Additionally, paste this code immediately after the opening tag: verschil tussen remmmen - Forum Wereldfietser

verschil tussen remmmen

hallo

ik wil andere velg remmen kopen en vroeg mij af wat nu het verschil is tussen Shimano remmen en avid remmen.

Mario
Schijfremmen?
Hallo wim

velg remmen

Mario
Shimano remmen worden door Shimano gemaakt, en Avid remmen door Avid. Verder nog vragen?

.tsooJ
Side pull race, v-brake, mini v-brake, cantilever, STI, rapidfire?
supermario schreef: ik wil andere velg remmen kopen en vroeg mij af wat nu het verschil is tussen Shimano remmen en avid remmen.
Zoals je aan de andere reacties kan merken, krijg je geen duidelijk antwoord als je geen duidelijke vraag stelt.

Je hebt je oorspronkelijke vraag al wat aangepast (door te schrijven dat het over velgremmen gaat), maar dan nog is de vraag te vaag. Zo verkoopt Shimano zowel echte rotzooi als topmateriaal.

Je zal je vraag dus nog duidelijker moeten maken of je kan je uren plezier hebben door het lezen van ervaringen met velgremmen van Shimano of Avid op mountainbikefora.

Renaat
het gaat om v-brakes. Ik zie natuurlijk ook wel dat avid en Shimano op elkaar lijken als het om v-brakes gaat, maar vroeg mij af: als Shimano iets maakt zullen zij daar wel patent op hebben zodat het niet precies kan worden nagemaakt en dus vroeg ik mij af wat het verschil is tussen avid en Shimano.

Is dit een duidelijke vraag?

Mario
supermario schreef:v-brakes. vroeg ik mij af wat het verschil is tussen avid en Shimano.
Is dit een duidelijke vraag?
Nee. Beide merken maken meerdere types.
Om welke verschillen gaat het je? De kleurtjes? Welke blokjes er op passen? De fabricagetolerantie? Wanneer ze piepen? Hoe tevreden veeleisende klanten zijn? Hoe ontevreden ontevreden klanten zijn? Of ze goed remmen bij droog, regen, stof en nar 150000 km? Of ze roesten? etc. etc. ik kan zo nog wel een kwartier doortikken....
Leon
Shimano maakt ook heel veel voor de hengelsport. Of Avid dat ook doet kon ik zo een twee drie niet achter komen. :wink:
Is de prijs ongeveer gelijk zal er weinig verschil zijn in kwaliteit.

De kwaliteit van de remblokjes is behoorlijk van invloed. Ik had orginale Shimano remblokken. Die blokjes kwamen vol met aluminium van de Mavic velg te zitten. Wat een gekras. Hema blokjes, probleem opgelost. Ook bij snelheden van 50 km en soms hoger gaven deze blokjes geen krimp, remmen als een tierelier zonder gekras. :P
Enkele jaren geleden (toen ik iets meer in het mountainbiken thuis was), waren de reacties die ik las over Avid-remmen over het algemeen positiever dan over Shimano-V-brakes van een vergelijkbare prijsklasse. Of dat nog steeds het geval is, weet ik niet.

Is de technologie van V-brakes ondertussen ook niet zo oud, dat er patenten nog weinig een rol spelen?

Renaat
Leon

Shimano en avid maken v-brakes. Het gaat mij niet om de kleur of klagende mensen, gepiep of hengels. maar om de vraag: wat is het verschil tussen v-brakes van Shimano en avid velg remmen.

Laat ik de vraag anders stellen: als jij v-brakes zou kopen en moet kiezen tussen avid of Shimano, voor wie kies jij dan? en waarom.

Mario
Zou geen v-brakes kopen maar magura HS11/33...

@multiwgb Shimano deed (wellicht nog steeds) kleine stukjes alu in de remblokken voor het vergroten van het remvermogen...dus wat je zag wat geen alu van je velg...
Ik heb geen ervaring met Avid, maar wel met Shimano. Eerlijk gezegd is alles vanaf Deore wat mij betreft goed, met als top de XT zonder parallellogram. Realiseer je wel dat voor een preciese werking de remgreep tenminste even belangrijk is. Ik vind de kale xt greep erg goed. Maar Deore remmen en Deore grepen zijn echt ook al heel goed. Magura is natuurlijk echt beter, en ik kan goed vergelijken tussen een reeks van fietsen hier thuis.
Dus in oplopende prijs zou ik gaan voor: Deore remmen en grepen, Deore remmen en xt grepen, XT remmen en grepen, Magura HS 11 en Magura HS 33. Wel denk ik dat XT en HS11 ongeveer even duur zijn, en dan remt HS11 beter, maar is xt misschien wat degelijker.
Dit is natuurlijk allemaal voor een recht stuur. Voor een racebocht heb je tektro racegrepen voor v brakes (moet je wel apart schakelen) of met veel geduld nog wel te vinden oude HS 66 Magura's voor racestuur.
Wim
Avid en Shimano maken beide heel goede v-brakes. Shimano vanaf deore is goed, Avid maakt geen geen slechte remmen. Prijs/kwaliteit is gelijk. Avid is meen ik vaak paar gram lichter.
Wim schreef:Dit is natuurlijk allemaal voor een recht stuur. Voor een racebocht heb je tektro racegrepen voor v brakes (moet je wel apart schakelen) of met veel geduld nog wel te vinden oude HS 66 Magura's voor racestuur.
Wij gebruiken op onze randonneurs met racestuur inmiddels met tevredenheid de nieuwe cross-cantilevers van Shimano (met Koolstop blokjes) icm met STI grepen.
Klopt, dat is het alternatief voor racesturen als je sti wilt schakelen. Ik gebruik op mijn oude veldrijfiets met sti oude Shimano canti's en hoewel die vast minder goed zijn dan de nieuwe brede die jullie hebben gaat ook dat best redelijk voor een fiets zonder bagage. Met bagage zou ik die brede willen hebben.
Wim
Met de Acera-remmen op mijn T400 en de T100 van mijn vriendin is ook niets mis, of het moet zijn dat duurdere modellen minder last hebben van het aanlopen van de blokjes doordal de verstelling anders wordt als de kabel weer een klein beetje anders zit. Is dat zo?

Wat dat betreft vind ik de Canti's op mijn oude fiets stukken beter. Die hoef ik zelden bij te stellen. Wel moet je harder knijpen, wat in lange steile afdalingen met bagage een nadeel is.
Leon
Wim schreef:Met bagage zou ik die brede willen hebben.
Precies. Als deel van groot-onderhoud heb ik de good old 'super low profile' cantilever DX'jes (1991?) vervangen door die nieuwe CX'en met Koolstop salmon en zo'n kek Tektro kabeldriehoekje. Ze hebben behoorlijk op hun flikker gehad in Sri Lanka, met bagage, en ik ben er tevreden over, aanzienlijk beter dan wat ik had en ik heb er niet naar om hoeven kijken. Let wel, ik ben niet echt in een positie om te zeggen wat het allerbeste is, ik heb geen uitgebreid vergelijkend warenonderzoek gedaan met hydraulisch erbij, ik zeg alleen dat het nu veel beter is dan ervoor. En ja wij zweren beide bij het comfort van STI bij het rijden met bagage, en ja ik heb bij dit soort bestemmingen een oude buisversteller in de tas voor nood.