Dit zijn de Belgische regels: de treinbegeleider (conducteur) opent het fietsenkot, dat daarna wordt afgesloten. Geef duidelijk aan waar je uitstapt, zodat de treinbegeleider de deur weer kan openen.Roald schreef:Naam spoorwegmaatschappij:
NMBS/CFL
Traject:
Troisvierges (Lux) -Liège (Luik)-Maastricht en verder huiswaarts
Datum:
Terug 14 juni 2013
Vervoerstarief passagier: € 25,50 Fiets: € 10,-
Ter plekke aan de balie gekocht en met gewone bankpas gepind.
Vereiste/toegepaste verpakkingswijze fiets:
Niet nodig
Fiets tevoren aangemeld?
Niet nodig, gelijk in de trein stappen.
Bijzonderheden:
Instappen is lastig door enkele deur, laag perron en hoge trein.
Overstappen op de boemel Luik-Maasticht werd ik zeer onvriendelijk te woord gestaan dat de tassen van de fiets moesten en de fiets aan de haak gehangen moest worden in het bagagehok met de harmonicadeuren. Losse bagage mag er niet en moet bij de persoon blijven. De aansluitende zitplaatsen waren 1e klas en dat werd mij ook zeer onvriendelijk duidelijk gemaakt daar niet te gaan zitten. Jammer van een dergelijke gastvrijheid als je op zo'n mooi nieuw station staat. In Nederland verder gereisd met internationaal fietskaart die op Maastricht stond en persoonlijk op de OV Chipkaart, opgemerkt door conducteur en uiteraard geen probleem.
Bagage moet van de fiets af en mag niet in het fietsenkot.
Ik reis regelmatig met de fiets in trein in Belgie en tref meestal aardige treinbegeleiders, die ook helpen bij het in en uitladen van de fiets.