Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fietstassen set maar welke? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe fietstassen set maar welke?

ja die zijn er zeker alleen die kosten allemaal over de 100 euro,
En ik heb dus eigenlijk nooit echt een lang eind gefietst met voortassen,
dus het is meer een test fase daarom zoek ik een 2dehans drager, en er staat dus een tubus drager op marktplaats alleen dan zitten je tassen echt boven de naaf.
Je zou al iets in deze stijl moeten kunnen vinden.

http://www.youtube.com/watch?gl=BE&v=xcwLFotPzEs
diedje1996 schreef:ja die zijn er zeker alleen die kosten allemaal over de 100 euro,
En ik heb dus eigenlijk nooit echt een lang eind gefietst met voortassen,
dus het is meer een test fase daarom zoek ik een 2dehans drager, en er staat dus een tubus drager op marktplaats alleen dan zitten je tassen echt boven de naaf.
Dan kan je best even zo doorfietsen en doorsparen voor een degelijk systeem als je met voortassen wilt fietsen.
Koen & Sam schreef:
diedje1996 schreef:ja die zijn er zeker alleen die kosten allemaal over de 100 euro,
En ik heb dus eigenlijk nooit echt een lang eind gefietst met voortassen,
dus het is meer een test fase daarom zoek ik een 2dehans drager, en er staat dus een tubus drager op marktplaats alleen dan zitten je tassen echt boven de naaf.
Dan kan je best even zo doorfietsen en doorsparen voor een degelijk systeem als je met voortassen wilt fietsen.
ja dat kan alleen straks bevalt het me niet dan is het natuurlijk wel zonde,
Zoals gezegd, de Tubus Swing doet zijn naam eer aan. En nogmaals, het lukt mij en vele anderen in Europa prima. Mijn fiets ligt prima, ook bij klimmmen (dat natuurlijk wel veel makkelijker gaat met minder gewicht). En ja, ik heb ook wel wat gereedschap bij me, maar niet veel. Wat mij betreft moet de fiets gewoon in goede staat zijn. Dit is wat ik meeneem aan gereedschap:
twee binnenbanden met autoventielen (Schwalbe xxlight).
bandafnemers
pomp (een goede lange zware Zefal hpx)
plaksetje
multitool
een enkel inbusleuteltje omdat dat soms handiger is dan die rare multitool
Gedore 8&10 mm steeksleuteltje
Torx20 sleutel voor de Rohloff
speciale anti diefstal wielmoersleutel voor de naven.
Rohloff kabel setje (ik heb een interne schakelbox).
Als ik langer weg ben ook nog een spaaksleutel, maar die heb ik in geen 10 jaar nodig gehad sinds ik goede wielen laat maken.
Soms als ik zo'n verstandige bui heb een Parktools kettingpons.
kleine flacon kettingolie
reserve remblokjes
reserve sleutel voor het slot
gewoon zakmes

Het belangrijkste is dat er al jaren niets meer kapot gaat aan mijn fietsen, buiten een doodenkele lekke band, en zelfs dat wil niet erg lukken, ondanks mijn voorliefde voor snelle soepele bandjes.
Wim
en die minoura bagagedrager is wel mooi,
alleen volgens mij niet leverbaar in nederland :(
diedje1996 schreef:en die minoura bagagedrager is wel mooi,
alleen volgens mij niet leverbaar in nederland :(
http://www.buzaglo.nl/buzaglo/index.php/ct-menu-item-11
aha toch iets te snel gezocht :P
heb ze even een mailtje gestuurd of ze de bagagedrager kunnen leveren.
en hopelijk voor een aantrekkelijke prijs,
Als je dit echt wil doen zou ik voor de OMM Ultimate Lowrider gaan. Die is lekker laag en stevig. Maar realiseer je wel dat geveerde voorvorken zijdelings een stuk slapper zijn dan ongeveerde. In sommige situaties wordt de hele zooi echt wiebelig.
Wim
Toch nog even een ander geluid:

