Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electronica vraag - Forum Wereldfietser

Electronica vraag

nvt
Alvast het volgende vermoed ik:

alternator (dynamo) = AC
zonnepaneel = DC

Greetz,
Bram
Het enige dat je nodig hebt bij een naafdynamo, is een gelijkrichter, zenerdiode en dat alles in een verpakking met daaraan kabeltjes en stekkertjes.

Wat maakt de een duurder dan de ander?

De stekkertjes, (waterdichte) behuizing, stroombegrenzing, afvlakken van de rimpelspanning en het rendement. Ik denk dat een goedkope ook goed kan werken.
Veel van die dure dingen hebben een buffer accu.

Concreet vind je meestal: gelijkrichter-spanningstabilisator-bufferaccu in die dingen. Uiteraard kan je die combinatie perfect zelf maken en komt dat heel wat goedkoper uit.
http://www.arenddeboer.com/diy-hub-dynamo-usb-charger
Wat je op het schemaatje ziet legt uit wat er gebeurt:
- links zie je een gelijkrichter (die ruit van diodes)
- dan zitten er twee condensatoren in parallel - deze dienen om de fluctuaties die ontstaan door het gelijkrichten (eigenlijk krijg je een voltage golf die enkel positief is, maar dus wel nog iedere keer naar nul gaat) weg te vlakken.
- dan zit er de LM2940 een spanningsregelaar die werkt met ingangsspanningen van 5.5 to 26 volt en maximaal 1A levert.
- Vervolgens zit er nog een condensator waarvan het nut me niet helemaal duidelijk is. In principe zou je aan de uitgangsklemmen ook nog een bufferaccu kunnen hangen, en dan ben je klaar denk ik. :-)
Die Elco (grote condensator) dient ervoor te zorgen dat als je even stopt met trappen dat de spanning nog even stabiel blijft. Anders slaat je iPhone op hol, want dan zijn nogal gevoelige apparaatjes:-)
Eric Schuijt schreef:Die Elco (grote condensator) dient ervoor te zorgen dat als je even stopt met trappen dat de spanning nog even stabiel blijft. Anders slaat je iPhone op hol, want dan zijn nogal gevoelige apparaatjes:-)
Maak je daar niet te veel illusies over: die elco houdt maar reserve voor enkele tientallen milliseconden, hooguit een hondertal ms, bij een belasting van bvb 0,5A.

Hij is wel nodig om een kleine aanvaardbare rimpel te verkrijgen na de gelijkrichting waardoor de spanningsregulatie erachter, goed kan functioneren.