Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandblad. - Forum Wereldfietser

tandblad.

Mijn omgebouwde oude racefiets (cranckset met spie) heeft 2 bladen: 52T en 46T.
Op mijn "snelle" reis door Nederland met weinig bagage (2 kleine Ortlieb tassen achteraan, tentje, matrasje enz.) voldeed de fiets prima. Al was het opboksen in Friesland tegen de wind.
Zoals voorzien gebruikte ik nooit de 52. (achteraan setje van 5 tandwielen met de grootste 24T).
Ik vraag me af of ik een nog iets kleiner tandwiel kan vinden. Ik denk bv aan een 34 of 36 of 38. met spie natuurlijk.

Of zou ik het gehele cranckstel moeten vervangen?

Dank,

Piet
Dat hangt af van de steek van de cranks, ofwel de boutcircel van de boutgaten waarmee de bladen vastzitten. Op moderne racefiets cranks is dat 130 mm en dat impliceert een kleinste blad van 38t op een dubbel. Maar omdat dit met 5 kransjes achter duidelijk een oude fiets is kun je van alles verwachten. Er waren toen veel meer maten in omloop dan nu. Voor een deel van die cranks is zelfs helemaal geen tandwiel meer te koop. Op de site van m-gineering staat onder het kopje opzoeken een mal met een heleboel mogelijkheden. Kortom, eerst maar eens kijken wat voor cranks je hebt. Een tweede route voor een lichter verzet is natuurlijk om andere achtertandwielen te monteren. De grens hier zal wel gesteld worden door de mogelijkheden van je achterderailleur. Vermoedelijk wil je beide routes kiezen.
Wim
Al is je fiets nog zo oud, een cranCK heb je nooit gehad. Je fiets beschikt ongetwijfeld over een bracket met schroefdraad. Waarom koop je (op marktplaats bijv.) niet een iets minder oud crankstel, bijv. een triple en haal je het buitenste blad eraf. Is de eenvoudigste wijze naar een lichter verzet. Andere methode is een nieuw atb crankstel, kosten vaak minder dan €30. JIS vierkant trapas kost €12. De 22 of 24t laat je weg en met een 107mm trapas is dat ook met oude derailleurs te schakelen. Alleen lager op de buis vastzetten. Is met buiscommandeurs zo te schakelen.