Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tarp advies - verlenging tent - Forum Wereldfietser

Tarp advies - verlenging tent

Hallo,

Wie kan mij adviseren in de aanschaf van een goede betaalbare, 2 persoons tarp?
Over een paar weken willen we gaan fietsen in Noorwegen (Trondheim-Bodo).
Aangezien de kans op slecht weer groter is, zou het toch wel prettig zijn om bij slecht weer droog te kunnen koken/eten.

De tent die we meenemen is een Hilleberg Nallo 2 (oud model).
Moeten we nu een tarp kopen die bij de tent hoort of gaat het met een gewone universele tarp net zo goed?
Welke afmetingen moet een tarp min./ max. hebben voor 2 personen?
Wat is een redelijke prijs voor een tarp? (bij bever begint het zo'n beetje bij 200 euries...)

Kortom, wat zijn jullie ervaringen en welke tarp zouden jullie adviseren?

Groet,

Raymon
Ik gebruik zelf een tarp van de Vrijbuiter (30 euro). Nog niet veel gebruikt
maar voor die prijs een prima stukje droogte
De kleinste Hilleberg 10 is véél te groot.

De maten van verschillende merken zijn niet vergelijkbaar. Lijkt alsof het ene merk de diagonaal meet en het andere merk de zijde.

Wij hebben nu een Lowland. Aangezien ik eerst de Hilleberg - te groot - heb gekocht en geruild moet je aan mij geen maatadvies vragen. Beoordelen in de winkel!
200 x 300 cm. Ongeveer.

Prijs: minder dan €200 (inclusief één stok).

Eén zijde span je over de boog van de tent (die sluit dan meteen 100% waterdicht af) en de voor/zijkant staat op één stok. Dat is voldoende.

Wing is voor ons de ontdekking van dit jaar! Onmisbaar inmiddels.

Afbeelding
Wauw, die wing ziet er erg mooi en strak uit.
Blijft hij ook goed staan met wind?
Kun je die paal op ieder punt van het zeil neerzetten, zodat je allerlei verschillende "standen" kunt proberen?
Laat de wing zich goed opzetten of is het iedere keer friemelen om hem goed in model te krijgen?

Waar hebben jullie hem gekocht en wat kostte hij precies?
Meer wind dan windkracht 5 + beschutting hebben we niet uitgeprobeerd. Enkele windvlaag was geen probleem.
Als je kijkt naar de foto dan lijkt alles redelijk windvast te staan. Wel de tent op de wind draaien als je opzet: je wilt niet dat de wind vol in de Wing en de tent blaast. Al verwacht ik zelfs dan dat de wind er aan de onderkant weer gewoon uitgaat.

Paal kan op ieder punt en ook in iedere hoek staan. Maar je krijgt hem dan niet altijd strak en deze opstelling sluit ook goed aan bij de half uitgespannen voortent.
Bedenk wel dat de a-symmetrische vorm en de ongelijke afstanden tussen de afspanners het logisch maken om de Wing te plaatsen zoals op de foto.
Ik ga nog wel een keer spelen met 3 van de 4 stoksegmenten. De punt staat best wel hoog en inlopen is toch geen optie. Iets lagere stok maakt het effectieve grond-oppervlak weer groter, maar verlaagt ook de zithoogte.
Stok zonder elastiek gebruiken zodat je flexibel bent?
Tweede korte stok om de zithoogte te verbeteren?

Opzetten gaat steeds beter, maar het blijft lastiger dan een tent opzetten. De Wing is a-symmetrisch. Daarom zie je op de foto ook extra lijntjes zitten als markering voor het gedeelte dat over de tent gaat.
Daarna rondom afspannen, maar dat gaat nooit in één keer goed omdat je aan het begin niet kunt zien wat je aan het eind overhoudt of tekort komt.

Lowland, Dome Tarp XL.
Zwerfkei, Woerden. €129. Twee maanden geleden.
Ik gebruik een MSR Twing tarp, dat is eigenlijk een tent zonder binnentent zeg ik altijd maar. Kan je prima in slapen, koken, lezen, jeux des boules, dammen etc.
Foto staat op onze website.
Maar de vraag is: sluit 'ie ook goed aan op de Nallo 2?
Een vraag over een standalone tarp werd rond hetzelfde moment gesteld als dit onderwerp, maar die heb ik toen voor de overzichtelijkheid in een apart topic gemanoeuvreerd. :wink:
Zoiets:
http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument

of zoiets:
http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument

Moet ooit nog eens leren die URL-letjes in te korten :wink:
Robertjan schreef:Maar de vraag is: sluit 'ie ook goed aan op de Nallo 2?
Een vraag over een standalone tarp werd rond hetzelfde moment gesteld als dit onderwerp, maar die heb ik toen voor de overzichtelijkheid in een apart topic gemanoeuvreerd. :wink:
Excuse moi, niet goed gelezen :roll: