Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste driedaagse solo fietstocht - Forum Wereldfietser

Eerste driedaagse solo fietstocht

Beste allemaal,

Aanstaande woensdag vertrek ik voor de eerste keer op solo fietstocht voor drie dagen. Dit in kader van training voor een grote fietstocht in 2014 tussen Brugge en Compostela met vier vrienden.

De tocht die ik heb uitgestippeld bedraagt 333 km langs voornamelijk LF routes en voornamelijk vlak parcours behalve dan enkele klimmetjes in de Vlaamse Ardennen en het Heuvelland.

Overnachten zal ik trachten te regelen op campings (met tent). Deze zijn evenwel niet dik bezaaid langs de route. Onderweg zal ik wel de maaltijden kunnen regelen en ga dus niet aan zelfkook doen behalve dan een koffie voor het vertrek.

Ben toch wel wat gespannen want het zal voor mij de eerste keer zijn dat ik met ruime bagage zal fietsen. Graag had ik van ervaren vakantiefietsers nog enkele tips gekregen waar ik zo al moet op letten op een eerste meerdaagse trip.

Alvast bedankt,
Luc
Lucsje schreef:Graag had ik van ervaren vakantiefietsers nog enkele tips gekregen waar ik zo al moet op letten op een eerste meerdaagse trip.
Zoals je het presenteert zal het allemaal wel lukken. Let op wat je meemaakt zodat je het de volgende keer handiger kunt doen. Wat dat zal zijn is zo vanaf het forum niet te lezen. Denk er aan dat een training alleen een verbetering is als je niet té ver gaat in je inspanningen. Dus zorg er in de eerste plaats voor dat je geniet.
Leon
111km per dag is best veel, tenzij je een goede wielrenner bent. Voel je niet teleurgesteld als het teveel blijkt te zijn.
Wim
Je geeft aan dat je met ruime (?) bagage gaat fietsen. Let tijdens je trip goed op of je overbodige zaken bij je hebt of misschien wat je mist, dit alles afgezet tegen het comfortniveau (zelf koken /uit eten, een stoeltje, etc) wat je wenst.
En oh ja, maak er gaan prestatierit van, geniet van het fietsen en de omgeving.



Ben
Misschien is niet alles even relevant, maar er zit allicht nog wel wat bruikbaars tussen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf En is het niet voor nu dan misschien voor de grote tocht.
Veel plezier,
Wim
Beste allemaal,

