Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Westelijke woestijn Egypte - Forum Wereldfietser

Westelijke woestijn Egypte

hoi
Ik zit momenteel in Cairo en ben van plan langs de oases in de westelijke woestijn te gaan fietsen. Na wat googelen zit ik met een paar vraagjes.

Wat zijn de ervaringen met de politie?
Moet je eerst toestemming vragen of kunnen we gewoon gaan?
Is het mogelijk het hele rondje naar luxor te fietsen of wordt dat niet toegestaan?

Als er mensen zijn die nuttige info hebben hoor ik het graag
groet Joris
www.buurma.nl

Hoi Joris!

Maanden geleden heb ik je geloof ik al eens het een en ander over het Midden Oosten gemaild.
Wij zijn in februari van dit jaar vanuit Cairo naar Luxor gefietst door de Westelijke woestijn, via de oases Bahariya, Farafra, Dakhla, en Kharga.

Qua politie was het tot aan Kharga geen enkel probleem. Bij de ingang en uitgang van elk dorp, en soms tussendoor zijn er wel politieposten, die vragen dan om je paspoort en willen weten waar je naartoe gaat en vandaan komt, maar verder laten ze je gewoon gaan en staan waar je wilt.

En o ja, in Farafra staat er wel politie voor het goedkoopste hotelletje, en die vraagt als je naar buiten komt waar je naartoe gaat, maar na je antwoord is het steevast "Meshi, messalama" (al goed, dag!).

Toen kwamen we in Kharga. Daar kregen wij een EIGEN politieagent toegewezen. De laatste politiepost had denk ik doorgegeven dat we eraan kwamen, hij stond ons op te wachten. Zonder uitleg of introductie van zichzelf en zijn taak liep hij ineens achter onze kont alsof er stroop op zat, zei niks, en hij was niet speciaal aardig of zo...
Al snel vroegen we of er een bepaalde reden was dat hij bij ons bleef lopen? Hij zei dat hij ons ging beschermen.
Bedankt, zeiden we, voor je bescherming, maar doe maar niet, we hebben het niet nodig.
Daar was echter geen sprake van, hij MOEST het doen. Het was zijn baan, zo zei hij een beetje beledigd omdat we zijn "aangeboden diensten" afsloegen.
Hij liep mee naar ons hotel, bleef in de hal wachten tot we er weer uitgingen, ging bij ons zitten toen we op straat kushari gingen eten. Hij bestelde ook wat en rekende er aan het einde van het eten op dat wij voor hem betaalden, terwijl hij niks had gevragd, gezegd daarover: dat deden we niet. Hij ging zich vervolgens op een zeer vervelende manier bemoeien met ons praten over de prijs (afdingen) in een winkeltje waar we wat voorraad kochten, zodat de prijs veel te hoog werd.
De mensen op straat reageerden niet meer spontaan op ons, in tegenstelling tot normaal kregen we geen gesprekjes meer op straat met mensen, doordat iedereen zag dat er een politieagent bij ons was, en dan kijken ze wel uit om contact met je te maken, want politie zal altijd de toeristen boven de Egyptenaren stellen.

Kortom, Joris, wij waren oom agent al snel erg zat. We gingen niet meer tegen hem praten, snel lopen, en vroegen hem zijn mond te houden als we in een winkel waren: we deden niet onbeschoft maar negeerden hem totaal.
Na 1 dag was hij het kennelijk ook zat met ons, en was hij opeens verdwenen. Dat was een stuk fijner.

Het stuk tussen Kharga en Luxor geeft wisselende berichten van fietsers. Soms kan je er zonder in een convooi gestopt te worden doorfietsen. Soms ontkom je er niet aan en wordt je in een pick-up over de weg getransporteerd in de convooi die bussen en jeeps en pick-ups met toeristen daar over de weg sjezen.
(Als je als Egyptenaar kwade bedoelingen hebt met toeristen is zo'n convooi wel een heel makkelijk doelwit overigens...)

Tussen Luxor en Aswan wil de politie je ook in een convooi proppen. Wij hebebn toen gesproken op het kantoor van de "convoy-department of police" met DE grote baas van de convooien, en die zei ons toe dat we zonder politie mochten fietsen als we eigen risico namen. Door zijn naam te noemen bij de eerste politiepost net buiten Luxor mochten we inderdaad doorfietsen. Bij de politiepost 30 kilometer voor Aswan hielp dat niet meer en stuurde men tegen onze wens in een politiewagen achter onze kont aan. Toen hebben we 30 kilometer aan één stuk heel heel hard gefietst zonder te stoppen en ons er maar niks van aangetrokken.

Veel plezier, Joris!! Ik ben jaloers, wil ook wel weer daar fietsen...

Heleen
Bedankt voor de info.

Na bijna een week in Cairo krijgen we wel zin om hier weg te gaan.
We moeten nog even de goede weg de stad uit vinden maar dat zal niet zo'n probleem zijn. De weg de woestijn in vertrekt volgens mij in de buurt van de piramides van Giza.

