Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tandem as van 145 naar 135 - Forum Wereldfietser

tandem as van 145 naar 135

Hallo

Ik vroeg mij af is het mogelijk om een Shimano tandem naaf met een as van 145 mm af te zagen naar 135mm, of is het ook mogelijk om er een as van een andere achter naaf van 135 mm in de maken, zodat je niks hoeft af te zagen.

Mario
Is mogelijk! Ik heb ook tandemnaven in mijn fietsen. 135 mm

Henk

kunst en fietswerk
supermario schreef:Hallo

Ik vroeg mij af is het mogelijk om een Shimano tandem naaf met een as van 145 mm af te zagen naar 135mm, of is het ook mogelijk om er een as van een andere achter naaf van 135 mm in de maken, zodat je niks hoeft af te zagen.

Mario
Nieuwsgierige vraag: waarom wil je de as van een tandemnaaf inkorten? Oftewel: heb je al zo'n naaf en wil je die in een andere fiets zetten of verwacht je van deze naaf meer sterkte?
Ik kan die naaf van iemand voor weinig geld overnemen.

Mijn padden zijn 135 mm. De standaard maat. Dus heb ik als enige optie die naaf in te korten

Ik vind 48 spaken wel een goede zekerheid op spaak breuk en veilig fietsen

Mario
supermario schreef:Ik kan die naaf van iemand voor weinig geld overnemen.

Mijn padden zijn 135 mm. De standaard maat. Dus heb ik als enige optie die naaf in te korten

Ik vind 48 spaken wel een goede zekerheid op spaak breuk en veilig fietsen

Mario
OK, dank voor de reactie. Nu nog een 48-spaaks velg vinden :)
Vittorio heeft er genoeg

vergeleken met veel andere zaken voor relatief weinig geld 35 euro

Mario
Pas alleen op met het wiel spaken. Sommige tandemnaven gaan ervan uit dat je het wiel 'recht' spaakt. Oftewel: dat de velg in het midden van de as staat (vaak zit aan de niet-tandwiel-zijde een stuk as wat uit de naaf steekt). Als je de as inkort aan een kant zul je weer paraplu moeten spaken. Dat is in de regel iets minder sterk dan gecentreerd spaken.
Hallo Marco

gelukkig ben ik goed bekent met spaken. Gewoon aan de rechterkant spaken die 2 mm korter zijn.

Mario
Perfect :D . Veel succes.
wie weet de lengte van de spaken in 26 inch wielen met Shimano XT tandem naven 3x kruis

voor 100m
achter 135

exal sp19 velgen

Mario
Ik kwam dit is een keer tegen.
Trouwens... ik wil volgend weekend op de fiets voor een rondje van ongeveer 2100 km via Parijs.

Ik rij dan al ongeveer 10 jaar met de tandemnaaf, is het verstandig de kogeltjes en vet een keer te vervangen? Of gewoon door karren!?

Henk

kunst en fietswerk
Henk

volgens de voorschriften zou je eigenlijk de naven een keer per jaar moeten reviseren

Mario
oke... dan haal ik ze dit weekend even uit elkaar.

Groet,

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:oke... dan haal ik ze dit weekend even uit elkaar.
Als het vet nog een heldere kleur heeft is er waarschijnlijk niks aan de hand, maar na 10 jaar lijkt me dat erg onwaarschijnlijk. Inpecteer de kogelbanen op spoortjes. Met een dun spoortje kun je nog wel wat doorfietsen. Als de afstelling lastig wordt is een lange reis geen goed idee meer en zijn nieuwe conussen heel goedkoop.
Leon
nou... de nieuwe kogeltjes en vet zitten er in!

Was geen overbodige luxe, er zat nauwelijks nog vet tussen de kogels en kub.
en id een lichtelijk spoortje in de kub, maar mag geen naam hebben volgens mij!?

Ik heb al eens een conus vervangen, maar is het ook mogelijk een kub te vervangen indien nodig?

Henk

kunst en fietswerk
Een cup (het lijkt immers op een kopje) is er soms gemakkelijk uit te wippen met een dikke schroevendraaier, maar dat zal vast niet de officiële methode zijn. Of je de juiste maat kunt vinden lijkt me het meest lastige.
Leon
Oh .. ja cub met een C :oops: ... zit hier met een wijntje achter de BBQ en naar mijn mooie wiel te kijken! :D

Henk

kunst en fietswerk
Henk - volgend weekend een rondje van 2100 km? Wat ga je doen, zo kort na LEL?
Wim