door
cabonga » zo 18 aug, 2013 11:47
Leon,
aan wat ziet u dat het frame het "gehad" heeft? De foto toont maar een klein deel van het frame en ietwat ontbrekende verf....
Oké, veel kosten aan een héél oud frame zou ik ook niet doen. Maar het kan uiteraard goedkoop met wat "kunst en vliegwerk" en een beetje technische kennis/ handigheid, maar dan moet je wel bereid zijn om de beperkingen van het resultaat te aanvaarden.
Dit kan leuk zijn, zo ken je de goede en de minder goede kanten van uw fiets en leer je bij. Veel geld zit er niet in, zodat je ook niet bang moet zijn dat de fiets snel gestolen wordt. Hoeveel onder ons zouden het "super de luxe" en van het "beste van het beste" nodig hebben? (ik geef toe, daar droom ik ook van)
Mijn fietsen zijn oud maar ze brengen me waar ik moet zijn. Mijn vermoedelijk 40- jarige stalen "Main d'Or" kocht ik 20 jaar geleden voor +/- 12 €. Na enkele jaren ontmantelde ik hem omdat ik een tweedehandse Villiger Cabonga (Avaghon) kocht voor het zwaardere werk. In juni laatsleden moest ik in 2,5 dagen in Ost-Friesland (D) staan, zowat 480 km van mijn thuis. De Cabonga met marathon banden leende zich daarvoor niet wegens te traag. Ook mijn ouwe E. Merckx racefiets (zonder bagagedrager) kon ik hiervoor niet gebruiken. Dus ben ik aan het knutselen gegaan en de Main d'Or met onderdelen van o.a. ook andere fietsen terug opgebouwd. Ik reed er 914 km mee in 5,5 dagen. De voldoening is dan des te groter omdat je het zelf opbouwde en... het kostte me enkel een binnenband, wat nieuw vet in de lagers voor en achter en in trapas (en leerrijk knutselwerk). Een prof. Brooks zadel kreeg ik vroeger van iemand en kon ik voortijdig inrijden.
De fiets heeft wel zijn beperkingen: 10 versnellingen 46/52 en 14-16-18-21-24. , waarvan ik de 52 nooit gebruikte. De bergen moet ik er niet mee in.... goed voor wat "plat pays" , desnoods met wat tegenwind
Ter verduidelijking.... ik weeg 63 kg en probeerde de bagage - met tent- beperkt te houden. De spaken vlogen me niet rond de oren al was het een budgetwiel van de eerste "volwassenen" fiets van mijn inmiddels gehuwde dochter.
't is maar zoals je het bekijkt....
toch maar eventjes het frame na het scheuren goed controleren op beschadigingen
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm