Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Chiang Mai - Bangkok: tips welkom! - Forum Wereldfietser

Route Chiang Mai - Bangkok: tips welkom!

Wij hebben het plan opgevat om in december in Thailand te gaan fietsen. De keuze is gevallen op de route Chiang Mai - Bangkok. We willen er ongeveer 2 - 3 weken over doen. Aangezien we allebei nog nooit in het buitenland gefietst hebben, zijn alle tips welkom! Vragen die ons de laatste weken in ieder geval bezig houden:

- Kunnen we het beste een trekkingfiets meenemen? Of zijn er goede mogelijkheden om deze in Chiang Mai te huren/kopen?
- Welke steden/dorpen/bezienswaardigheden mogen we echt niet missen op onze route?
- Welke dingen moeten we zeker niet vergeten in te pakken?

Ook tips op het gebied van eten & slapen zijn welkom!

Alvast super bedankt voor alle reacties!

Ilse & Dunja
Hallo Ilse en Dunja,

Leuk plan om een fietstocht van CM naar BKK te doen.
Zorg ervoor dat je redelijk wat fietskilometers in de benen hebt. EEn goed trekking fiets is goed. Ik bedoel dan een goed uitgerust mountainbike, met wegbanden.
Als je die zelf niet hebt kun je hier tegen redelijke prijzen , bij hele goede zaken een mooie fiets aanschaffen, maar dat duurt een tijdje voor die klaar is. en alle accessoires er op zitten. Ik denk dan aan fietstassen, bagagedragers e.d. Alle bekende merken zijn hier te koop. ( Trek, Merida, Bianchi, Pinarello, Giant, enz enz)
Zelf meenemen is de beste optie, goed inpakken en met het vliegtuig meenemen. Check bij je vliegmij, naar de mogelijkheden en prijzen. China airlines is gratis binnen het aantal kilo's. Huren is vlgs mij nu nog geen optie.
Komen jullie eerst naar CM, dan kun je je bagage , incl je fietsen door laten labelen. Dat scheelt een hele boel gedoe, gesjouw, geregel met transport , hotel en andere zaken.
Van CM kun je , afhankelijk van je conditie en wensen per dag 50 a 60 km doen of meer.. ( of minder)
Mooie plaatsen om te bekijken zijn o.a. CM, Lamphun, Lampang, Sukhothai is een must, kampheng Phet, Nakhon Sawan, Ayuthaya, BKK. Dit zijn de hoofdplaatsen die je niet zou mogen missen.
Overigens mis je dan het gehele, zeer mooie en fietsvriendelijke Noorden van Thailand. Erg jammer.

Een goede GPS en kleine laptop en je bent al een heel eind. Je kunt in elke stad of redelijk plaats wel een hotel of guesthouse vinden. Dat kun je gewoon per dag regelen of gewoon inlopen.
Muggenmelk , met DEET, zonnebrand, goede kleding en vooral ( fiets)schoenen. Voor de rest niet zo veel, je moet het ook allemaal vervoeren. En je kunt hier alles ter plekke gewoon aanschaffen voor heel erg weinig. Het regenseizoen is dan al weer voorbij, dus dat geeft ook geen zorg meer.

Wat het voedsel betreft; we eten hier tais.. d.w.z. onderweg is het lokaal thais, wat eg lekker is en erg vers. en erg goedkoop. In de grotere plaatsen zijn internationale restaurants en bars, waar als te vinden is wat je maar nodig zou kunnen hebben.
Ik raad je alvast aan om eens thais uit eten te gaan en/of thuis eens thaise gerechten te proberen. erg lekker en je bent alvast wat voorbereid. En er is voor elk wat wils. Ook zijn erveel mogelijkheden voor vegetariers.

Ik hoop dat ik jullie alvast wat heb kunnen helpen. Maar mocht je meer informatie willen dan mag je me altijd mailen op baan_janthai@hotmail.com

Veel succes met de voorbereidingen,

Jan Stappaerts
Kijk eens bij http://www.awol.nl (Asian Way of Live).
Hebben deze route ook in hun bestand zitten,
meestal over kleinere wegen, waardoor je de drukke hoofdwegen vermijd
Gaaf plan!

Ik heb vorig jaar van Chiang Mai naar Bangkok gefietst en ik heb vooraf ook redelijk wat uitzoek werk gedaan. Ik ben nu op vakantie in Oostenrijk maar als ik terug ben zal ik eens kijken wat ik nog aan handige links heb verzameld.

En dankzij wifi op 2750 meter hoogte op de kaunertal gletsjer was dit berichtje mogelijk. Typisch zo'n suf wetenswaardigheidje waar je niets mee kan.
Hoi Ilse en Dunja,

Leuk plan, zeker doen! Ga eens lekker een avondje op het forum lezen. Of lees blogs van andere fietsers. Dan zal je merken dat het verhaaltje van de ChangMaiExpert op zich wel klopt maar ook wat commercieel is.

