Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips scandinavie - Forum Wereldfietser

tips scandinavie

Hallo,we willen graag in scandinavie fietsen met de racefiets.
Geen camping maar slapen in hotels of huisje.
Maar geen idee waar we moeten beginnen.......er zijn wel georganiseerde reizen maar die hebben dan fietsroutes van 35km per dag.
Zweden?Noorwegen?Finland?
Kortom wie heeft er goede bruikbare tips om te bepalen waar we deze zomer gaan fietsen?
Waar moet je wel naar toe?waar zeker niet?Waar goede fietspaden......enzenz
Tsja, Scandinavië is zo ontzettend groot, hè.
Met een paar weken fietsen heb je nog maar een fractie van één van de landen gezien.

Zweden en Finland ken ik (buiten de steden) niet. Ik ben misschien wat bevooroordeeld, maar volgens ben ik na een paar weken de meertjes, berken en sparren wel beu, daar.
Maar in Noorwegen heb ik er al heel wat km's opzitten. Mooiste land van Europa: spectaculair groen landschap met hoge bergen, diepe fjorden, duizenden eilanden, grillige kustlijn. Zorg voor een dikke portemonnee, goede regenkleding en een onverwoestbaar humeur (het enige dat je plezier kan verknallen in Noorwegen is de regen en grijze luchten, die soms wekenlang kunnen aanhouden, als je pech hebt).
Fietspaden zijn er buiten de steden amper, maar waarom ook? Zelfs doorgaande wegen zijn rustig genoeg om te fietsen.

Persoonlijk zou ik een racefiets niet aanraden voor zulke landen. Het kan wel, zeker in Noorwegen ligt overal redelijk tot uitmuntend wegdek. Maar het zijn kwetsbare fietsen en fietsenmakers zijn schaars.
Yopie woont in zweden. Ze gaat op een racefiets rond de botnische golf. Wel iets spartaanser dan jij van plan bent, maar misschien kun je van haar ervaring leren?

In Scandinavië kun je op de meeste campings ook in hytter terecht en de campings hebben vaak ook een keuken. Als je goed plant en in de drukkere streken de hutten vooraf reserveert, dan kun je heel Scandinavië door zonder tent/luchtbed. Wel beddengoed meenemen.

Als ik nog moest kiezen voor mijn allereerste fietsvakantie in Scandinavië, dan zou ik voor zuidwest Noorwegen gaan, omgeving Stavanger en Bergen:
- Net grillig en groots genoeg (hardangervidda, prekestolen, fjorden) om een indruk te krijgen van de rest van het land.
- goede wegen, redelijk bevolkt, nooit te ver van voorzieningen.
- flexibeler in landschap en klimaat: als aan de kust de hellingen of regen te veel wordt, kun je relatief makkelijk naar het binnenland.
fietscarmen schreef:Hallo,we willen graag in scandinavie fietsen met de racefiets.
Geen camping maar slapen in hotels of huisje.
Maar geen idee waar we moeten beginnen.......er zijn wel georganiseerde reizen maar die hebben dan fietsroutes van 35km per dag.
Zweden?Noorwegen?Finland?
Kortom wie heeft er goede bruikbare tips om te bepalen waar we deze zomer gaan fietsen?
Waar moet je wel naar toe?waar zeker niet?Waar goede fietspaden......enzenz
Zou ook wel handig zijn als je wat meer verteld. :wink:
Vooral om hoeveel dagen het gaat maar ook hoeveel km per dag wil je fietsen, wel of niet berggebied, wat wil je zelf op je fiets kunnen meenemen etc.

Succes!
we hebben vaak met alleen een rugtas gefietst maar dat is denk ik niet verstandig ivm de afstand.
hoeveel dagen ...nou zeker 15 dagen..kan ook meer worden..
km per dag zonder enige berg opstakels 80-100 km
met bergen het aantal km lager.
Denk ik met de auto er naar toe,daar een standplaats zoeken waarvan je een aantal dagen fietst.
Op race fiets weinig bagage ...
Misschien wel een camper huren om zo kosten te besparen voor hotel enz.
Geen routes in complete stilte.....stel dat je een keer fiets pech hebt en niemand je kan helpen of dat je je bidon wit vullen en er geen huis is in de weide omtrek.
in de winter in Lapland geweest...daar tussen de plaatsen 100 km is heel normaal...nee dat is wel weer een uiterste....
scandinavie lijkt me ontzettend facinerend,dus de komende maanden er meer in verdiepen ..

