Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe winterslaapzak... - Forum Wereldfietser

Nieuwe winterslaapzak...

Ben toe aan een nieuwe (winter) slaapzak.
Afgelopen winter heb ik hier in NL te vaak veel te koud gehad. De oude slaapzak (label van Bever, dons, nu meer dan 15 jaar oud) gebruik ik voor de niet winterse dagen.

Had in eerste instantie mijn zin gezet op de Thermarest Antares 20 Slaapzak daar ik met mijn slaapmat van Thermarest meer dan tevreden ben, als zeker ook de garantiestelling en service. Plus dat je de slaapzak middels enkele banden om de slaapmat (ook mummiemodel) kan binden.

Ging naar Bever om deze te halen. Verkopen zei geen Thermarest slaapzakken. Sterker nog, ze vertelde dat Thermarest geen slaapzakken maakte, laat staan verkopen...
De verkopende adviseur heeft e.e.a. laten zien. Al snel kwamen we uit bij o.a. de Highlight Absolut -10. Zeker prijstechnisch is dit een mooie deal.

Wat zou voor jou de redenen zijn om juist voor de ene of andere te kiezen?
Of misschien heb je een andere punten waar ik niet aan gedacht heb, daar ik hier geen verstand van heb.
En ja, heb op het forum gezocht en gelezen.



Highlight Absolut -10
€500,- nu €350,-

Plaatje van slaapzak

De Highlight Absolut -10 is een lichtgewicht winterslaapzak gevuld met een hoge kwaliteit Pools ganzendons. De mummy-vorm zorgt voor een optimaal warmtebehoud en voor extra isolatie zit er in het voeteneinde Primaloft kunstvezel verwerkt, zodat je voeten ook warm blijven wanneer het vochtig is. De buitentijk is voorzien van een waterafstotende PU-coating, maar de stof is desondanks goed ademend. Aan de binnenkant is een nekkraag ingenaait zodat de kostbare warmte niet kan ontsnappen.
Producteigenschappen

- Persoonslengte: 185 cm
- Gewicht: 1230 gram
- Temperatuurbereik: -10°C (comfort)
- Vulgewicht: 670 gram
- Vulling: 720 cuin 90% ganzendons / Primaloft
- Buitentijk: Drylight microvezel
- Binnentijk: 33 g/m² Microlight microvezel
- Coating: Polyurethaan
- Waterkolom: 600 mm
- Inclusief propzak

#---------------

Thermarest Antares 20
€380,- nu €360,-

Deze bekroonde, donzen Antares 20 slaapzak van Thermarest biedt ultralichte prestaties zonder het verlies van warmte- en comfort! Dit resulteert in een goede nachtrust, zodat je weer uitgerust kan beginnen aan de volgende dag.

Lente, zomer, herfst, sneeuwstormen of onverwachte vorst. De backcounrty kan veeleisend zijn. Deze omstandigheden vereisen een ideale slaapzak. Die niet alleen tot -7°C mee kan gaan, maar ook licht genoeg is om op lange afstand mee te kunnen. De bekroonde, donzen Antares slaapzak biedt al deze eigenschappen. Hij is ultralicht zonder het opofferen van de warmte en comfort die u nodig hebt!

Specificaties Thermarest Antares 20 Slaapzak Large Oranje

Bekroond voor de Outdoor Industry Awards 2012
Lichtgewicht donzen slaapzak
Mummyslaapzak
Voorzien van aantrekkoord en kraag
Ritssluiting die niet blijft steken
Inclusief opbergzak
Voorgevormde hood
Opbergvak
Rits: links
Afmetingen: 203 x 76 (lxb)
Geschikt tot: 198 cm
Gewicht: 980g
Gewichtsvulling: 460g
Verpakkingsafmeting: 8 L
Comfort temperatuur: 1°C
Limitstemperatuur: -5°C
Extreemtemperatuur: -22°C
Materiaal buitenkant: 30D Nylon Ripstop with DWR
Materiaal voering: 30D Nylon
Materiaalvulling: 750+ Goose Down (ganzendons)

Slaapstevigheid:
SynergyLink Connectoren verbinden je slaapzak en slaapmatje met elkaar voor een ongestoorde nachtrust.