Ik rijd altijd zonder voortasjes, maar wel een zwaar gevuld stuurtasje. Achter twee Ortliebtassen aan de drager, op de bagagedrager de tent en een losse Ortliebtas. Ik heb meestal zo'n 20 kg bij me en toch vind ik dat de fiets in een prima balans is, zowel op het vlakke, als bergop of bergaf. Realiseer je dat de voordrager en voortasjes zelf ook al heel wat wegen. In mijn optiek zijn die dus niet nodig en omdat ik altijd alleen fiets en altijd kampeer en zelf kook heb ik toch altijd heel wat bij me.
Aart Veldhuizen schreef:Toch nog even een ander geluid:

Ik rijd altijd zonder voortasjes, maar wel een zwaar gevuld stuurtasje. Achter twee Ortliebtassen aan de drager, op de bagagedrager de tent en een losse Ortliebtas. Ik heb meestal zo'n 20 kg bij me en toch vind ik dat de fiets in een prima balans is, zowel op het vlakke, als bergop of bergaf. Realiseer je dat de voordrager en voortasjes zelf ook al heel wat wegen. In mijn optiek zijn die dus niet nodig en omdat ik altijd alleen fiets en altijd kampeer en zelf kook heb ik toch altijd heel wat bij me.
Ik kan dit volledig verstaan, maar dan moet je toch zeker geen vrouwen frame hebben en moet je al een redelijk stijf frame hebben. Mijn vriendin weigert over te stappen naar een iets mannelijkere fiets (momenteel een koga randonneur) en ik merk dat indien ze achteraan zwaar geladen is dat de stijfheid van het frame het serieus af laat weten en je een met een zwabberige fiets aan het rijden bent.

Verder wil ik het gebruik van alleen achtertassen zeker niet afraden, maar ik verdeel de last liever. Het zal er ook van afhangen in welke seizoenen je zoekt te fietsen. In de winter of in winterse omstandigheden ben je al meteen een stuk zwaarder beladen.

Geen last in het stuurgedrag met een zware stuurtas?
Als je gaat slapen bij vrienden op de fiets (wat tegenwoordig al 19,50 kost) dan heb je bijna helemaal niks meer nodig. 2 tassen max

Mario
Damesframes zijn inderdaad slap. Met voor en achtertassen maak je het echter niet makkelijker: dat geeft flinke torsiekrachten. De enige oplossing is er gewoon niet teveel op te hangen.
Ik had in Noorwegen alleen achtertassen (plus de tent bovenop en een stuurtas) en dat ging best goed met in totaal 18 kg. Meer zou ik niet prettig gevonden hebben, maar was ook niet nodig. Het had zelfs nog wel iets lichter gekund. Ik was voorberied op nachttemperatuuren tot een graad of 10 onder nul, en veel regen, en had dus een warme slaapzak en een warme Downmat, plus enkele paren extra warme sokken, thermisch ondergoed, een extra truitje en het volledige arsenaal aan regenkleding. Mijn tent woog 3 kg inclusief footprint.
Als ik de spullen voor het koude en erg natte klimaat had thuisgelaten was ik denk ik op een kleine 15 kg uitgekomen.
Wim
diedje1996 schreef:Oke en heb jij dan de voor tassen heel laag hangen of juist hoog?
want als ik met mijn verende voorvork een bagagedrager wil dan is voor mij de makkelijkste en voordeligste optie de tubus swing alleen die is nogal hoog,