Wat ik me nog wel afvroeg hoe het zit met het aanbod van water onderweg.
We zijn in het bezit van een waterfilter maar de berichten over waar en hoevaak er water te vinden is wisselen nogal.
Hoe vaak is er water te vinden tussen Cairo en de eerste oase??
Hadden jullie nog speciale voorbereidingen getroffen voordat jullie enkele dagen de woestijn in trokken.?

groet vanuit Cairo

Hoi Joris en Stella!

Ja inderdaad, de weg uit Cairo naar de woestijn is via Gizeh, de Sharia al Ahram genaamd.
(Reken er trouwens op dat de hele toer tot je echt niet meer in de stad bent en je min of meer in de woestijn bent zo'n 2 uur duurt!!)

Vanaf daar volg je een lange saaie weg langs o.a. "the Media City" (waar de beroemde Egyptische speelfilms worden opgenomen). Deze weg gaat o.a. naar de Al Faiyum oase. Daar wil je niet naartoe denk ik, maar je moet deze weg eerst volgen tot er een splitsing komt: linksaf voor Al Faiyum, rechtsaf voor Western Desert, Bahariya oasis!!

Tot aan Bahariya is het 330 km ongeveer, da's in het tempo dat wij reden 3 dagen fietsen en dus twee nachten kamperen in het zand; da´s het leukste!

In dat eerste stuk tot aan Bahariya heb je de eerste dg nog heel veel ´leven´ langs de weg. Er is eerst namelijk rechts naast je een heel stuk grond waarop de overheid via irrigatie groente kweekt, in de woestijn ja! Dat stuk land wordt bewerkt en bewaakt door mensen die om de zoveel kilometer (frequent) een huisje hebben naast een muur/hek waar ze eten en pauzeren. Wij hebben zonder enige moeite vriendschap gesloten met deze goedmoedige mannen die natuurlijk thee voor je maken en water aan je willen geven. De tip dus voor dag 1!
Ook zijn er (op de hele weg door de westelijke woestijn overigens) om de 80 a 100 km een soort ambulance en politieposten waar je water (en bij hoge nood) onderdak kan kirijgen.

Aan het einde van dag 1 kwamen wij een groot terrein tegen waar men met olie bezig is, veel stof, rook en vrachtwagens, en daar kan je waarschijnlijk ook aan water komen als je het lief vraagt.

Ook heb je in dat eerste stuk tot aan Bahariya een treinrails met hier en daar huisjes van mannen die aan het spoor werken. Op de tweede dag werden wij door hen uitgenodigd in de ochtend voor thee en uitgebreid eten, het zijn schatjes!

Precies halverwege Cairo en Bahariya is een restaurantje/winkeltje waar bussen en jeeps en vrachtverkeer stopt voor thee, water, koekjes en een toiletbezoek. Dus op dag 2 kom je daar langs; tip voor dag 2!

Verder zijn de automobilisten (nee niet de caravanen jeeps met luxe toeristen...) erg aardig en vragen regelmatig of je water wilt (maia is water, dat weet je denk ik al') en de truckchauffeurs van de olietanks gooien vaak ook een fles water uit het raampje voor jou.

Tussen Bahariya en Farafra is maar 2 dagen fietsen en minstens 1 politiepost.

Tussen Farafra en Dakhla-Mut is 100 km na Farafra in een bocht in de weg ineens een kleine oase waar 1 restaurantje/cafeetje is. Daar weer water en colaatjes(!!!) te krijgen, en wij zetten er onze tent op voor een nachtje (tussen de boompjes naast het restaurantje) en maakten gebruik van de toilet aldaar, handig hoor!

Wij rekenden op ongeveer 7 a 8 liter water per dag per persoon, soms een beetje minder. Gewoon al je bidons en waterzak en petflessen vullen en overal op je fiets laden.

Speciale voorbereiding?
Ja, we hielden er rekening mee dat er veel tegenwind zou zijn, en dat klopte.
En dat sommige stukken saai zijn, en dat klopte.
En dat slapen in de woestijn te gek is, en dat klopte.
En dat we ons niet zouden wassen tijdens het kamperen tussen de oases en dat dat niet zo oncomfortabel is als je denkt, en dat klopte.
En dat we aan macaroni, rijst, blikjes vis, bouillonblokjes, zout, peper, thee, koffie, blikjes foul (bonen), brood, kaas, droge koekjes genoeg zouden hebben, en dat klopte.

Geniet ervan!!

Heleen

Als je historische belangstelling hebt zou ik wel naar de Fayoum oase gaan. Het was een van de belangrijkste centra van oud Egyptische cultuur, maar ook van Greco Romeins Egypte, met genoeg monumenten die nog over zijn. Ik zou het wel weten, maar het is ook mijn vak, dat moet ik toegeven. Zelf ben ik er helaas nooit geweest.
Wim