Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iran - Forum Wereldfietser

Iran

Een aantal vragen over Iran:
- wat is de beste tijd om te gaan? Zit te denken aan eind maart /begin april. Is dat beter dan eind april?
- welk deel van dit toch wel grote land is fietstechnisch gezien het mooist? (dwz natuur met wat bergen, bloemen/planten, mooie steden, etc.)?
- Welke grensovergangen zijn er met Turkije waar je (komend uit Turkije) de grens met Iran over kunt?
- heeft de mobiele telefoon daar bereik (Telfort)?

Alvast dank voor de antwoorden,
Freek

En daaraan toegevoegd:
- welke grensovergangen zijn er met Azerbaijan, komend uit Iran?

groet,
Peter.

Ha die Freek,

De idealereistijd bepalen is lastig.
Dit land kent grote klimaat verschillen door de geografische diversiteit en de grootte van het land.
Eind maart is het aan de Persische golf al heet. Eind april warmen de bergen ook al iets op.

Het interesantst vond ik het Zagros gebergte. Ruige natuur, ruige bewoners.
Bossen, rivieren, diepe ravijnen, grasvlakten vol mooie bloemen, en ook rontrekkende nomaden. Tik maar eens Qasqai of bakthiari in GOOGLE.
De weidsheid is lastig te beschrijven. Ook wonen er weinig mensen, je krijgt er een ontdekkingsreizigers gevoel van.

De grote doorgaande wegen worden bevolkt door grote trucks en volgen de woestijn routes. Minder mooi, en totaal on interesant.
Veel fietsers dit soort wegen in Iran hebben bereden, zeggen dat het eentonig is.

De bergwegen zijn kronkelig, efficient door het land reizen lukt je zo niet.
Het laat je wel een Iran zien dat maar weinig toeristen zien.

Steden als kashan, Esfahan, Shiraz en Yazd, zijn heel mooi.
De één modern, de ander neemt je terug naar de middeleeuwen.
overal kom je aardige, beleefde en gastvrije mensen tegen.
Gemiddeld is de Iranier een stuk meer gemanierd en hoffelijker dan een Arabier. Echt fantastisch volk.

Mijn mobiele telefoon heeft als ballast gedient, in Iran hebben ze geen overeenkomsten met buitenlandse aanbieders, en toen ik er was verkochten ze geen prepaid kaarten, nu waarschijnlijk wel.

Op een goede dag keer ik terug naar Iran, en bereis ik de delen die ik nog niet heb gezien.

Groeten, John.

Ik overweeg ook om in Iran te fietsen, maar twijfel nog steeds. Op internet kan je wel wat sites vinden, vnl. van fietsers waarvoor Iran onderdeel is van een grotere reis, daarbij dus de grote doorgaande route volgend. Iran als bestemming op zich is nog niet veel gedaan (behalve John en Gudy?).
Op het web kwam ik o.a. op de site van Chris en Gerlinde, ze hebben gefietst vanuit Turkije via Orumiyeh naar Isfahan en hebben nagenoeg overal in hotels geslapen. Dat betekent dus geen tent meenemen? Ik ben benieuwd hoeveel verkeer je in deze regio kunt verwachten.
Over de route van Dogubayazit-Turkije via de Kaspische Zee naar Teheran zijn Debby en Peter niet positief, "extreem krankzinnig verkeer en saai landschap", terwijl ze over Turkije positief berichten. Op de site van Roli on tour over deze zelfde route wordt dit min of meer bevestigd.
De route van John en Gudy ziet er interessant uit, fietsen door het Zagros-gebergte klinkt goed. Mij lijkt het mooiste een route met weinig verkeer en niet teveel snelwegen, met onderweg voldoende dorpjes en stadjes om te eten en te slapen, kan dat nog in het Iran anno 2006?
jim

Hoi Jim,

Iran als bestemming vereist inderdaad een andere aanpak.
Overland reizigers hebben om één of andere reden altijd haast, en pakken de doorgaande wegen. Slingers, hoge passen, omwegen, alles wordt vermeden. Anders komt het qua seizoenplanning niet uit of zo.

Als Iran je bestemming is kan je lekker slingeren en de tijd nemen voor een "zinloze" omweg.
Neem wel je tent mee. In het Iran van de secundaire wegen vindt je niet aan het einde van elke dag een hotel.

Groeten, John.