Goedemorgen,
Mijn naam is Alan en ben sinds april in het bezit van een E-bike. Ja, een E-bike. Een E-bike met 9-versnelling, derailleur.
De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'. Waarom? Nou, ik heb te maken met een 'vallende' ketting bij het opschakelen, erg vervelend en ik weet niet waar het probleem zit. Mijn gerenommeerde fietsenmaker/winkel ook nog niet. Aan dit bericht is een filmpje gekoppeld die het probleem inzichtelijk maakt. Mochten er nog meer vragen zijn, laat het me weten.
Informatie fiets origineel:
- Cannondale Mavaro uit april 2013
- 1 blad voor
- 9-speed Shimano Deore
Nadat ik problemen kreeg is in eerste instantie de ketting vervangen na 2500km. Deze was niet versleten, maar het zou dan uitgesloten kunnen worden. Na ongeveer 1000km begon het geëtter weer. Vervolgens is de derailleur vervangen (door de winkel waar ik de fiets heb gekocht) door een Shimano derailleur met een kettingspanner lock die je aan en uit kan zetten.
Informatie fiets, huidige situatie:
- Nieuwe shimano ketting (weet niet welk type)
- Shimano 10-speed derailleur, volgens mij de XT RD-M786 (met lock functie)
- Nu ca 3600 km gereden met de fiets
Het filmpje is hier te bekijken: http://youtu.be/AfJ-PU-xM1U
Goed om te weten:
- Normaliter schakel ik niet op deze manier (grof, snel, onnodig). Dit heb ik gedaan om de situatie na te bootsen voor het filmpje.
- De nieuwe derailleur is 1 dag voor het maken van het filmpje geplaatst
- Zonder de aandrijving loopt de ketting er ook af!
Wie weet waar het misgaat? En wat ik eraan kan doen?
- Kan een 9 of een 10-speed wel?
- Is de afstelling wel goed (er is al meerdere keren door een goede fietsenmaker naar gekeken)
- Kan het voorblad ook invloed hebben. Dit is als enige onderdeel nog niet vervangen.
- Bestaand kettinggeleiders? Waar kan ik deze halen?
- ...
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Alan
Mijn naam is Alan en ben sinds april in het bezit van een E-bike. Ja, een E-bike. Een E-bike met 9-versnelling, derailleur.
De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'. Waarom? Nou, ik heb te maken met een 'vallende' ketting bij het opschakelen, erg vervelend en ik weet niet waar het probleem zit. Mijn gerenommeerde fietsenmaker/winkel ook nog niet. Aan dit bericht is een filmpje gekoppeld die het probleem inzichtelijk maakt. Mochten er nog meer vragen zijn, laat het me weten.
Informatie fiets origineel:
- Cannondale Mavaro uit april 2013
- 1 blad voor
- 9-speed Shimano Deore
Nadat ik problemen kreeg is in eerste instantie de ketting vervangen na 2500km. Deze was niet versleten, maar het zou dan uitgesloten kunnen worden. Na ongeveer 1000km begon het geëtter weer. Vervolgens is de derailleur vervangen (door de winkel waar ik de fiets heb gekocht) door een Shimano derailleur met een kettingspanner lock die je aan en uit kan zetten.
Informatie fiets, huidige situatie:
- Nieuwe shimano ketting (weet niet welk type)
- Shimano 10-speed derailleur, volgens mij de XT RD-M786 (met lock functie)
- Nu ca 3600 km gereden met de fiets
Het filmpje is hier te bekijken: http://youtu.be/AfJ-PU-xM1U
Goed om te weten:
- Normaliter schakel ik niet op deze manier (grof, snel, onnodig). Dit heb ik gedaan om de situatie na te bootsen voor het filmpje.
- De nieuwe derailleur is 1 dag voor het maken van het filmpje geplaatst
- Zonder de aandrijving loopt de ketting er ook af!
Wie weet waar het misgaat? En wat ik eraan kan doen?
- Kan een 9 of een 10-speed wel?
- Is de afstelling wel goed (er is al meerdere keren door een goede fietsenmaker naar gekeken)
- Kan het voorblad ook invloed hebben. Dit is als enige onderdeel nog niet vervangen.
- Bestaand kettinggeleiders? Waar kan ik deze halen?
- ...
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Alan