Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tijdschrift digitaliseren - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Tijdschrift digitaliseren

Leon schreef: Hoe je daar precies een batch van maakt zou ik graag weten, want een batch maken is me nog steeds niet gelukt :?

Leon
Het is mij wel enkele keren gelukt een batch te maken, dus laat ik eens een poging wagen... (ik weet niet hoever je ooit gekomen ben, dus beschrijf alle stappen maar)

- Zet in elk geval het windowtje actions aan als dat nog niet aan staan (staat gegroepeerd bij history, anders <window>-<actions> (of ALT+F9) ).
- klik op het kleine pijltje rechtsboven
- selecteer: "new set" en geef de set een naam
- klik nogmaals op het kleine pijlte en selecteer nu "new action", geef de nieuwe action een naam en klik op "record". Onder aan het <action> windowtje is een rood pijlte actief (rood) geworden, om aan te geven dat het opnemen gestart is.
- voer nu alle acties die je in de batch wilt hebben achtereenvolgens uit. Exclusief het openen en sluiten van het "proefbestand" (handig als je dat dus al open hebt staan).
- klik op het vierkante stop knopje links naast het record pijltje. Je ziet dat alle acties opgenomen zijn, je kan door op de pijltje voor de afzonderlijke acties te klikken zien wat je ingesteld hebt en wat niet.
- klik op de nieuwe set naam zodat deze geselecteerd wordt en klik nogmaals op het kleine pijltje rechtsboven, en selecteer save actions (als set naam niet geselecteerd is, is de "save action" optie gedeactiveerd). De nieuwe actie wordt nu in de nieuwe set opgeslagen (*.atn bestand). Uiteraard kun je acties later nog toevoegen.
- het kan zijn dat je ooit later die nieuwe set nog eens moet laden, dat kan door weer op het pijltje rechtsboven te klikken en load actions te kiezen.

Om de batch dan te draaien:
- <file>-<automate>-<batch>.
- Kies de juiste set en actie, kies een source folder, selecteer "override action "open" commands" (weet niet zeker of het nodig is trouwens...)
- selecteer "Folder" bij "Destination", kies een folder (andere dan de source folder) en klik op OK.

Als het goed is, werkt dit dan...

ps: een link naar het atn bestandje dat ik zojuist gemaakt heb:
atn-bestand
Misschien handig...
(Wel even rechtermuis knop, "save link as", want kennelijk vindt de browser (Mozilla, dus vast i-explorer ook wel) dat ie 'm moet openen ipv opslaan).

Gudrun schreef:Zoals beloofd hebben we vandaag even geprobeerd een scan te maken van een pagina uit de nieuwste Wereldfietser.

Je kunt de scan (tijdelijk natuurlijK) bekijken op http://people.zeelandnet.nl/kelck/werel ... /test.html

De tekst is 4kb groot, de foto's zijn nog wat groter (we konden zo snel geen goed "omzetprogramma" vinden) maar dat kan als het goed is nog veranderd worden.

Ons lijkt het artikel zo wel goed leesbaar, de paar kleine foutjes die de OCR nog heeft gemaakt kunnen er snel uitgehaald worden.

Het kost wel wat tijd op deze manier, maar als jullie het wat vinden, willen wij er in september aan beginnen! Wij vinden het leuk om te doen!

JW & Gu
Neem even contact op met marco op marcow@wereldfietser.nl. Wellicht dat we dit verder kunnen uitwerken. Ik ben positief verrast over het resultaat.

Ries schreef:Het is mij wel enkele keren gelukt een batch te maken, dus laat ik eens een poging wagen... {knip gebruiksaanwijzing}
Hoi Richard,
Gaaf! Uitstekende gebruiksaanwijzing. Het werkt perfect. Heb override action "open" commands echter uitgezet.
Dank,
Leon.

Hoi JW en Gu,

Dat ziet er heel mooi en leesbaar uit! Stond ook binnen een tel op ons scherm!

Off the record: we hebben jullie net een mail gestuurd met tips over Noorwegen. Nogmaals heel veel plezier en geniet ervan!

El & El

.

..

Voor de zomervakantie van dit jaar hebben we (gu&jw) eens gekeken naar een andere manier om de tekst van oude tijdschriften in te scannen. Hieronder staat het bericht met een voorbeeld van een ingescand artikel. We denken namelijk nog steeds dat deze manier van scannen een verbetering is ten opzichte van de moeilijk leesbare scans die nu op de site staan.
Jan Willem

Het oude bericht:
Zoals beloofd hebben we vandaag even geprobeerd een scan te maken van een pagina uit de nieuwste Wereldfietser.

Je kunt de scan (tijdelijk natuurlijK) bekijken op http://people.zeelandnet.nl/kelck/werel ... /test.html

De tekst is 4kb groot, de foto's zijn nog wat groter (we konden zo snel geen goed "omzetprogramma" vinden) maar dat kan als het goed is nog veranderd worden.

Ons lijkt het artikel zo wel goed leesbaar, de paar kleine foutjes die de OCR nog heeft gemaakt kunnen er snel uitgehaald worden.

Het kost wel wat tijd op deze manier, maar als jullie het wat vinden, willen wij er in september aan beginnen! Wij vinden het leuk om te doen!

JW & Gu

Hoi Jan Willem. Wellicht is het een idee dat je hierover eens contact opneemt met Marco de Wit, voorzitter Internet. Het resultaat is in elk geval bijzonder goed.

Het is al een oud bericht, maar het afgelopen half jaar waren er andere prioriteiten met de website. Vandaar dat na het eerste contact de boel is blijven liggen.

Als het aanbod nog steeds geldt, dan hou ik me aanbevolen.

Groeten,

Marco

In toenemende mate beschikken allerlei organisaties over dit soort apparaten met dit soort functies, zo ook het bedrijf(je) waar ik werk.
Of wel hoe je grote stapels documenten snel en eenvoudig (volledig geautomatiseerd) kan scannen en om kan zetten naar (doorzoekbare) PDF, dus met tekstherkenning.

Het lijkt me een enorme k***e-klus om pagina's één voor één te scannen en al dan niet via een batch te bewerken.

Ik kan mij voorstellen dat één van de actieve (bestuurs)leden of de uitgever een bovengenoemde copier/scanner ter beschikking heeft.

Zoniet dan kan ik, indien iemand mij oude exemplaren van het tijdschrift ter beschikking kan stellen die losgesneden kunnen worden (om dubbelzijdig door een sheetfeeder te laten gaan), oude jaargangen scannen en om laten zetten naar PDF.

Of iemand daarna nog de tekst en de plaatjes wil 'losknippen' uit de PDF bestanden laat ik graag aan de internet boyz&girlz van de WF over.

LP