Slaapwarmte:
Zoned Insulation verdeeld de vulling van de slaapzak naar waar je deze het meest nodig hebt.

Slaapruimte:
Efficient Comfort Fit geeft je de nodige ruimte om in de slaapzak te bewegen zonder het creëren van koude plekken.

Draaggewicht:
Ultralicht, 750+ ganzen dons biedt samendrukbare warmte.

Toelichting Comfort temperatuur:
Bij deze temperatuur, kan een gemiddelde vrouw in een comfortabele en ontspannen houding slapen.

Toelichting Limitstemperatuur:
Dit is de laagste temperatuur waarbij een gemiddelde man comfortabel door de nacht heen kan slapen.

Toelichting Extreemtemperatuur:
Bij deze temperatuur, kan een gemiddelde vrouw gedurende ten minst zes uur overleven.

OutDoor Industry Award Winnaar 2012:
Deze Thermarest Antares slaapzak werd door de jury erkend als de enige winnaar in de slaapzak categorie. Uitslag gevend waren de mate van innovatie en functionaliteit van de Antares slaapzak.
Zijn niet echt vergelijkbaar, bij wat voor temperaturen wil je slapen? Gebruik je een isolerende mat?

En 1230 gram voor een comfort van -10? Als het dan toch ‘poolse premium dons’ moet zijn:

http://www.sleepingbags-cumulus.eu/Pany ... ags,3.html

Goedkoper, lichter, warmer. De nog lichtere panyam 450 bevalt mij prima (getest rond vriespunt)
Als het om incidenteel wintergebruik gaat kun je ook een Omzak (zoals Tatteljee het noemt) gebruiken. Ik heb er zelf eentje van PHD uit Engeland (Combibag geheten). Daarin doe je dan je lichte zomerslaapzak. Heb je juist een ruime zomerslaapzak dan kun je daarin ook een slank gesneden zomerslaapzak doen voor hetzelfde effect. PhD heeft daarvoor net een nieuw modelletje van iets van 250 gram als ik me goed herinner. Een minder extreme variant daarvan is om een dons vest te dragen in je slaapzak. Dat scheelt ook al gauw 5 graden. Voor echt naar weer is het wel fijn als de buitenste slaapzak een waterafstotende tijk heeft, en misschien zelfs een kunststof vulling. Dat is althans waar ik bij mijn PHD combibag voor gekozen heb.
Bedenk wel dat een heel goed isolerende mat net zo belangrijk is. Ik heb een Downmat van Exped en die is perfect, maar ook een ultralichte en compacte Synmat UL. Op papier is die laatste goed tot een paar graden onder nul, maar toen ik hem dit voorjaar gebruikte bij een temperatuur rond het vriespunt voelde je de kou duidelijk van onderen komen. De PhD Minimus 300 slaapzak (met Dryshell tijk) die ik van mijn zoon geleend had was op papier goed tot ongeveer het vriespunt, en dat was ook zo, mits gebruikt met thermisch ondergoed.
Wim
Wat voor matje heb je nu?
Bij welke temperaturen wil je kamperen?

Overigens krijg ik altijd kriebels als er geschermd wordt met Awards. Iets zegt me dat ik dan moet oppassen.

