Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage Schwalbe buitenbanden - Forum Wereldfietser

slijtage Schwalbe buitenbanden

Hoi,

de afgelopen tijd zijn bij mij nogal wat Schwalbe buitenbanden versleten en ik vraag mij nu af of dit te verwachten valt voor mijn fietsgedrag.

De eerste pech was enkele jaren geleden met de Marathon Supreme, deze scheurden in de zijwand na ongeveer 3000 km in Zweden. Ik fietste verhard en over gravelwegen. Afgelopen jaar fietste ik zonder problemen naar Vardoe op een setje Supremes. Echter is een exemplaar dit jaar in Duitsland wederom gescheurd in de zijwand, hij had iets meer dan 10.000 km gemaakt. Een week geleden scheurde de voorband, ook een Supreme, na zo'n 13.000 kilometers met een klapband, dit was toch een wat minder prettige ervaring omdat ik die dag aardig hoge snelheden van meer dan 50 km/uur haalde op de downhills in Finland.

De achterband heb ik dit jaar vervangen in Duitsland voor een Marathon draadversie. Echter viel mij vandaag op dat het rubber op sommige plekken al volledig weggesleten is:

http://jeroenpostema.nl/wp-content/gall ... g_2782.jpg

Ik reed tot Finland vooral verhard en in Finland zowel verhard als onverhard. Mijn vraag is nu of deze slijtage na zo'n 4000 a 4400 km normaal is? Ik meende mij te herinneren dat de Marathon een vrij dagelijke band zou zijn?
Vreemd slijtage patroon heb je daar: normaal slijt de band het hardst in het midden. Bij jou is er een zone weg van het centrum erg afgesleten. Mogelijkheden:
- je bandenspanning is niet aangepast aan de belasting, waardoor de band volledig vlak het wegdek raakt. (deze is de meest kritische, als ik me het goed herinner rijd je met heel wat bagage: je band moet zo opgepompt zijn dat hij niet verder inzakt dan 15% van de onbelaste hoogte. )
- je komt altijd tot stilstand door het achterwiel te blokkeren en "Knight Rider"-gewijs een "handrem"-bochtje te nemen.
- je doet één of andere handeling frequent waarbij je je achterwiel zijwaarts over de grond sleept.
- je neemt vaak volledig geladen zeer scherpe bochten. (bv. tussen mensen massa's slalommen)

De slijtage die je meld is alleszins niet normaal. Ik heb verschillende Schwalbe banden opgereden, sommige tot het karkas zichtbaar was. Nooit heeft de zijwand het begeven (tenzij bv bij het raken van een scherpe rots, maar dan was het ook erg duidelijk wat er was gebeurd). Ook met de Marathon Greenguard heb ik duidelijk het meest slijtage in het midden.

Als je oudere banden hebt waar het profiel van begint te slijten, is het altijd zinvol om in heuvelachtig terrein de zijwanden regelmatig te bekijken. Meestal is er eerst wel een bult te zien.
Met welke bandenspanning fiets je? Hoe en hoe vaak controleer je die en hou je de boel op spanning?
Zo'n slijtage als op de foto na 4000 km is niet echt normaal. Ook een scheurende zijwand na 3000 km is niet normaal. En dan heb ik het over kwaliteitsbanden zoals Schwalbe. Maar vele zaken hebben wel invloed op de slijtage. Wat voor gewicht moeten deze banden dragen, en op welke druk staan ze. Of om welke velgen staan ze gemonteerd.

Ik heb nooit problemen met banden, goedkope banden gaan hooguit enkele duizenden kilometers mee. Maar de Schwalbe Supreme die ik nu heb gaan al 20.000 km mee, wat uiterst respectabel is. Geen overmatige of abnormale slijtage te zien ...
Dit is een normaler patroon (na zo'n 15.000 km voor 37 mm):
Afbeelding
Als de breakerlaag zichtbaar wordt is de band erg versleten.
Het lijkt dat de band van Jeroen veel te zacht opgepompt is gebruikt. Wel is de rubberlaag op de breakerlaag bij supremes een stuk dunner dan op de oudewetse marathons van mijn foto.
Ik ben benieuwd naar druk en gewicht.
Leon
Leon schreef:Dit is een normaler patroon (na zo'n 15.000 km voor 37 mm):
Afbeelding
Als de breakerlaag zichtbaar wordt is de band erg versleten.
Het lijkt dat de band van Jeroen veel te zacht opgepompt is gebruikt. Wel is de rubberlaag op de breakerlaag bij supremes een stuk dunner dan op de oudewetse marathons van mijn foto.
Ik ben benieuwd naar druk en gewicht.
Leon
je banden slijtage is dan wel gewoon, je spaakpatroon lijkt nogal "vreemd" :-D
EnriceV schreef:je banden slijtage is dan wel gewoon, je spaakpatroon lijkt nogal "vreemd" :-D
Haha, dat klopt. Na deze foto is de fiets met banden en al de container in gegaan; hij was helemaal op. Het doorfietsen tot op het eind was een leuke oefening waarbij ik positief verrast was over de lekbestendigheid van de bijna tot op de draad versleten banden.
Leon
hallo,

