Additionally, paste this code immediately after the opening tag: belangrijke vraag voor elke wielrenner - Forum Wereldfietser

belangrijke vraag voor elke wielrenner

Hoe lang gaan mijn tandwielen mee? Hoe spaak ik een wiel?

als je ketting over de tandwielen begint te schieten, is het tijd om de cassette achter te vernieuwen, tandwielen met weinig tanden slijten uiteraard harder dus misschien volstaat het dan om alleen de kleinsten te vervangen, deze zijn dan ook los te koop, je voorblad slijt veel minder snel.
wielen spaken kan ik niet, wel slagen eruit draaien

Er zijn tegenwoordig van die handige toestellen die de ketting kunnen meten (parktool).

A. De ketting is in princiepe het goedkoopste, dus als ze uitgerekt is een nieuwe erop. (sommige nemen 2 kettingen mee en verwisselen om de zoveel km.)

B. Doe je dit niet onmiddelijk dan kan je iets later zowel de ketting als de de achtertandwielen vervangen.

C.Veeg je daar ook je broek aan dan moet je zowel de ketting, achter en voor tandwielen vervangen. (de voorste tandwielen gaan er al uitzien zoals haaievinnen)

Begint de ketting te springen dan ben je rijp voor minstens oplossing B en soms zelfs al Oplossing C.

Belangrijk is dat je het leven van je ketting kan verlengen door goed onderhoud (zuiverhouden) en de juiste olie keuze (wet lube / dry lube).

Opgelet voor Thailand.

Voor het achtertandwiel worden er GEEN apparte tandwielsetjes verkocht.
Voor het voortandwiel wel maar vanaf DEORE LX of hoger