Als je een goede fiets hebt zou ik die zeker meenemen i.p.v. daar kopen of huren. Als je geen fiets wil meenemen in het vliegtuig zou je ook nog kunnen proberen of je in contact kan komen met fietsers die hun fiets in Bangkok/ Chang Mai willen verkopen op het moment dat jullie er juist zijn. Dergelijke oproepen heb ik wel voorbij zien komen op het Thorntree forum van LP.
Mooi stukje fietsen, niet te moeilijk of jullie moeten nog de noordelijke loop nemen..wanneer je daar mee begint is dat rest een 'easy walk in the park'. Goede kaar en een notebook mee en t kan niet verkeerd gaan..
Zelf enkele jaren bijna de kortste route genomen www.wrapties.waarbenjij.nu staat nog wel wat op. Overnachtingen en eten is in thailand eigenlijk nooit een probleem. En transport is ook zo geregeld.

Alles prima te doen en super leuke ervaring om mee te beginnen!
Bij spiceroads heb ik nog wat nagevraagd. Zij verhuren fietsen op de site zien er ook redelijk uit. Ik kon zelfs een fiets in Chiang Mai huren en die in Bangkok weer inleveren. Helaas, niet de fiets die ik graag wilde hebben. Maar het kon wel. Zij organiseren ook tochten door zuid-oost Azie. Met een beetje geluk kun je aansluiten bij een trip of een private trip organiseren. Ze antwoorden niet altijd even snel.
http://www.spiceroads.com/

Ook nog contact gehad met http://www.crouchingtigertours.com/
Zij verhuren ook goede fietsen maar hadden net niet wat ik zocht.

De route van Chiang Mai naar Bankkok is ongeveer 800 km. Ik heb een meerd noordelijk lus gevolgd via Mae Hong Son. Dat was in totaal 1300 km. Als je de kortste route neemt, is het eerst 150 km door bergachtig landschap en daarna is bijna alles vlak. Je kunt van te voren ongeveer inschatten hoeveel je wil fietsen. Als je bijvoorbeeld uitgaat van 80 km per dag dan haal je het in 10 fietsdagen. Plan daarom heen dan nog wat rustdagen en bezienswaardigheidsdagen.

Do's
- Lekker genieten van het mmoie weer
- Eten op de lokale markt
- geniet van de prettige massages
- indien je met je eigen fiets gaat, neem dan wat basic reserve materiaal mee (spaken, binnenbanden en achterpat). Je struikelt er niet over de fietsenmakers. In grote steden zit er vaak wel een en die kan je waarschijnlijk ook wel helpen. Tenzij je natuurlijk met high-tech (Italiaans) spul komt aanzetten.

Dont's
- De Thai zijn in het algemeen erg behulpzaam zolang je vriendelijk blijft en altijd blijven lachen. Kwaad worden help niet en werkt averechts. Verder beledig je nooit de koninklijke familie en Boeddha, wijs je nooit met je voeten en raak je nooit iemands hoofd aan.
- Wees altijd op je hoede voor mensen die je wel erg graag willen helpen. Daar zit vaak wat achter.

Wat mee te nemen:
- Zo min mogelijk. Wat schone kleren, een camera en toiletspullen.r
- Thailand is geen duur land maar ook niet spotgoedkoop. In elk stadje zitten wel wat guest houses. Je slaapt vanaf 10 euro (heel erg basic) tot 35 euro (netjes groot hotel). Eten op de lokale markt kost een paar euro. Drankjes zijn vaak duur. Zeker koffie is duur.

Bezienswaardigeheden:
Geen idee,... ik ben meer van het fietsen en moe worden. Maar kijk eens een reisgids door en maak een plan.
Yep, ook ik heb al twee keer met Spice roads op stap geweest (Bangkok-Phuket en Vietnam-Cambodja-Thailand). Absoluut niet te klagen gehad. Het zijn wel luxereizen hoor - misschien ben je daar niet naar op zoek...meestal zoeken ze mooie hotels uit en ze geven perfecte service onderweg (stopje, koud drankje, kleine snack, gekoeld doekje om je zweet mee te deppen etc...). Begeleiding is professioneel, fietsen zijn so-so (Trek) maar genoeg om de tocht mee te doen. Al bij al een hele mooie ervaring geweest.

Voor de rest akkoord met bergbeklimmer wat betreft Do's en Don'ts!
Hallo Ilse en Dunja,

Wij hebben enige jaren geleden met onze kinderen een 10 daagse fietstocht gemaakt rondom Chiang Mai.
Omdat wij ook nog naar andere delen van Thailand gingen hebben wij toen geen eigen fietsen meegenomen maar fietsen gehuurd bij Etienne (www.clickandtravelonline.com).
Etienne kan ook hele mooie routes en leuke accommodaties voor je regelen, ook langere routes dan op zijn website staan.

Ik weet niet of het ook mogelijk is alleen fietsen bij hem te huren en die dan in Bangkok achter te laten, maar dat kun je altijd navragen.

In ieder geval veel plezier met de voorbereiding!

Groet,
Ingrid