Leon
Dank voor jouw inbreng!
Matthie9001 schreef:[.....]bij wat voor temperaturen wil je slapen?
V.w.b. de winterse temperatuur in Nederland is het allemaal niet zo extreem. Wil alleen niet (meer) wakker worden van het bibberen door de kou.
Matthie9001 schreef:Gebruik je een isolerende mat?
Slaap op een Thermarest 40th Anniversary Edition de Large, die ik ook bij Bever gehaald heb. Zal, na jouw opmerking 'isolerend matje', ook eens kijken naar een isolerend ondermatje.
Matthie9001 schreef:[.....]En 1230 gram voor een comfort van -10?[.....]
Gewicht t.o.v. comfort (goede nachtrust) vind ik niet van belang. 'Kom ik niet om 19.00 uur aan dan maar om 20.00 uur.'
Leon schreef:Wat voor matje heb je nu?
Bij welke temperaturen wil je kamperen?
Heb, via Bever, de Thermarest 40th Anniversary Edition] Large.
De temperaturen zijn de gewone Nederlandse winters.
Leon schreef:Overigens krijg ik altijd kriebels als er geschermd wordt met Awards. Iets zegt me dat ik dan moet oppassen.
Daarvoor lees ik me ook in!
PierreS schreef: V.w.b. de winterse temperatuur in Nederland is het allemaal niet zo extreem. Wil alleen niet (meer) wakker worden van het bibberen door de kou.
De Nederlandse winternacht ligt ergens tussen +10 en -20 graden Celsius. Het merendeel zal zo rond het vriespunt liggen en dat is precies de temperatuur waarin je juist overkill nodig hebt, want alles is vochtig. Dus een slaapzak die gaat tot -5 lijkt goed maar heeft in de praktijk niet veel over bij +1 in de mist.

Overigens slaap ik zelf met een drieseizoenen slaapzak en een dik donsjack. Voordeel is dat ik het 's avonds bij het eten koken ook warm heb. Daarnaast kan ik redelijk goed tegen kou (met uitzondering van tenen en vingers).

Sjirk
Dank Wim voor jouw verhaal! Kan er veel mee!
Wim schreef:Als het om incidenteel wintergebruik gaat kun je ook een Omzak (zoals Tatteljee het noemt) gebruiken. Ik heb er zelf eentje van PHD uit Engeland (Combibag geheten). Daarin doe je dan je lichte zomerslaapzak. Heb je juist een ruime zomerslaapzak dan kun je daarin ook een slank gesneden zomerslaapzak doen voor hetzelfde effect. PhD heeft daarvoor net een nieuw modelletje van iets van 250 gram als ik me goed herinner. Een minder extreme variant daarvan is om een dons vest te dragen in je slaapzak. Dat scheelt ook al gauw 5 graden.
Enkele punten die ik niet wist, is een Combibag! Heb me hier reeds over ingelezen. Hoe meer ik lees hoe minder ik het snap. Geef mij de keuze uit NL1 en NL2 en bij goed weer een Duitse zender. Wat een keuzes heb je in dit alles.
Is het niet zo dat, tijdens het draaien in je slaapzak in combinatie met een Combibag, de binnenste slaapzak ook gaat meedraaien t.o.v. de Combibag? Ben zelf niet zo van het extra aankleden om dan mijn slaapzak in te kruipen. Vandaar dat mijn gedachten in eerste instantie uitging naar een winterslaapzak.
Wim schreef:Bedenk wel dat een heel goed isolerende mat niet zo belangrijk is. Ik heb een Downmat van Exped en die is perfect, maar ook een ultralichte en compacte Synmat UL. Op papier is die laatste goed tot een paar graden onder nul, maar toen ik hem dit voorjaar gebruikte bij een temperatuur rond het vriespunt voelde je de kou duidelijk van onderen komen. De PhD Minimus 300 slaapzak (met Dryshell tijk) die ik van mijn zoon geleend had was op papier goed tot ongeveer het vriespunt, en dat was ook zo, mits gebruikt met thermisch ondergoed.
Heb zelf de Thermarest 40th Anniversary Edition Large. Deze bevalt me uitstekend wel. Heb ook 3d(!) thermisch ondergoed. Deze is volgend jaar aan vernieuwing toe.
Misschien is een isomatje voor onder de slaapmat ook een optie. Kreeg deze tip via m'n PB en e-mail als ook nog andere tips.
Hoe het ook is, ook hierin dacht ik 'even een winter slaapzak te kopen'. Wat een -bruikbare- lees en studiewerk gaat hier inzitten.
Een slaapzak met als binnenstof Nylon, voelt altijd onaangenaam aan: in eerste instantie koud (ook als je 's nachts gaat verliggen), plakkerig als je zweet, ... Katoen of iets dat ontworpen is om de natuurlijke vezels na te doen is een betere keus. Althans, dat is mijn mening.
Ik heb sinds een jaar of drie een Poolse Yeti slaapzak. (Tegenwoordig heten ze blijkbaar YET ivm duurdere Duitse concurrent Yeti.) Mijn model heet nu GT II 400 met 860 cui waterafstotende tijk en 195 cm lang. Pakt klein. Prima ding tot iets onder het vriespunt. En als het te koud wordt trek ik een dun donsje aan.

