Hee Whiskey, Carolien en Freek,
Wat een grappige discussie is dit en blijft dit! Dat fietstochtje van jullie (C en F) klinkt gezellig!
Effe onze ervaringen met ORS, medicatie, druivesuikers en waterzuivering in het Midden Oosten:
* ORS hadden we niet in standaard pakketjkes bij ons, maar in mijn eet-tas en toiletspultasje (ik was "de keuken" en "de drogist/apotheek") had ik altijd zout en suiker los zitten, gewoon om mee te koken, en we hadden een recpetje van ORS bij ons voor het geval het nodig was. We fietsten in december, januari en februari, dus boven de 40 graden hadden wij niet. Dus ORS maken om zout en suiker aan te vullen was ook nooit nodig. Misschien wel als het heter is??
* Druivesuiker of sportdrank hebben wij nooit gebruikt. Alleen al het meenemen van zulk spul was ondenkbaar omdat we voor een jaar weggingen en in Nl begonnen en via Oost Europa en Turkije, Syrie in Jordanie en Egypte kwamen. Teveel gezeul om al die landen door druivesuiker mee te slepen. En eigenlijk moet ik zeggen dat we er nooit behoefte aan hadden. Gewoon water gedronken, thee waar het kon. Bij bedoeïnen en in dorpjes altijd "chai" met veel suiker te vinden!! Wij zijn geen superatleten en zeker ik had voor deze fietsreis geen heftige sportervaring. Ondanks de zware slag die het dus best was voor mijn lijf 9en ook nog eens achter je snellere man aanmoeten...schat wacht even...hijghijg...) heb ik nooit het idee gehad dat mijn lijf een booster nodig had.
* Medicatie: qua diarree werden onze magen en darmen al eerder aan grote hoeveelheden "vies" (Pakistan en India) blootgesteld en konden dus wel wat hebben, en gedurende deze lange reis waren we ook al weer "gehard". je lijf vecht elke keer weer tegen een andere bacterie, maar als je die ene hebt gehad, kan je er de volgende keer tegen. Het probleem is echter dat er zo heeeel vel soorten bacterïen zijn en voor je ze allemaal hebt gehad woon je denk ik al 20 jaar in India in een sloppenwijk.
"Gewone diarree" (van bacteriën dus) daar deden wij niet heel veel aan, gewoon effe een dagje of twee rustig doen, rustige dingen eten, en dan waren we meestal weer klaar: het gaat vanzelf over! Koorts kregen wij daar ook nooit van.Als het heel rot uitkwam of toch wel erg verslapte (dat kan) nam ik OFLOXINE, of een ander middeltje met het woordje "flox" erin (dit dood bacterïen). Wijd en zijd in elk klein rotdorpje bij de plaatselijke apotheek te krijgen, kost niks en werkt zeer doeltreffend. Niet meenemen van huis, is daar veel goedkoper en zonder doketrsbezoek te koop.
Wat vervelender is en NIET vanzelf weggaat, en zelfs alleen maar erger wordt, is diarree van een amoebe of andere parasiet. Een onuitgenodigt huisdier dus, dat alleen maar sterker wordt als je niks doet. De diarree hiervan is te herkennen (sorry vies praatje) aan de plakkerigheid, slijmerig soms bijna, rare chemische lucht, en de erger wordende darmkrampen, je wordt slapper dan bij gewone diarree. Om zeker te weten dat je zo'n beest hebt laat je je testen: bij elke apotheek (waar men altijd verbazend goed engels kan) in het Midden Oosten kan je uitleggen dat je een "stool-test" wilt laten doen, en dan krijg je ee handig afsluitbaar potje en het adres van een laboratorium waar je zonder afspraak je potje met vieze inhoudt in kan leveren om getest te worden.
(Ik had na twee keer zoiets mee te hebben gemaakt zelf al door dat ik weer zo'n beest had en ging zonder "stool-test" meteen medicatie halen)
De naam van HET wondermiddel is TINIDAZOLE of een ander product met "dazole"erin. Dit is vaak maar 1 a 2 of hooguit 4 tabletten. Hoeveel je nodig hebt hangt af van hoe lang je er al mee loopt, en of het beestje al cystes heeft gevormd. Dat is een verdedigingsmechanisme dat het beestje heeft om beter te overleven in jouw buik. Dan vormt het een hard laagje om zichzelf heen waardoor het moeilijker uit te schakelen is. Uit zo'n stool-test zal dat ook blijken. Meestal koos ik voor 4 tabletten, dan is het monster zeker dood! Ook dit middel is makkelijk en overal te koop in apotheekjes in het gehele Midden Oosten.
* Water zuiveren deden wij met een MSR Mini Waterworks pomp. Dat werkt met een steen waardoor het water wordt geperst. Geeft geen vieze smaak en dood veel (geen chemische dingen zoals kunstmest). Wij kochten in het Midden Oosten ook vaak PETflessen, vulden die later dan weer met zelf gepompt water, en kookten het water voor koffie of thee of avondeten. Alleen in Dahab gaat koken van het water niet op want daar is het water uit de kraan zout/zilt. Bah dus!
* Eten; veel kip inderdaad, veel houmous (kikkererwten puree) en falafel, en we kookten ook wel zelf. (Gewoon groente en rijst of pasta kopen en klaar ben je). Het is een wat eentonig menu in het MiddenOosten en ik kon na 6 maanden in die streek effe geen houmous of kikkererwt meer zien. Als je gaat eten daar waar het druk is, en de doorstroom groot, is het eten meestal vers en schoon.
Wanneer ga je vertrekken trouwens, Whiskey?
Heleen