Dus tips van harte welkom.
Ik heb zowel in Noorwegen als in Zweden gefietst. Ik vind Noorwegen afwisselender dan Zweden.
Voor verslagen en routes zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm
Ik heb gekampeerd maar zoals Erik ook al heeft opgemerkt je hebt overal hytes waar je gebruik van kunt maken en Zuid west Noorwegen is zeker een aanrader.

Harry
Zoals hierboven al vermeld is het begrip 'Scandinavië' wel erg breed. Het enig wat er op zit is lezen over de verschillende landen em bepalen wat je het meest interessant lijkt.

Ook zul je jezelf een aantal vragen moeten stellen.
- Wil ik bergen zien en beklimmen? Antwoord: Noorwegen.
- Wil veel muggen zien? Antwoord: Finland.
- Wil ik veel grote steden zien. Antwoord: Ga niet naar Scandinavië. :wink:

Veel info vind je al in de Wiki.

Noorwegen.
Zweden.
Finland.

Hier vind je ook diverse reisverslagen van fietsers.

Succes,

Peter
fietscarmen schreef:Denk ik met de auto er naar toe,daar een standplaats zoeken waarvan je een aantal dagen fietst.
Er zijn vele bergachtige Europese landen waar fietsen vanuit standplaats aan te raden is. Lekker op een racefiets rijden zonder bagage, en 's avonds terug op de camping douchen, koken, nababbelen en de tent in.
Maar in het Noorwegen dat ik ken is dat nauwelijks mogelijk. Hetzelfde zal wel gelden voor Zweden en Finland.
Dorpen en steden liggen daar tientallen kilometers uit elkaar. Maar kruispunten ook. Een rondje is daar al gauw honderden kilometers.
fietscarmen schreef:Misschien wel een camper huren om zo kosten te besparen voor hotel.
En niet alleen vanwege de kosten. Als het je om licht, ontspannen, sportief fietsen gaat, is zo'n camper ook ideaal om afstanden te overbruggen.
De Noorse natuur is veel spectaculairder dan de Zweedse of Finse dus die keus is makkelijk. Noorwegen per racefiets kan maar is niet aan te raden. In verband met het veranderlijke weer moet je regen- en warme kleding meenemen en ook veel eten want de afstand tussen winkels is vaak groot. Dat is moeilijk meenemen op een racefiets. Bovendien zijn de mooiste plekjes vaak alleen via onverharde wegen bereikbaar. Met de auto en vanaf de standplaats gaan fietsen kan natuurlijk maar een rondje van een dag is meestal niet mogelijk gezien de grote afstanden en natuurlijke barrières als bergen en fjorden. Het westelijke fjordengebied en de aangrenzende bergen zijn het spectaculairst. Tussen Stavanger en Bergen zijn de hoogteverschillen niet groot. Tussen Bergen en Trondheim moet er regelmatig flink geklommen worden en zijn voor fietsen verboden tunnels soms een probleem. De kustweg boven Trondheim is wat vlakker. Ook de wegen over de Lofoten tot de Noordkaap zijn relatief vlak. Bijzonder aan Noorwegen is de Hurtigruten; een postboot die de hele kust langs vaart en bij tientallen haventjes aanmeert. De boot brengt je langs prachtige fjorden naar dorpjes waar vandaan je verder kunt fietsen. Bijvoorbeeld naar een van de volgende aanlegpunten om van daar weer met de boot verder te gaan. Je kunt zo een combinatie maken van varen en fietsen. Bijvoorbeeld vliegen naar Bergen van daar de Hurtigruten naar Trondheim en terug fietsen (als je sterke benen hebt) of de makkelijker route van Stavanger naar Bergen. Je kunt ook trein en fietsen combineren. Bijvoorbeeld vliegen naar Trondheim, de mooiste treinrit van Europa naar Bodo en terug fietsen. Het lijkt misschien leuker om alles te fietsen maar de hou er rekening mee dat de afstanden gigantisch zijn. Van zuid naar noord is verder dan van Amsterdam naar Rome.