door
Wim » zo 18 aug, 2013 12:39
Wij hebben de door Challenge (de ligfietsenfabrikant) voor Bever gemaakte voorloper van de Cyclone. Die is heel degelijk en ligt geweldig goed, ook in snelle afdalingen met veel bagage. Ik gebruik hem nu niet veel meer, maar we hadden hem om bij onze gezinsvakanties veel bagage te kunen vervoeren. Ik had hem achter onze tandem, omdat je daar niet heel veel bagage op kunt vervoeren, en tandem frames het al gauw zwaar hebben. Een tweewieler is dan ideaal omdat je er heel veel op kunt laden, en de aanhanger weinig krachten uitoefenent op de fiets, en zichzelf ook rechtop houdt.
Maar dat is toch een wat ander gebruik dan in jouw geval. Jij hoeft niet veel bagage mee te nemen, en het lijkt mij dus slimmer inderdaad erg op dat bagagegewicht te letten, en een fiets met een degelijk achterwiel te kopen, en die ook verder degelijk is. Dat achterwiel is het enige waarvan ik verwacht dat het echt snel kapot kan gaan, en dat betekent een goed handgespaakt wiel met 36 spaken, een LX naaf (vermijd de lichtere maar minder sterke xt naven) en een stevige velg zoals de ExalSP19/Sputnik. 26 inch wielen zijn sterker dan 28 inch wielen. Ik zou ook moderne cranks met buitenboord lagers vermijden. Voor de rest zou ik als het budget het toestaat Magura hydraulische velgremmen kiezen om die massa af te remmen, al zijn Shimano v brakes ook goed. Kies brede (50 mm) banden voor meer draagvermogen, afdempen van stoten (spaart je fiets) en meer grip en comfort op slecht wegdek. Tot slot heb je een zadelpen met twee bouten nodig in plaats van de meer gebruikelijke eenbouts zadelpennen.
Tja, en hoe kom je aan zo'n fiets? Ik zou niet in eerste instantie aan Koga denken. Het zijn prima fietsen, maar wat duur en toch vooral voor gemiddeld gebruik. Santos is ook duur, maar heeft prima handgespaakte vakantiewielen, en er is ook verder iets meer gedacht aan degelijkheid. Andere prima en soms wat goedkopere opties zijn de Avaghon Series van Bike4travel, de nieuwe vakantiefietsen van Poppink, en de door m-gineering afgemonteerde Thorn frames zoals de Sherpa. Dan heb je ook een door Marten Gerritsen zelf gebouwde wielset, en een oerdegelijke afmontage zonder fratsen. Verder kun je denken aan Vittorio en Snel. In Belgie is er Vlerick.
Bij al deze fietsen is er een onoverkomelijk probleem. Als je frame degelijk en stijf genoeg is voor je huidige gewicht is het misschien te stug en stijf als je echt flink bent afgevallen, zeker als je ook eens zonder bagage fietst. Maar niet iedereen heeft een hekel aan stijve frames - er zijn grote groepen fietsers voor wie een frame niet stijf genoeg kan zijn. Kies je een lichter frame, dan is het als het van goede kwaliteit is vast nog wel sterk genoeg, maar is het met bagage misschien niet stijf genoeg. Een karretje lost dat probleem inderdaad op, maar kost veel en is van zichzelf ook zwaar.
Veel succes,
Wim