Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen olie Rohloffnaaf - Forum Wereldfietser

Vervangen olie Rohloffnaaf

Mijn rohloffnaaf werd een eerste maal van verse olie voorzien na 2000 km, op voorstel van de LFB ter gelegenheid van de eerste servicebeurt.
Nu zit ik op 5000 km, zou ik wachten tot 7000 (dus 5000 km na eerste vervangen olie) of toch maar nieuwe olie erin op 5000 (nu dus) ? Wel makkelijker te onthouden ...
En eens per jaar, wat maar eerder komt. Langer doorrijden is heus geen ramp, maar wat vaker verversen is altijd goed.
Wim
Wat ik tot nu toe bij olie verversen zie is dat er altijd minder olie uitkomt dan er en gaat. Naar mijn idee komt dat doordat de naaf door de afdichtingen olie verliest. Dit gebeurd vooral tijdens fietsen of liggende opslag/transport. De olie zal heus niet zo snel verouderen. Maar het gaat er meer om dat je er voor zorgt dat er voldoende olie aanwezig is. Daarom zou ik vooral de kilometers in de gaten houden. Maar wat Wim zegt is OK. Iets vaker verversen kan in ieder geval geen kwaad.
Niet van toepassing in deze vraag maar na een transport per vliegtuig trof ik nogal wat olie in de fietsdoos aan. Die zat er nog maar een maand en en 1300 vakantiekilometers in. Dat zijn toch momenten dat je ook moet verversen.

Groet, Kees
Heb dan toch maar de naaf van nieuwe olie voorzien ...
Wat mij opviel was dat na het spoelen er toch zo'n 45 ml vuile olie uit kwam. Volgens de diverse filmpjes en de handleiding zou het maar zo'n 25 ml zijn, rekening houdend dat er nog heel wat olie aan de tanden blijft kleven.

Nu denk ik dat bij de laatste oliewissel (gedaan door de FM) er niet genoeg vuile olie uitgetrokken werd.
Ik stond er toen op te kijken en wat hij deed was direct na het spoelen de vuile olie uittrekken. Dus niet wachten (15 à 20 min) tot de vuile olie naar beneden gezakt was. Logisch dat je dan veel minder vuile olie uittrekt. 't Moest volgens mij precies rap rap gaan ...
Hij heeft er wel zo'n 25 ml verse olie bijgedaan, dus als ik goed kan tellen heb ik een tijdje met een teveel aan olie rondgereden.
Niet dat dit volgens mij kwaad kan ...

Wat je zelf doet doe je dus meestal wel beter (mits de nodige know-how en juiste middelen).
hallo mijn naaf heeft recent wat gelekt met t warme weer,heb een mail naar rohloff gedaan.
netjes beantwoordt, er word maar 7 ml van de olie gebruikt om te smeren en die olie
zit tussen de tandwielen de rest zit er in om het geluid te dempen,het geeft dus ook niets al lekt ie is n keer ergens maar wel de 5000km aanhouden.

Adriaan