Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lofoten! - Forum Wereldfietser

Lofoten!

Alweer 9 keer ben ik in het mooie Scandinavië geweest, mijn 10e keer wil ik heel bijzonder laten zijn! Namelijk, fietsend door, over, in en op de Lofoten.
Wie heeft daar weleens gefietst en kan mij voorzien van verhalen, tips en adviezen?
Ach, het maakt eigenlijk niet zoveel uit welke route je neemt, het is bijna overal mooi, vooral de zuidpunt. Mijdt de E-10 waar mogelijk, die kan vrij druk zijn. Als je de keuze hebt tussen linksom of rechtsom op een van de vele schiereilanden, kies dan de langste route (dat is meestal de westelijke kant). Zolang het weer meezit kan het eigenlijk niet mis gaan. Let wel op de mogelijkheden tot bevoorrading, die kunnen nogal eens ver uit elkaar liggen. De Lyngvar camping (bij Rorvika, ca. 15 km ten westen van Svolvaer) is goed en goedkoop.
Het is alweer even geleden dat wij daar waren (2005), maar wij vonden het hele gebied van en rondom de Lofoten echt geweldig!

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt, maar de Vesteralen en ook het eiland Senja vonden wij zeer de moeite waard.

Wij ehben toentertijd wel stukken over de E10 gefietst en vonden het goed te doen.

De camping bij Å ligt heel mooi, en is een goed eindpunt om de boot naar Bodø te nemen.
Hallo,

Ik heb vorig jaar (mei/juni) de Lofoten, Vesteralen en Senja afgefietst. Heel goede herinneringen. Ontzettend mooi, heel afwisselend, genoeg overnachtingsmogelijkheden. Je moet ook zeker een paar goede wandelschoenen meenemen, want sommige stukken zijn zo mooi maar enkel wandelend te bereiken.
Om er te raken heb ik te citynightline (KOpenhagen) tot in Neumunster genomen, vervolgens naar Kiel gefietst. In Kiel de boot naar Oslo genomen. Vanuit Oslo de trein naar Bodo. Ik heb wel bewust gekozen om vroeg te gaan om zo het vele verkeer te mijden. Nadeel is dat het nog behoorlijk koud kon zijn, voordeel: heel rustig en overal met open armen ontvangen! Ik heb een rondje gereden, dus zowel noord als zuidkust. Een stukje heb ik vanwege het zware verkeer met de bus gedaan (stukje voorbij Svolvaer).
In 2009 ben ik van Noord naar Zuid over de Lofoten gefietst, ook een oorlogs- museumpje bezocht aldaar.
Er schijnen nog een paar hele grote bunkers 40-45 van de Atlantic coastwall te staan, die heb ik jammer genoeg gemist.

Mocht jou dat interesseren.

Henk

kunst en fietswerk
Prachtig fietsen daar, zie mijn verslag

En de komende dagen live op Eurosport, de Arctic race of Norway:
http://www.letour.fr/arctic-race-of-nor ... route.html

Afbeelding
Hier nog een leuk fimpje van Svolvær, Lofoten gemaakt met een drone (zo zou ik m'n fietsvakanties ook wel willen filmen :wink: )


En hier het parcours van de etappe voor morgen
Dank jullie wel allemaal voor jullie reactie. Ik ben ervan overtuigd dat dit een heel mooi stuk Noorwegen is.
Ik wist niet dat er een race was die toch nog zo groot is, tof!
De filmpjes zijn ontzettend mooi, lijkt mij ook mooi om zo eens boven die streek te kunnen vliegen.

Heeft er iemand ervaring met wildkamperen in die regio, ik heb dat veel gedaan in de rest va Scandinavië en mij is dat altijd meer dan prima bevallen.
Betaal je met de fiets gemiddeld minder voor een campingplaats?

Ik denk er zelf over om de fiets in het vliegtuig te vervoeren en bijvoorbeeld in Alta uit te stappen, van daaruit naar de Lofoten fietsen. Iemand ander nog andere goede ideen voor als ik met het vliegtuig wil gaan? Liefst rechtstreeks natuurlijk maar denk niet dat dat een optie is.

Gr Hetty
Wild kamperen kan er prima al is het soms wel even zoeken naar een geschikt plekje. Je zult op je route waarschijnlijk een paar keer met een ferry moeten, het is wel handig om van tevoren uit te zoeken wanneer die gaan omdat sommigen niet zo vaak gaan, dat voorkomt lang wachten. De camping van Tromso zou ik mijden, die vond ik duur en niet bijster goed. In je eentje ben je op campings sowieso duur uit en al te veel keus aan campings is er ook niet. Je zou ook naar Honningsvag kunnen vliegen en dan eerst nog even de Noordkaap meepakken, maar dan moet je daarna wel de Noordkaaptunnel door, daar worden de meeste fietsers niet blij van (als je 's ochtends vroeg gaat is er nog weinig verkeer, dan is het goed te doen al blijft het een stevige klim).
Wij vlogen op Alta, klein vliegveldje, spectaculaire landing.
Met Norwegian vlieg je voordelig vanuit Amsterdam naar Oslo, en dan verder naar Alta (kon toen tenminste heel gemakkelijk).

Een stukje met de Hurtigruten (postboot) is wellicht ook nog interessant, bijvoorbeeld als je ook naar de Noordkaap wil.
Het Noordkaap eiland is pittig fietsen, geen meter vlak en veel klimmen en dalen. Dat maakte het wel een 'heldhaftige' tocht, ook al viel de Noordkaap zelf behoorlijk tegen.

Wij vonden de Noordkaaptunnel vantevoren best spannend, maar het viel uiteindelijk alles mee. We hebben ergere tunnels gehad in Noorwegen (smaller, meer uitlaatgassen, etc.). Geen idee of de situatie nu anders is, bijv. qua verkeer.

Ten zuiden van de Lofoten, op het vaste land, heb je de Kystryksveien, de kustweg (nr. 17). Wellicht ook nog leuk om een stukje mee te pakken (afhankelijk van hoeveel tijd je hebt en hoeveel je daarvan eerder al gezien hebt)?