Voor de tijd dat het duurde was het een goede leerschool. Moet dringend een cursus fietsherstel volgen.
Het is dus geen meevaller geweest en dit door vooral materiaalproblemen.
Heb mijn fiets in november 2011 gekocht (Trek X500, kostprijs toen was 1100 €), veel reviews had je toen niet over deze fiets. Heb intussen toch een 2000 kilometer met deze fiets gereden en was heel tevreden en geen problemen ondervonden.
Had nu voor deze fietsdriedaagse met kamperen mijn fiets beladen met 7 kgr op de voordragers en 12 kgr op de achterdragers (2 Crosso tassen en plunjezak).
Na een 40 tal kilometers zijn de problemen begonnen, had het eerst niet door dat er 'slag' zat op mijn achterwiel, maar plots begon mijn achterwiel ernstig te zwenken en sloeg voortdurend tegen de remmen. Een behulpzame dame heeft me de weg gewezen naar een fietsenmaker en hoewel het middag was heeft deze man mij uit de nood geholpen door maar liefst drie gebroken spaken te herstellen.
Eens terug op pad was ik mijn vertrouwen in mijn fiets eigenlijk kwijt en vooral kwaad op mijn fietsverkoper omdat hij mij verzekerd had dat deze fiets een hele degelijke trekkingfiets was.
Ik heb mijn tocht verder gezet, maar rond kilometer 90 had ik opnieuw prijs en brak er opnieuw een spaak, dit was voor mij echt wel van het goede teveel. Het was toen reeds 17.45 uur en de fietsenmaker kon/wou me niet meer helpen. Aanvankelijk was ik zo ontgoocheld dat ik er de brui aan wou geven en huiswaarts keren.
Was vlakbij een camping en heb daar eerst overnacht. Dit was mijn eerste kampeerervaring als vakantiefietser en het is toch wel wennen. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben van mijn slaapmat (mammut comfort pump mat), tent (Quecha ultralight pro) en slaapzak (lowlands pulsar 2). Met het slapen kwam ook mijn moraal terug wat op peil en heb mijn fietstocht verder gezet. Aangezien het hier in België feestdag was wist ik dat het bijna onmogelijk zou zijn om mijn fiets te laten herstellen.
Na ongeveer 30 kilometer merkte ik dat er zoveel slag in mijn wiel zat dat het gevaarlijk werd om neg verder te rijden. Ik heb het dichtstbijzijnde station opgezocht en ben met de trein huiswaarts gekeerd.
Besef ook wel dat het beter nu is dat ik tegen kom dan tijdens onze tocht naar Compostela, maar dit geeft me toch een wrang gevoel.
Deze morgen mijn fiets naar de verkoper gebracht en enige reactie was dat het niet normaal was dat de spaken zo gemakkelijk knakten. Het was mij voordien ook wel duidelijk geworden dat deze fietsenverkoper niet echt gespecialiseerd was in trekkingfietsen, want hij wist bijvoorbeeld niet dat je een apparaat kon kopen om aan de naafdynamo vast te koppelen om gps toestel en dergelijke op te laden.
Hij zal de spaken van het achterwiel vervangen en er stevigere instoppen (waarom doet Trek dat niet op voorhand). Als onervaren vakantiefietser weet ik niet of dit een goede oplossing is en moet eerlijk zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb. Gelukkig is de fiets nog in garantie, maar de werkuren zal ik wel mogen betalen.
Ondertussen heb ik ook via de site van Trek hen op de hoogte gebracht.
Ik wil volgend jaar met een gerust gemoed naar compostela fietsen. Ik weet dat er altijd wel iets stuk kan gaan aan een fiets en ik besef ook dat ik in 2011 meer had moeten investeren, maar wist toen nog absoluut niet of zo'n tochten wel aan mij besteed zouden zijn. Maar vier spaken op één dag is geen toeval meer, maar gebrekkig materiaal.

Graag zou ik van jullie tips vernemen wat me best te doen staat.
Alvast bedankt.
Ik raad je aan eens te zoeken (op dit forum) op wielen, handgespaakt, spaakbreuk, ... Je zal op die manier al een pak wijzer worden.
Lucsje schreef: Hij zal de spaken van het achterwiel vervangen en er stevigere instoppen (waarom doet Trek dat niet op voorhand).
Ik weet natuurlijk niet wat voor spaken er in dat wiel zaten (en ben op dat gebied ook geen kenner), maar de kans dat het probleem de stevigheid van de spaken was acht ik erg klein. Het is dan ook verontrustend dat je fietsenmaker het probleem op die manier denkt op te lossen. Als hij enkel de kapotte spaken gaat vervangen, dan is het probleem sowieso niet opgelost. Als hij het wiel volledig opnieuw gaat spaken, dan kan het probleem opgelost zijn op voorwaarde dat het een fietsenmaker is met kennis van het spaken van wielen. Dat gaat echter voor heel veel fietsenmakers niet op en dat hij denkt dat spaken die niet stevig genoeg waren de oorzaak waren van het probleem, geeft niet erg veel vertrouwen.

De spontane breuk van één spaak, is meestal het voorteken van de breuk van meer spaken.

Renaat
Gewoon handgespaakte wielset van een geronnemeer wielbouwer erbij kopen voor de langere vakanties en de Trek X500 wielset misbruiken voor woonwerkverkeer en boodschappen. Mag toch hopen dat de wielset onder garantie wordt vervangen, want het lijkt natuurlijk nergens op dat je wielen na een klein ritje van 2 dagen het al begeven.
Lucsje schreef:Beste allemaal,