http://www.yeti.com.pl/index.php?option ... ct_id=1339

Kijk maar eens op de site: veel keuzes tegen redelijke prijzen en prima service. Wel zelf een goed compressiezakje bij kopen (bijv Deuter of Sea to Summit).
willem.m schreef:Ik heb sinds een jaar of drie een Poolse Yeti slaapzak. (Tegenwoordig heten ze blijkbaar YET ivm duurdere Duitse concurrent Yeti.) Mijn model heet nu GT II 400 met 860 cui waterafstotende tijk en 195 cm lang. Pakt klein. Prima ding tot iets onder het vriespunt. En als het te koud wordt trek ik een dun donsje aan.

http://www.yeti.com.pl/index.php?option ... ct_id=1339

Kijk maar eens op de site: veel keuzes tegen redelijke prijzen en prima service. Wel zelf een goed compressiezakje bij kopen (bijv Deuter of Sea to Summit).
Dank voor jouw bijdrage Willem.
Morgen mag ik een drietal slaapzakken uitproberen. Wetend dat het dan geen -5 graden is! Dit zijn mijn eerste twee keuzes en een ander label.
Denk dat alle slaapzakken naar behoren zijn. De ene kijkt hier naar, de andere vind weer iets anders belangrijker. Alle meningen van een ieder zijn waar!
Vooralsnog denk ik dat het voor mij de Highlight gaat worden. De keuzes zijn gebaseerd op de totale omschrijving als zeker ook de 30% off. Denk te weten dat ik het niet meer koud zal krijgen tijdens de Nederlandse winternachten...
Afhankelijk van je budget zou je evt. ook kunnen wachten tot 2014. Rab heeft namelijk aangekondigd alle slaapzakken uit te zullen voeren met waterafstotend dons. Maar dan ook écht waterafstotend, namelijk hydrofobisch. Dat zou een aanzienlijke verbetering kunnen opleveren voor de duurzaamheid, maar wellicht ook voor de gegeven warmte rond het vriespunt. Als het dons namelijk amper vocht opneemt, kan het veel beter isoleren.

Voor het waterafstotend maken gebruiken ze technologie van NikWax. Ik weet zo niet of daarmee het proces anders is dan dat van Patagonia in hun eenmalige waterafstotend-donsjack van afgelopen winter. Wel wordt in bovengenoemd nieuwsbericht aangegeven dat de donsjacks dit seizoen al van dezelfde behandeling voorzien is.
Ben van plan twee cumulus Panyam 450 te kopen. Het is de bedoeling de slaapzakken af en toe te koppelen. Moet ik hiervoor dan 1linkse rits slaapzak en 1 rechtsrits slaapzak kopen?
Lidje schreef:Ben van plan twee cumulus Panyam 450 te kopen. Het is de bedoeling de slaapzakken af en toe te koppelen. Moet ik hiervoor dan 1linkse rits slaapzak en 1 rechtsrits slaapzak kopen?
Wij hebben ook de Panyam 450 en inderdaad een linker en een rechter rits als je ze wilt kunnen koppelen.