Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schotland - een rondje - Forum Wereldfietser

Schotland - een rondje

In juli fietsten we wat door Schotland: een deel van en variant op de Columba fietsroute (tegenwoordig: Rondje Schotland I). Erg mooi, mede omdat we fantastisch weer hadden. Bepakt als we waren kregen we nogal eens commentaar (You are heavy loaded): de fietsers op MTB's en racekarretjes zijn blijkbaar niet gewend aan kamperende tourfietsers (die we overigens bijna niet zagen). Mijn antwoord was over het algemeen dat we toch waren gekomen waar we waren en dat we erg snel naar beneden gingen.
Een verslag: http://vanuitdestoofstraat.blogspot.nl/ ... ar-97.html
Mijn ervaring is dat de Schotten zulke opmerkingen niet als commentaar bedoelen maar als inleiding tot een praatje. Het is in Schotland normaler om vreemden aan te spreken en iets te vragen of te vertellen.

Ze denken bij fietsvakanties al snel aan types als 'The man who cycled the world' en hebben ontzag voor wat ze zien als een sportieve topprestatie, los van de vraag of dat terecht is.
Ik had geen last van het commentaar hoor. En soms was het inderdaad een inleiding tot een praatje. Hun verbazing verbaasde mij weer :D. Net als het commentaar dat ik de bagage van mijn partner moest overnemen: ik heb al bijna twee keer haar gewicht op mijn fiets ...
Leuk om te lezen, wij gaan volgende week rondje Schotland doen. Alleen zonder tent, we gaan naar een Schotse bruiloft en de spullen daarvoor hebben ons doen besluiten van B&B en hostels gebruik te maken. Wij gaan iets meer dan 2 weken.

Ik vind het vreemd dat de avaghon geen hefboompje/armpje heeft op de magura remmen. Je shuift dan 1 remklauw naar voren met de brakebooster en zo kan je dan het wiel langs de remmen krijgen. Ikzelf heb ook een belt bike maar haal alleen mijn wiel eruit als er geen andere opties meer zijn.
@Eridanos: veel plezier in Schotland!
Voor wat betreft de snelspanner op de Avaghon: in dit geval gaat het om een 26" model mixed frame; daar is bij het achterwiel geen ruimte om een hefboom te bewegen. Verder geen probleem want daardoor is het frame echt stijf.
Het verwijderen van het wiel was bedoeld om de binnenband te vervangen. We rijden op Big Bens: een in mijn ogen een fantastische band die zich prima houdt (we hebben op verschrikkelijk slechte wegen gereden) en licht loopt. Tegen doorns van een meidoorn is weinig bestand; het kostte me overigens wel moeite dat ding weer uit de band te krijgen.
Kwam ik jullie toevallig tegemoet gefietst ergens aan de oostkust. Waar zal het geweest zijn? Omgeving Kinross of omgeving Dundee ofzo? Ik schat dat ik daar was. Maar zo jullie verhaal lezend kan dat niet, want waren jullie alweer terug toen ik aan de oostkust was.
@Robertjan: in vijf weken hebben we nog geen 10 fietskampeerders gezien. We zouden je vast wel hebben herkend ...