Voor de tijd dat het duurde was het een goede leerschool. Moet dringend een cursus fietsherstel volgen.
Het is dus geen meevaller geweest en dit door vooral materiaalproblemen.
Heb mijn fiets in november 2011 gekocht (Trek X500, kostprijs toen was 1100 €), veel reviews had je toen niet over deze fiets. Heb intussen toch een 2000 kilometer met deze fiets gereden en was heel tevreden en geen problemen ondervonden.
Had nu voor deze fietsdriedaagse met kamperen mijn fiets beladen met 7 kgr op de voordragers en 12 kgr op de achterdragers (2 Crosso tassen en plunjezak).
Na een 40 tal kilometers zijn de problemen begonnen, had het eerst niet door dat er 'slag' zat op mijn achterwiel, maar plots begon mijn achterwiel ernstig te zwenken en sloeg voortdurend tegen de remmen. Een behulpzame dame heeft me de weg gewezen naar een fietsenmaker en hoewel het middag was heeft deze man mij uit de nood geholpen door maar liefst drie gebroken spaken te herstellen.
Eens terug op pad was ik mijn vertrouwen in mijn fiets eigenlijk kwijt en vooral kwaad op mijn fietsverkoper omdat hij mij verzekerd had dat deze fiets een hele degelijke trekkingfiets was.
Ik heb mijn tocht verder gezet, maar rond kilometer 90 had ik opnieuw prijs en brak er opnieuw een spaak, dit was voor mij echt wel van het goede teveel. Het was toen reeds 17.45 uur en de fietsenmaker kon/wou me niet meer helpen. Aanvankelijk was ik zo ontgoocheld dat ik er de brui aan wou geven en huiswaarts keren.
Was vlakbij een camping en heb daar eerst overnacht. Dit was mijn eerste kampeerervaring als vakantiefietser en het is toch wel wennen. Moet wel zeggen dat ik erg tevreden ben van mijn slaapmat (mammut comfort pump mat), tent (Quecha ultralight pro) en slaapzak (lowlands pulsar 2). Met het slapen kwam ook mijn moraal terug wat op peil en heb mijn fietstocht verder gezet. Aangezien het hier in België feestdag was wist ik dat het bijna onmogelijk zou zijn om mijn fiets te laten herstellen.
Na ongeveer 30 kilometer merkte ik dat er zoveel slag in mijn wiel zat dat het gevaarlijk werd om neg verder te rijden. Ik heb het dichtstbijzijnde station opgezocht en ben met de trein huiswaarts gekeerd.
Besef ook wel dat het beter nu is dat ik tegen kom dan tijdens onze tocht naar Compostela, maar dit geeft me toch een wrang gevoel.
Deze morgen mijn fiets naar de verkoper gebracht en enige reactie was dat het niet normaal was dat de spaken zo gemakkelijk knakten. Het was mij voordien ook wel duidelijk geworden dat deze fietsenverkoper niet echt gespecialiseerd was in trekkingfietsen, want hij wist bijvoorbeeld niet dat je een apparaat kon kopen om aan de naafdynamo vast te koppelen om gps toestel en dergelijke op te laden.
Hij zal de spaken van het achterwiel vervangen en er stevigere instoppen (waarom doet Trek dat niet op voorhand). Als onervaren vakantiefietser weet ik niet of dit een goede oplossing is en moet eerlijk zeggen dat ik er mijn bedenkingen bij heb. Gelukkig is de fiets nog in garantie, maar de werkuren zal ik wel mogen betalen.
Ondertussen heb ik ook via de site van Trek hen op de hoogte gebracht.
Ik wil volgend jaar met een gerust gemoed naar compostela fietsen. Ik weet dat er altijd wel iets stuk kan gaan aan een fiets en ik besef ook dat ik in 2011 meer had moeten investeren, maar wist toen nog absoluut niet of zo'n tochten wel aan mij besteed zouden zijn. Maar vier spaken op één dag is geen toeval meer, maar gebrekkig materiaal.

Graag zou ik van jullie tips vernemen wat me best te doen staat.
Alvast bedankt.
19 kg voor een tochtje van 3 dagen is best veel bagage.
Ook veel km per dag voor een beginnende fietser met bepakking.
Je had misschien geen problemen gehad als vooraf de fiets gecontroleerd was op spaakspanning.
Een nieuw sterk achterwiel kopen bij een specialist is altijd een goede investering.
Succes en veel fiets plezier inde toekomst
Lucsje schreef:maar de werkuren zal ik wel mogen betalen
Lijkt mij niet. Garantie is garantie.

