Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Afgebroken derailleur oog in China. Help! - Forum Wereldfietser

Afgebroken derailleur oog in China. Help!

Beste Wereldfietser,

Momenteel ben ik samen met met mijn vriendin Janneke door China (Yunnan) aan het fietsen. Helaas is vandaag mijn derailleur oog afgebroken door een ontzettend onhandig ongelukje. Uiteraard had ik een reserve bij me. Helaas niet thuis gecontroleerd. De bestelde variant bleek niet te passen om mijn santos travelmaster 2.6. Met veel kluswerk heb ik de niet passende variant er toch in gekregen. Echter, het wiel gaat er pas uit en in na veel kunst en vliegwerk doordat de gleuf niet parallel loopt aan die van het frame. Hierdoor wordt de pad door de snelspanner ook nog eens naar binnen gedrukt.

De bovenste schroef paste ook niet, maar hier heb ik een platte bidonbout doorheen gedaan vanaf de binnenzijde, met een borgmoertje en ring aan de andere kant. De derailleur hangt nu helaas voor de achteras, maar schakelt na goed afstellen redelijk.

Nu ben ik bang dat door het scheef duwen van de snelspanner en door het feit dat de pad niet goed in het frame past, het derailleur pad af gaat breken. Vandaag hebben we geheel Dali afgezocht naar een andere derailleur pad, maar helaas niets kunnen vinden. Behalve één die nog slechter paste.
De vakantie, bij opnieuw afbreken van pad, verder zonder fiets doen is het allerslechtste scenario denkbaar, maar fietsen zonder versnellingen wordt hier ook vrij lastig.

Heeft iemand tips?
Valt de oude pad te lassen? (Deze is van aluminium. Geheel gebroken op het smalste punt.)
Iemand bekend met universele derailleur pads en dan ook in China verkrijgbaar? (Merida en Giant worden hier veel verkocht, maar onderdelen zijn nauwelijks te verkrijgen)
Een pad laten maken dat precies tussen de snelspanner past met een getapt schroefdraad erin misschien? (Tja leg dat maar eens uit zonder chinees te spreken aan iemand die nul woorden Engels spreekt)

Als je goede tips hebt, mogen deze ook gesmst worden naar 0616423687.
(Vandaag nog internet, maar mogelijk komende dagen niet meer)

Bij voorbaat hartelijk dank.

Otto
Is wat lastig te beoordelen zonder foto wat er precies aan de hand is, maar de volgende opties zijn mi mogelijk :
-bellen met Santos en een nieuwe met spoedzending op laten sturen kan gewoon in een enveloppe.
-naar een lokaal metaalwerkplaats gaan met het oude oog en een nieuwe van staal laten maken of misschien is het huidige oog nog te modificeren. De Chinezen zijn over het algemeen behoorlijk inventief in dit soort dingen.

Lijkt mij in ieder geval niet veilig om met een pad en snelspanner die onder spanning staan door te fietsen.

Succes er mee !

Ben
Bellen met Santos, die hebben zeer waarschijnlijk de juiste pad liggen en dan met FedEx laten versturen. Kost je een paar tientjes, kan binnen een paar dagen.

Als je tijdens het wachten een metaalbewerker ontdekt, vragen of hij iets kan maken. Als het er goed uitziet, gewoon de nieuwe oplossing gebruiken en de FedEx-pad bewaren. Als het er niet goed uitziet, even wachten op de post.

Ik zou niet gaan doorfietsen met een twijfelfiets. Opname in een Chinees ziekenhuis levert mooie verhalen op, maar of het ook goed is voor de gezondheid weet je pas veel later.
Persoonlijk zou ik dit gewoon in China laten maken. Kost je twee uurtjes maar een pad is echt niet moeilijk te maken. Opsturen kan natuurlijk altijd maar het blijft altijd geklooi. Heb in mijn leven achter heel wat pakjes gehold die ergens bij de douane zijn blijven liggen. Daar helpt geen koerier tegen.
Fot what it's worth, ik heb wat gegoogled: als ik google op 'welding' op google maps in Dali, krijg ik dit:
https://maps.google.com/maps?q=welding& ... g&t=m&z=15

Haosheng Welding Materials Concourse
中国
云南省大理白族自治州大理市兴盛路
+86 872 217 3204

Na klikken op meer info:
Haosheng Welding Materials Concourse
China Yunnan, Dali, Xingsheng Rd 兴盛路‎
Details bewerken
+86 872 217 3204

Als ik op maps inzoom op dat adres zie ik nog meer bedrijven in staal, dus in die buurt zul je het welllicht moeten zoeken. Twijfel ook niet om binnen te gaan bij iemand die RVS (Stainless steel) kan bewerken of kan TIG-lassen, dit zijn goede tekenen. Google maps heeft geen streetview, dus ik heb geen idee hoe het er uit ziet en of het wat is.

Volgens Michelin ligt Dali overigens ergens anders, niet aan de zuidoever van het meer maar 15 km noorderlijker op de westoever.

Succes,

Leon
Leon schreef:Volgens Michelin ligt Dali overigens ergens anders, niet aan de zuidoever van het meer maar 15 km noorderlijker op de westoever.
klopt, er zijn er twee. De noordelijke is de oude Dali, met ommuurde binnenstad en pagode's die meer dan 1000 jaar oud zijn. De zuidelijke is de nieuwe waar het busstation is en voorzieningen die meer dan toeristisch zijn. Gemakshalve heten ze beide Dali.

Heeft iemand gedacht om een sms te sturen met de algemeen geaccepteerde oplossing: i.c. laten maken?

Sjirk
Gisteren een SMS gestuurd. Vandaag een reactie: Heeft een passende pad gevonden van Merida. Meteen maar 3 gekocht voor 6.50 euro....

ben
Beste Forum Leden,

Dank voor de reacties. Enige tijd forum stilte van mijn kant, maar inmiddels is er weer internet. Een prachtige, maar zware toch achter de rug via Binchuan, Qina en Yongsheng naar Lijiang.

Donderdag ochtend hadden we toch maar besloten te gaan fietsen met de net niet passende derailleur pad. Op hoop van zegen dan maar. Vlak voor vertrek, voor ons gevoel tegen beter weten in, langs de Merida store. De eigenaar aldaar toverde binnen enkele seconde een indentieke pad uit de kast. Binnen een paar minuten gemonteerd en meteen maar de hele voorraad opgekocht. 3 pads voor 6,50 euro.

Groeten,

Otto
Top dat het gelukt is :P