Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LX naaf speling/afstellen/montage - Forum Wereldfietser

LX naaf speling/afstellen/montage

Beste Wereld fietsers,

Opnieuw een bericht uit China. Enkele dagen terug had ik (dacht ik) behoorlijke speling op mijn shimano lx achteras. Ik dacht dat het een redelijk eenvoudig klusje was om dit te herstellen, dus even langs de chinese fietsenmaker. Gevolg een te strakke naaf en een losgedraaide borg bout aan de rechterkant.

Met behulp van skype ondersteuning de naaf zelf afgesteld en geborgd. Het wiel heeft nu 1 milimeter speling. Met de snelspanner is dit eruit te drukken.

Echter weet ik niet zeker of ik de rubberen afsluitring aan de rechterkant goed heb geplaatst. De ring heeft een opstaand randje aan de binnenzijde, wat als het ware om de conusmoer heen valt. Het randje valt er dus niet onder. Op het oog lijkt het af te sluiten en de ring komt er niet uit. De ring zit goed vast. Kan iemand mij vertellen of de ring goed zit of een foto sturen van hoe het er uit moet zien? Het lukt mij zelf niet een foto te plaatsen helaas.De route is stoffig en modderig dus ik hoop vuil in de body of de aslagers te voorkomen.

Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Mvg,
Otto
Ik had ook beter even een foto kunnen maken toen ik het uitelkaar haalde, maar goed niet gebeurd.

Na wat googlen op afbeeldingen kan het ook zijn dat ik de ring verkeerd om heb gemonteerd. Aan de achterkant heeft de ring en een gleuf en aan de voorkant een opstaande rad. Ik heb de opstaande rand nu naar buiten toe gemonteerd en deze valt dus over de conus heen. De gleuf zit nu aan de binnen zijde.

Hopelijk heeft er iemand een foto of tekening van hoe het hoort.

Groeten,

Otto-Jan
Beste Martin,

Dank voor deze documenten. Ik vrees dat ik de naaf toch nog eens uit elkaar moet halen. De ring aan de rechterkant ziet er anders uit. Echter heb ik links een grote rubberen hoes om de borgmoer en conus moer. deze staat niet op de tekening. de ring aan de rechter kant valt precies in de naaf. Waardoor als ik deze rechts zou plaatsen de hoes er niet meer op krijg.

Ik heb een santos travelmaster uit 2010 of 2011. Hoe weet ik welk type naaf ik precies heb?

Mvg,

Otto
Otto-Jan schreef:Hoe weet ik welk type naaf ik precies heb?
Meestal staat het op de naaf zelf. Vaak een stickertje.
Leon
Otto-Jan schreef:Ik heb een santos travelmaster uit 2010 of 2011. Hoe weet ik welk type naaf ik precies heb?
Deze: http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 608932.pdf.

.tsooJ
Super bedankt. Dit is de zelfde inderdaad. Alles zit goed in elkaar. Dit scheelt weer een vakantie dag sleutelen.

Groeten,

Otto
Zoals ik het nu heb gemonteerd ligt ring 20 om ring 5 heen. Klopt dit?
Of hoort deze ring er onder te liggen. op de tekening lijkt er een uitsparing in ring 5 te zitten aan de binnen zijde. Het lijkt alsof 20 daarin hoort te vallen.

Kan het trouwens zo zijn dat nummer 15 en 14 uit één ring bestaat? Nummer 15 heb ik er niet bij zitten. Misschien toch kwijte geraakt. de grote rubberen ring nummer 17 zit achter nummer 14.

Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

Groeten,

Otto
Voor zo ver ik het kan zien is 20 de afdichting van het freewheel en 5/7/8 (is soms een geheel) de afdichting van conus/aslager. 20 valt dan om 5/7/8 heen.

17 is de stofkap die over 13/14 heenvalt.

15 is een sluitring achter de moer van 0.5 mm dik, is geen ramp als je die kwijt bent

Succes er mee
Dank voor dit advies. Het zit helemaal goed in elkaar.

Ik heb de naaf met 1 mm speling afgesteld welke ik er met de snelspanner bijna helemaal uit krijg, Wat vreemd blijft is dat het wiel van mijn vriendin XT naaf ( net nieuwe kogels en vet, maar met forsere speling waar ik niet meer aan ga komen) veel lichter draait. Het blijft bijna eindeloos doordraaien. Ik hoor of voel geen schuren of vibraties in de LX naaf. Totaal heb ik krap 1500 km gefietst met dit LX santos wiel.
Is dit normaal?

Groet

Otto
Speling moet er niet bijna, maar helemaal uit. Speling is funest voor je lagers.

.tsooJ
Beste Alien,

Okee. Alleen ben ik eerder bang voor de strak dan te los. Beetje speling max 3mm is niet zo erg heb ik eerder begrepen.

Otto
Otto-Jan schreef:Ik heb de naaf met 1 mm speling afgesteld welke ik er met de snelspanner bijna helemaal uit krijg, Wat vreemd blijft is dat het wiel van mijn vriendin XT naaf ( net nieuwe kogels en vet, maar met forsere speling waar ik niet meer aan ga komen) veel lichter draait. Het blijft bijna eindeloos doordraaien. Ik hoor of voel geen schuren of vibraties in de LX naaf. Totaal heb ik krap 1500 km gefietst met dit LX santos wiel. Is dit normaal?
1500 km is heel normaal, het wiel is dan nog nieuw.

Wat bedoel je met 1 mm speling? Waar zit die 1 mm in?

Als je de snelspanner heel hard moet aantrekken is dat niet erg goed voor o.a. de snelspanner. Zo'n geval moet je niet laten voortduren. Wat héél hard is, is natuurlijk wel discutabel.

Wat bedoel je met 'blijft doordraaien'? Is dat als het wiel in het frame zit of just als het er uit is? Als het wiel uit het frame is en je draait de as met de vingers rond moet je de tegenwerking van het vet goed voelen. Je mag dan geen korreligheid voelen en een heel kleine speling moet in alle standen gelijk zijn. Als het wiel in de fiets zit heb je bij het doordraaien niet alleen te maken met de aslagering maar ook met het freewheel. Dat is weer een ander verhaal.
Leon

Nul speling en dan aantrekken met de spenlspanner is inderdaar niet de meest perfecte methode.

Wat vind Marten G van 3 mm speling? Waar is Marten eigenlijk?
Bij het afstellen voelde ik in mijn handen geen korreligheid. In het frame draait het wiel langzamer. Idd misschien door body.

De speling is bij de velg gemeten. Ik kan het wiel 1mm van links naar rechts bewegen in elke stand. Ik zet de snelspanner niet overdreven strak, maar redelijk strak.

Het wiel van mijn vriendin heeft trouwens ook 1mm speling. Het is een XT naaf en daar kom ik liever niet aan. Het draait immers perfect.

Otto
Ok, 1 mm lijkt me dan nog wel acceptabel en heb ik onderweg ook wel gehad. 3 lijkt me veel en geeft me het gevoel dat ik na de vakantie weer onderdelen moet gaan bestellen ...
Maar ach, in het voorwiel van mijn stadsfiets zit meer speling omdat ik de benodigde conus niet kon krijgen en ik te lui ben voor zo'n rammelkast veel werk te verzetten. Het is al zeker 5000 km en veel kasseien zo.
Leon