En verder:
Vertrouwen (ook in fietsen) komt te voet en gaat te paard.
Ik kan niet in je knip kijken maar ik denk dat je met een andere fiets op reis gaat volgend jaar.
Ik zou die fiets toch niet afschrijven alleen omdat je een slecht gespaakt achterwiel blijkt te hebben. Zou het zelf duiden als aanloopprobleem, goed dat je er in eigen land achter komt, beter dan ergens in een verlaten uithoek zonder support. De leverancier moet zorgen dat het in orde komt, en zonder doorberekening van kosten. Zuinig aanbod, ook: je krijgt een bosje spaken "gratis", maar betaalt straks wel tachtig euro of meer aan arbeidsloon?
Bedankt voor de reacties,

Weet dat de 19 kilogram behoorlijk veel is voor een tocht van maar drie dagen, maar tijdens onze 5 weken durende tocht naar Compostela zal ik ook wel minimaal dit gewicht met me meesleuren.

Wat er verder met de fiets zal gebeuren weet ik momenteel nog niet. Enerzijds veel zin om over te stappen naar een Koga of andere meer gerenomeerde merken van vakantiefietsen. De keerzijde van de medaille is hier natuurlijk het financiële plaatje die eraan vast hangt. Heb reeds een investering gedaan voor een nieuwe fiets, hoeveel restwaarde heeft deze anderhalf jaar oude fiets nog en dan nog eens bijleggen voor een andere fiets. Ergens hoop ik dat mijn fiets degelijk genoeg hersteld wordt dat ik het vertrouwen terug krijg.

Ondertussen kijk ik wel uit naar een firma die mijn fiets kan 'tunen' om hem volledig reiswaardig te maken.

Groetjes,
Luc
Even zoeken op dit forum geeft wel meer treurige verhalen over de Trek 500. Daar staat tegenover dat het type toch elk jaar weer anders lijkt te zijn. Maar kwaliteit is zeldzaam. Je fietsenmaker lijkt ook weinig verstand van zaken te hebben. En goede cursus fietsreparatie is dus een goed plan. Verder denk ik dat een helemaal nieuw handgespaakt achterwiel met lx naaf, exal sp19/Sputnik velg en gemaakt door een echt goede wielbouwer je grootste probleem wel zal oplossen. De rest van de fiets is toch voornamelijk standaard Shimano spul uit de goedkopere klasse. Dat moet Santiago wel halen, zeker als je weer hoe je het moet onderhouden. Reken er wel op dat er nog wat andere matige onderdelen op je fiets kunnen zitten, maar die zijn met weinig geld te vervangen: trapas, pedalen, banden, remblokjes (misschien ook de remmen als dat geen echte Shimano v brakes zijn) en als het geen Shimano cranks zijn ook de kettingbladen voor. Als je een gedetaillerde beschrijving van feitelijke de afmontage hebt zoals die op jouw fiets zit kunnen we even kijken of er nog meer rommel tussen zit.
Wim
Beste Wim,

Alvast bedankt dat je de onderdelenlijst eens onder de loupe wil nemen :

De trek X 500 is samengesteld uit :

Frame Alpha Platinum Aluminium met gladde lasnaden

Vork Alpha Aluminium, rechte vorkpoten met low-rider bevestigingspunten

Wielen Shimano naafdynamo, Shimano Alivio achternaaf; Gruenert Cut 19 velgen

Banden Bontrager H2, 700x35c (Zijn reeds vervangen)

Versnellingen Shimano Alivio, 27-speed

Voorderailleur Shimano Alivio

Achterderailleur Shimano Deore

Crankstel Shimano Alivio 48/36/26

Cassette Shimano HG50 11-32, 9-speed

Pedalen VP-628

Zadel Selle Royal Freccia

Zadelpen Bontrager Race Lite

Stuur Bontrager Race, plat, 600mm (vervangen door vlinderstuur)