en ik vraag me af of dat nog wel fijn fiets, maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring.
Jaren met Tubus Swing gefietst (ook op wereldreizen). Mist je er geen mud aardappelen in doet is er prima mee te fietsen. Wel is de drager gevoelig voor belasting wat inhoudt dat bij veel gewicht in de tassen in combinatie met een bagger slecht wegdek de drager door gaat buigen. Er is namelijk geen ondersteuning aan de onderzijde van de drager want daar zit de verende voorvork 8) . Kortom: lichte spullen (bij mij zit in een tas al mijn kleding en in de andere tas mijn papieren) en dan gaat het prima.
Afbeelding
Marco Meijerink schreef:
diedje1996 schreef:Oke en heb jij dan de voor tassen heel laag hangen of juist hoog?
want als ik met mijn verende voorvork een bagagedrager wil dan is voor mij de makkelijkste en voordeligste optie de tubus swing alleen die is nogal hoog,

en ik vraag me af of dat nog wel fijn fiets, maar dat is natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring.
Jaren met Tubus Swing gefietst (ook op wereldreizen). Mist je er geen mud aardappelen in doet is er prima mee te fietsen. Wel is de drager gevoelig voor belasting wat inhoudt dat bij veel gewicht in de tassen in combinatie met een bagger slecht wegdek de drager door gaat buigen. Er is namelijk geen ondersteuning aan de onderzijde van de drager want daar zit de verende voorvork 8) . Kortom: lichte spullen (bij mij zit in een tas al mijn kleding en in de andere tas mijn papieren) en dan gaat het prima.
Marco weet je wel hoeveel een tas gevuld met papier kan wegen? Zelfs als je hem maar half vult weegt dat meer dan de andere tas met alleen kleding.

Zelf fiets ik ongeveerd dus weet niet of dat bij geveerde vorken ook opgaat maar om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden stop je zware spullen onderin en zorg je dat het gewicht zoveel mogelijk over alle tassen is verdeeld.
Check mijn cv maar even. Geloof wel dat ik daar enige kennis over heb :shock:
Mijn bagage is nooit meer dan 20 kilo zonder eten en water
Bagage laag hangen gaat prima voor redelijk wegen. Het gaat veel minder goed bij tracks met diepe sporen, geulen, takken, enz. Lowrider is dan levensgevaarlijk in een afdaling. Daarom is de swing oplossing een redelijke oplossing hoewel ik nog steeds geen fantastische oplossing heb gevonden.
Marco Meijerink schreef:Check mijn cv maar even. Geloof wel dat ik daar enige kennis over heb :shock:
Mijn bagage is nooit meer dan 20 kilo zonder eten en water
Bagage laag hangen gaat prima voor redelijk wegen. Het gaat veel minder goed bij tracks met diepe sporen, geulen, takken, enz. Lowrider is dan levensgevaarlijk in een afdaling. Daarom is de swing oplossing een redelijke oplossing hoewel ik nog steeds geen fantastische oplossing heb gevonden.
Marco, ik ken je CV wel daarom verbaasde ik me er ook een beetje over, een beetje papier is al snel een paar kilo, en als je de hele tas volstopt zou dat zo maar meer kunnen zijn dan aanbevolen wordt voor wat je op de voordragers mag hangen. Er zal dus voor het merendeel lucht worden vervoerd.
Mijn tassen zitten vol met spullen die niks wegen, waarom zijn ze dan toch zo zwaar? :?
Nee hoor, geen last van veranderd stuurgedrag met een zware stuurtas. De tas zit overigens niet rechtstreeks aan mijn stuur vast.

De voortasjes van bijv Ortlieb wegen leeg al een paar kg, plus dan ook nog eens de voordrager. En Qua ruimte heb je het echt niet nodig. Ik neem zelf redelijk veel mee en het past gemakkelijk achterop.

Nu ben ik zelf ook een grote en zware jongen en heb dus ook een grote framemaat, mogelijk maakt dat wat uit voor de stabiliteit. Maar ik ben nooit kleiner geweest en heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Overigens heb ik een herenfiets, Koga Randonneur van een jaar of 12. Hij blijft heel stabiel onder de bepakking, vorig jaar zomer nog de Pyremeeen mee overgetrokken.