bedankt voor jullie snelle reacties. Ik geloof niet dat ik de banden met veel massa belast, maar misschien heb ik de banden inderdaad te zacht opgepompt. Ik weet zo niet hoeveel bar druk op de banden staat maar ik zal proberen dit te meten. Ik bepaal de druk altijd door met beide duimen de band in te drukken en als dit niet meer lukt dan vind ik het ok. Maar misschien is dit veel te weinig druk, ik ga dit meten!
Als jij die met die rossige baard bent zal het inderdaad wel meevallen met het gewicht, 80% van de op de band aangegeven max druk zou ik er tijdens een vakantie toch minimaal in doen. Met de duimen meten kan ik ook niet goed.
Ik weet niet welk percentage onverhard je gefietst hebt, maar als het de helft is, is 4000 km in totaal niet heel erg slecht, want de helft onverhard is heel veel. Meestal herinner ik me de onverharde trajecten veel langer dan het asfalt.
Leon
Je kunt je twee duimen calibreren voor €7,99 door een fietspomp met drukmeter van Lidl (vanaf 26 Augustus).
Leon schreef:Als jij die met die rossige baard bent zal het inderdaad wel meevallen met het gewicht, 80% van de op de band aangegeven max druk zou ik er tijdens een vakantie toch minimaal in doen. Met de duimen meten kan ik ook niet goed.
Ik zou meten/berekenen hoeveel druk nodig is om elke band zo'n 15% in te drukken onder belasting van berijder en bagage. Dat zou de optimale druk zijn volgens artikels geschreven door Frank Berto en Jan Heine. Afhankelijk van het terrein kan meer of minder druk interessanter zijn natuurlijk...
Een andere vreemde beschadiging op mijn Schwalbe Marathon Racer. De band is 3 jaar in gebruik en rond 3000 km meegefietst. Het profiel op de loopvlak is nog prima maar de zijkant is erg dun, de binnenband komt er uit :

Afbeelding
Han schreef:Een andere vreemde beschadiging op mijn Schwalbe Marathon Racer. De band is 3 jaar in gebruik en rond 3000 km meegefietst. Het profiel op de loopvlak is nog prima maar de zijkant is erg dun, de binnenband komt er letterlijk uit :

Afbeelding
Vervangen die handel, daar ga je binnen zeer korte tijd anders problemen mee hebben. Oorzaak is ofwel te lage bandenspanning waardoor de velg de band heeft kunnen beschadigen ofwel remblok dat niet alleen op de velg pakt maar ook op de band. Alleszins in geen geval mee verder rijden.
De beschadiging is gelukkig op tijd ontdekt en de band vervangen. De oorzaak is idd de remblokken. Ze raakten de band nadat er een kleine speling in het wiel ontstond.
Leon schreef:Als jij die met die rossige baard bent zal het inderdaad wel meevallen met het gewicht
Leon
Dat ben ik inderdaad, bedankt voor dit compliment :D

Ik houd het er voorlopig op dat ik het probleem zelf veroorzaakt heb door te lage banden druk want de fietsenmaker in Finland die mijn derailleur heeft vervangen heeft ook gelijk de banden van extra lucht vorzien wat in duidelijk merkbaar lagere rolweerstand resulteerde. Nadeel vind ik wel dat comfort wat lager is geworden, alles trilt nogal op de Finse gravelwegen. Ik durf niet te zeggen hoeveel km's ik onverhard heb gereden maar gevoelsmatig veel, wellicht veertig tot vijftig procent en ook soms met flink dikke stenen.

Zodra ik thuis ben koop ik een bandendrukmeter en ga ik meten, ik laat jullie weten wat de druk is die ik gebruik.