Stuurpen Bontrager Satellite Plus, verstelbare rise

Balhoofdset Aheadset, E2, semi-geïntegreerd, semi-cartridge lagers, afgesloten

Remsysteem Shimano M422 remmen met Deore grepen

Achterdrager Trek Interchange Activity Travel met snelbinder

Voordrager Aluminium

Achterlicht Spanninga Plateo, aan/uit/automatisch

Voorlicht B&M Lumotec Lyt, aan/uit

Dynamo Shimano naafdynamo

Slot AXA Defender RL met tag

Spatborden Curana C-Lite II, exclusief voor Trek

Kettingkast Aluminium

Standaard ESGE Zoom

Handvatten Bontrager Satellite lock-on

Alvast bedankt voor de adviezen,
Luc
Lucsje schreef:Beste Wim,

Alvast bedankt dat je de onderdelenlijst eens onder de loupe wil nemen :

De trek X 500 is samengesteld uit :

Frame Alpha Platinum Aluminium met gladde lasnaden

Vork Alpha Aluminium, rechte vorkpoten met low-rider bevestigingspunten

Wielen Shimano naafdynamo, Shimano Alivio achternaaf; Gruenert Cut 19 velgen

Banden Bontrager H2, 700x35c (Zijn reeds vervangen)

Versnellingen Shimano Alivio, 27-speed

Voorderailleur Shimano Alivio

Achterderailleur Shimano Deore

Crankstel Shimano Alivio 48/36/26

Cassette Shimano HG50 11-32, 9-speed

Pedalen VP-628

Zadel Selle Royal Freccia

Zadelpen Bontrager Race Lite

Stuur Bontrager Race, plat, 600mm (vervangen door vlinderstuur)

