Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Marathon 37-622 of 47-622 banden? - Forum Wereldfietser

Marathon 37-622 of 47-622 banden?

Ik twijfel welke banden ik op mijn 28" wielen moet leggen.

Ik twijfel nu tussen Schwalbe Marathon 37-622 (730gram)
of de 47-622 (985gram). Heeft iemand ervaring? Past die bredere band wel op elke velg?
Misschien maakt dit het makkelijker, maar misschien juist moeilijker: er is ook nog een 42 mm. In het algemeen heb ik een grote voorkeur voor wat bredere banden, vanwege het grotere comfort, de betere grip, en de lagere rolweerstand op slecht wegdek. 42 mm past nog wel in veel 28 inch frames, maar breder is vaak een probleem. Dat lijkt me eerder de beperking dan de velgbreedte, tenzij je een echt smalle racevelg hebt.
Wat wil je ermee doen? Voor een vakantie in Europa vind ik de Marathon Greenguard een zware lompe band, en onnodig degelijk.
Wim
Die 4,2cm band kan ik niet in de produktlijst terugvinden Wim. Misschien inmiddels uit produktie genomen?
http://www.schwalbe.nl/nl/nl/produkte/t ... rodukt=136
Ik wil er mee in Europa fietsen: meestal 80% asfalt, 20% onverhard.
windinderugfietser schreef:Ik wil er mee in Europa fietsen: meestal 80% asfalt, 20% onverhard.
20% onverhard is best veel. Ga daarom voor de brede als ze passen.
Ik heb ook een 28"vakantiefiets en heb zowel 37, 42 als 47mm marathonbanden gehad.
Op onverhard en kasseien is breed erg fijn. Als je thuis snelle (> 21 km/u op de teller gemiddeld) rondjes fietst over fijn asfalt is 37 wel iets sneller. Met bagage zul je dat niet merken.
Leon
Het blijkt bij de nieuwe versie 40 mm te zijn en geen 42 mm. Ik zou eerder voor de Performance Line versie van de 40 mm Little Big Ben gaan, of voor de 50 mm Big Ben (vast iets van 45 mm in werkelijkheid) als je daar de ruimte voor hebt.
Wim
Wat zijn de verschillen tussen een gewone Marathon band en de Little Big Ben?
Ik had Marathon plus om mijn 28inch banden. Ze reden vervelend, vooral in de bochten gaandeweg, alsof je over een randje weggleed. Ook waren ze traag. Voor de gewone Marathon geldt dat vlg mij in iets mindere mate. Er ligt nu Little big ben om, een wereld van verschil. Het is een beetje een ballonband met een breder en ronder loopvlak. Het rijdt veel comfortabeler en ook sneller en de wegligging is stukken beter, zo merkte ik vooral deze zomer in pittige afdalingen, maar ook in het gewone stadsverkeer in Sneek.
De 40-622 Little Big Ben is bijvoorbeeld 590 gram en de Marathon Greenguard in die maat 810. Er komt ook een Schwalbe Almotion in die maat (610 gram). Ik vond de Marathon Greenguard zo vervelend lomp en stug dat ik hem na 500 km eraf gehaald heb en weggegeven.
Wim
Dit onderwerp houdt ook mij enorm bezig op dit moment. Als Supreme fan heb ik 28x2.00 geprobeerd op m'n Expedition maar helaas zijn deze te breed voor de achterbrug van het frame.

Wat me opvalt in de discussie is dat deze band niet genoemd wordt in de maat 28x1.6 maar wel de nieuwe Little Big Ben.

Is deze nieuwe Schwalbe telg zoveel beter dan de Supreme?

Dank en ik lees bijzonder graag de reacties.
De Supreme is niet heel snel, en ook wel erg glad als je off road wilt, zeker in zo'n smalle maat.
Wim
Ik rij op dit moment met de nieuwe Schwalbe Almotion. Behalve de testrijders van Schwalbe heeft nog niemand met deze band gereden. :) :)

De Almotion rijdt erg licht, heeft dezelfde lekbestendigheid als de Supreme en het profiel is redelijk allround.

Wanneer deze band leverbaar is, is het een echte aanrader!

Check: http://www.sintchristophorus.nl/almotio ... kkingband/
Christophorus schreef:heeft dezelfde lekbestendigheid als de Supreme
Dat heb je snel getest dan!
Leon
Leon schreef:
Leon
Blijkbaar niet lek gereden tijdens de test. Wel door Rozendaal (6891CZ) gereden tijdens het testen :lol:? Is er al een leverdatum bekend?
Leon schreef:
Leon
In theorie ;) Volgens Gerrit.
Eric op de Fiets schreef:Is er al een leverdatum bekend?
Nope... Er zijn nog slechts een paar samples gemaakt. Productie gaat binnenkort op gang komen.
Christophorus schreef:
Eric op de Fiets schreef:Is er al een leverdatum bekend?
Nope... Er zijn nog slechts een paar samples gemaakt. Productie gaat binnenkort op gang komen.
Speciaal test vervaardigde samples. Yeah, right!
Leon
Of voorserie exemplaren, hoe je het ook wil noemen.
Hoewel de Allmotion goede kaarten lijkt te hebben vraag ik me af wat meer comfort biedt, een Allmotion 28x1.5 of een band (die ik nog niet ken) in 28x1.75?

Wie wil me adviseren waarbij 28x2.00 te breed is voor m'n Expedition frame?
Leendert