Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iets hoger verzet en dunnere banden, verschil merkbaar ? - Forum Wereldfietser

Iets hoger verzet en dunnere banden, verschil merkbaar ?

Op mijn fitnessfiets een gazelle spn, wil ik iets minder rolweerstand hebben, en iets hoger verzet

Mijn huidige setup is:
Banden: 700 x 28c
Voor 30-42-52 en achter 13-23, Tiagra 9 speed.

Als ik achter een cassette neem van 11-21, en 25c Continental Grand Prix 4000S banden, zou je dit verschil merken of is dit minimaal ?
Goede banden kan zeker een verschil maken. Als je huidige 28mm banden stugge, goedkope bandjes zijn, zal een upgrade naar GP4000 echt lekkerder rijden. Daar staat tegenover dat smallere banden geen lagere maar juist een marginaal hogere rolweerstand hebben. De luchtweerstand is wel lager. Je verzet is al lang zwaar genoeg, tenzij je Kittel of Cavendish heet of elke dag de Passo di Fedaia af moet.
Je vergroot zo juist de rolweerstand en de interne wrijving. Op een echte weg (dus niet een gladde rol in het lab) hebben bredere banden minder rolweerstand. Er heeft nog onlangs een uitgebreide test gestaan in Bicycle Quarterly. Ik weet niet wat je met een cassette met een zwaarder verzet wil bereiken, maar in principe hebben verzet en weerstand niet echt wat met elkaar te maken. Wel kun je natuurliujk met een zwaarder verzet harder fietsen. Maar dat komt niet omdat je minder weerstand hebt, maar omdat jij harder moet trappen. Het enige is dat de wrijvingsweerstand in de aandrijving wat lager is bij gebruik van grotere tandwielen. Dus groot voor en groot achter loopt iets mooier dan klein voor en kleine achter, ook al is de overbrengingsverhouding hetzelfde.
Als je harder wilt moet je dus juist zo breed mogleijke banden monteren, dure soepele banden monteren, en je stuur wat lager zetten voor minder luchtweerstand. Dat laatste is bij snelheden boven ongeveer 20 km het meest effectief.
Wim
Ok das duidelijk dan, dan houd ik het zo en blijf ik gewoon op 28 mm rijden, enkel met Continental Grand Prix 4000S bandjes.