Hallo Ilse en Dunja,
Leuk plan om een fietstocht van CM naar BKK te doen.
Zorg ervoor dat je redelijk wat fietskilometers in de benen hebt. EEn goed trekking fiets is goed. Ik bedoel dan een goed uitgerust mountainbike, met wegbanden.
Als je die zelf niet hebt kun je hier tegen redelijke prijzen , bij hele goede zaken een mooie fiets aanschaffen, maar dat duurt een tijdje voor die klaar is. en alle accessoires er op zitten. Ik denk dan aan fietstassen, bagagedragers e.d. Alle bekende merken zijn hier te koop. ( Trek, Merida, Bianchi, Pinarello, Giant, enz enz)
Zelf meenemen is de beste optie, goed inpakken en met het vliegtuig meenemen. Check bij je vliegmij, naar de mogelijkheden en prijzen. China airlines is gratis binnen het aantal kilo's. Huren is vlgs mij nu nog geen optie.
Komen jullie eerst naar CM, dan kun je je bagage , incl je fietsen door laten labelen. Dat scheelt een hele boel gedoe, gesjouw, geregel met transport , hotel en andere zaken.
Van CM kun je , afhankelijk van je conditie en wensen per dag 50 a 60 km doen of meer.. ( of minder)
Mooie plaatsen om te bekijken zijn o.a. CM, Lamphun, Lampang, Sukhothai is een must, kampheng Phet, Nakhon Sawan, Ayuthaya, BKK. Dit zijn de hoofdplaatsen die je niet zou mogen missen.
Overigens mis je dan het gehele, zeer mooie en fietsvriendelijke Noorden van Thailand. Erg jammer.
Een goede GPS en kleine laptop en je bent al een heel eind. Je kunt in elke stad of redelijk plaats wel een hotel of guesthouse vinden. Dat kun je gewoon per dag regelen of gewoon inlopen.
Muggenmelk , met DEET, zonnebrand, goede kleding en vooral ( fiets)schoenen. Voor de rest niet zo veel, je moet het ook allemaal vervoeren. En je kunt hier alles ter plekke gewoon aanschaffen voor heel erg weinig. Het regenseizoen is dan al weer voorbij, dus dat geeft ook geen zorg meer.
Wat het voedsel betreft; we eten hier tais.. d.w.z. onderweg is het lokaal thais, wat eg lekker is en erg vers. en erg goedkoop. In de grotere plaatsen zijn internationale restaurants en bars, waar als te vinden is wat je maar nodig zou kunnen hebben.
Ik raad je alvast aan om eens thais uit eten te gaan en/of thuis eens thaise gerechten te proberen. erg lekker en je bent alvast wat voorbereid. En er is voor elk wat wils. Ook zijn erveel mogelijkheden voor vegetariers.
Ik hoop dat ik jullie alvast wat heb kunnen helpen. Maar mocht je meer informatie willen dan mag je me altijd mailen op
baan_janthai@hotmail.com
Veel succes met de voorbereidingen,
Jan Stappaerts