Stuurpen Bontrager Satellite Plus, verstelbare rise

Balhoofdset Aheadset, E2, semi-geïntegreerd, semi-cartridge lagers, afgesloten

Remsysteem Shimano M422 remmen met Deore grepen

Achterdrager Trek Interchange Activity Travel met snelbinder

Voordrager Aluminium

Achterlicht Spanninga Plateo, aan/uit/automatisch

Voorlicht B&M Lumotec Lyt, aan/uit

Dynamo Shimano naafdynamo

Slot AXA Defender RL met tag

Spatborden Curana C-Lite II, exclusief voor Trek

Kettingkast Aluminium

Standaard ESGE Zoom

Handvatten Bontrager Satellite lock-on

Alvast bedankt voor de adviezen,
Luc
Mooie opsomming, met een Trek kun je gemakkelijk Santiago halen mits je goede wielen er onder zet (dwz goed gespaakt). Ik heb zelf op een hybride Trek T400 een gelijksoortige tocht gedaan, inclusief die wrakke Bontrager wielen (die nu ook gescheurd bij het oud vuil liggen). Als jij je wielen vervangt voor een betere set (zoals Wim zei, Shimano LX naaf, Sputnik velgen, son naaf, gerenommeerde wielbouwer) en er een set Schwalbe Marathon banden onder zet, dan zijn er weinig klachten te verwachten. Een nieuwe fiets wel even goed inrijden en daarna alles wat kan losrammelen goed kritisch nalopen, zodat je zeker weet dat je balhoofd, naven en bracketas spelingsvrij zijn en ook alle boutjes goed aangedraaid zijn (locktite gebruiken bij boutjes om losrammelen te voorkomen).
Met de essentiële onderdelen die aan je fiets hangen is weinig mis, dus als je deze wielen bij bike4travel koopt kom je er wel. Bike4travel is een van de weinige zaken waar ik mijn fiets uit het zicht durf over te laten aan een monteur.
Betere banden zijn al genoemd.
Laat die naafdynamo maar thuis, dat scheelt je waarschijnlijk 600 gram, afhankelijk van het type dat er nu in zit.
Van die dragers zou ik wel plaatjes willen zien voordat ik er iets van kan zeggen.
Die zoomstandaard is er helaas berucht voor dat het plastic deel afbreekt, dus je moet daar wat voorzichtig mee omspringen.
Leon
Het achterwiel lijkt me je grootste zorg. Een nieuw echt goed handgebouwd achterwiel kost iets van ruim 125 euro. Voorwielen overleven het meestal wel. De rest is zoals verwacht uit de kast met goedkope Shimano onderdelen, maar ik zie niets dat echt risicovol onder de maat is. Het zou kunnen zijn dat de trapas geen goedkope maar probleemloze Shimano is van misschien 10 euro, maar een nog goedkopere Chinese van 2 euro (zo wordt er bezuinigd). In dat geval kun je hem beter vervangen. Het balhoofdlager is ook onduidelijk, maar zal vast niet sneuvelen. Tot slot moet je streng kijken naar de cassette, de ketting, en het middelste voortandwiel. Een cassette vervangen kun je makkelijk zelf, maar als je een nieuw achterwiel laat maken kun je er ook gelijk een nieuwe cassette op laten zetten (misschien max 34t voor die nare helling?). Daar hoort altijd een nieuwe ketting bij. Gebruik een goede ketting zoals 9speed Sram.
Voor de rest heb ik een beetje aarzeling bij die Trek bagagedragers, maar als je niet teveel meeneemt zouden ze het zeker een vakantie moeten uithouden. Tot slot is het zinvol te kijken naar de banden. Monteer de breedste die passen in je frame, en vermijd semi massieve banden zoals de Marathon Plus. Wat bredere banden geven meer comfort, beter grip, en een betere vering/demping waarvan ook je fiets heel blij wordt.
Wim
Kan niet oordelen over Trek, maar wel over Alivio. Mijn vakantiefiets (gekocht toen ik nog armlastig student was) is helemaal Alivio afgemonteerd en daar heb ik geen klachten over.
Nooit iets essentieels kapot gegaan en geen overdreven slijtage.
De achtercassette heb ik vorig jaar, na minstens 15.000 km vervangen. Hij was niet eens helemaal op, alleen de twee of drie favoriete tandwieltjes waren afgesleten. De Deore set van M. moest sneller worden vervangen.
Cassette even nalopen op slijtage dus. Kan je heel makkelijk zien. Als er tandwieltjes zijn met puntjes ipv afgeronde topjes zijn ze versleten.

Trek (als dat niet gebeurd is) al je kabels nog even na, zeker als je merkt dat schakelen wat minder soepel gaat.
Meestal doet de fietsenwinkel dat na een paar honderd kilometer inrijden maar gezien je beschrijving denk ik niet dat dat gedaan is.

Ik hoop dat je door deze ervaring niet al te zeer ontmoedigd bent. Fiets goed nalopen en gewoon gaan. Mocht er toch nog wat zijn, dit soort technische problemen zijn altijd wel op te lossen (en ik ben echt een zorgelijke stresskip).

Ik heb trouwens wel altijd een paar reserve spaken van de juiste maat aan het frame geplakt. Het vinden van de juiste maat kan een groter probleem zijn dan een helpende hand om ze erin te zetten.
M&A schreef:Cassette even nalopen op slijtage dus. Kan je heel makkelijk zien. Als er tandwieltjes zijn met puntjes ipv afgeronde topjes zijn ze versleten.
Puntjes zie ik wel aan met name grote voorbladen, maar aan kransjes nog niet. Wel heb ik vaker meegemaakt dat bladen en kransjes waar nauwelijks iets aan de zien is in de praktijk onbruikbaar bleken om de hierna beschreven reden.
Een beter huis-tuin-eu-keukencriterium is simpeler: zet er een nieuwe ketting op, smeer die en ga voorzichtig fietsen. de kransjes of bladen waar de zaak bij kracht zetten op doorslaat zijn nodig aan vervanging toe. Wel jammer dat je dan niet alles in één keer kunt bestellen. Het in huis hebben van een ketting zal je de kop echter niet kosten.
Leon
Los van de technische tips zoals hierboven al ruimschoots vermeld nog de belangrijkste tip: Nooit opgeven! Nooit jezelf toestaan het hoofd te laten hangen. Doorzetten met wat relativering en vindingrijkheid is het devies, waar een wil is is een weg.
Een lange fietstocht is, zeker met wat fijne materiaalpech een goede leerschool voor het leven.
Everything that doesn't kill you makes you stronger, und so weiter.
Veel plezier richting Santiago, het is een leuke tocht.