Hoi, ik heb een koga worldtraveller uit pak 'm beet 2006. Deze is afgemonteerd met een oude triple shimano xt groep. Veel onderdelen uit de aandrijflijn zijn versleten en moeten vervangen worden. Het betreft iig de ketting, cassette, en de kettingbladen en mogelijkerwijs het crankstel en als gevolg daarvan wellicht de trapas.. het lijkt een beetje uit de hand te gaan lopen op die manier..
De problemen zitten met name bij de vraag wat verstandig is om te doen met betrekking tot het crankstel en de kettingbladen..
Het crankstel is er volgens mij een van het type M750, het type nummer weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat deze hol is en dat deze op een octalink trapas wordt gemonteerd. In een van de crankarmen is ooit een helicoil gezet, omdat de trapper dol gedraaid was..
Wat is nu wijsheid?
Alleen de kettingbladen vervangen en de cassette en ketting? Of is het een beter idee om de hele crank te vervangen + ketting en cassette.. De vraag komt een beetje voort uit de constatering dat losse kettingbladen eigenlijk redelijk aan de prijs zijn, en sommige crankarmen (met kettingladen) dan weer relatief goedkoop zijn..
De fiets zal verder met name in de winter dienst gaan doen als woon werk fiets waarbij de enkele reis afstand ongeveer 30 km is.. .Ik hoop daarnaast ook nog wat strandtochten te gaan doen en wellicht nog een vakantietje hier of daar
Verder vind ik duurzaam en slijtvast beter dan licht en flasshy en ben ik niet in het bezit van gereedschap waarmee ik een frame kan vlakken..
Wat zouden jullie doen?
De problemen zitten met name bij de vraag wat verstandig is om te doen met betrekking tot het crankstel en de kettingbladen..
Het crankstel is er volgens mij een van het type M750, het type nummer weet ik niet zeker, maar ik weet wel dat deze hol is en dat deze op een octalink trapas wordt gemonteerd. In een van de crankarmen is ooit een helicoil gezet, omdat de trapper dol gedraaid was..
Wat is nu wijsheid?
Alleen de kettingbladen vervangen en de cassette en ketting? Of is het een beter idee om de hele crank te vervangen + ketting en cassette.. De vraag komt een beetje voort uit de constatering dat losse kettingbladen eigenlijk redelijk aan de prijs zijn, en sommige crankarmen (met kettingladen) dan weer relatief goedkoop zijn..
De fiets zal verder met name in de winter dienst gaan doen als woon werk fiets waarbij de enkele reis afstand ongeveer 30 km is.. .Ik hoop daarnaast ook nog wat strandtochten te gaan doen en wellicht nog een vakantietje hier of daar
Verder vind ik duurzaam en slijtvast beter dan licht en flasshy en ben ik niet in het bezit van gereedschap waarmee ik een frame kan vlakken..
Wat zouden jullie doen?