Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onbekende onderdelen / functies op mijn fiets - Forum Wereldfietser

Onbekende onderdelen / functies op mijn fiets

Sinds ruim een maand ben ik de trotse bezitter van een nieuwe fiets waarmee ik nog veel landen hoop te gaan bezoeken. Maar ondertussen zijn er een paar onderdelen waarvan ik me afvraag waar ze voor zijn / hoe ze werken. Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Afbeelding
Waarvoor dient dit uitsteekseltje op de balhoofdbuis?

Afbeelding
Als ik m'n voorwiel eruit wil halen, zal ik de naafdynamo los moeten koppelen. Moet ik dan dat grijze stukje waar de draadjes uitkomen eruit trekken, of gaat dat op een andere manier?

Afbeelding
Ik vind dit er net uitzien alsof het bedoeld is om twee buizen in te steken die recht opzij steken. Dat zal wel niet, maar heeft deze vorm van de beëindiging van de achtervorken nog een functie, of is dat gewoon omdat het op die manier het beste te construëren was?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
De meeste mensen gaan nieuwsgierig zijn welke fiets je gekocht hebt.
Volgens mij dient het eerste als hulpmiddel om een fietspomp in het fietskader vast te klemmen. (Maar ik laat me graag verbeteren.)

En het laatste heeft volgens mij geen functie. (Maar ook daar laat ik me graag verbeteren als dat niet klopt.)

Renaat
Dorenda schreef:Waarvoor dient dit uitsteekseltje op de balhoofdbuis?
Pompnokje inderdaad, om een lange pomp parallel aan de bovenbuis te kunnen klemmen.
Dorenda schreef:Als ik m'n voorwiel eruit wil halen, zal ik de naafdynamo los moeten koppelen. Moet ik dan dat grijze stukje waar de draadjes uitkomen eruit trekken, of gaat dat op een andere manier?
Juist niet. Dat grijze legoblokje zit stevig geklemd in een donkerder hulsje [zie hier hoe dat er los uitziet]. Je trekt nu juist dat donkere hulsje van het contact. Al kun je vaak ook het wiel eruit halen -- dan trekt het contact zich doorgaans vanzelf goed los.
Dorenda schreef:Ik vind dit er net uitzien alsof het bedoeld is om twee buizen in te steken die recht opzij steken. Dat zal wel niet, maar heeft deze vorm van de beëindiging van de achtervorken nog een functie, of is dat gewoon omdat het op die manier het beste te construëren was?
Typisch.
Revanho schreef:De meeste mensen gaan nieuwsgierig zijn welke fiets je gekocht hebt.
Ik was juist benieuwd of er ook mensen zouden zijn die a.d.h.v. alleen deze foto's kunnen zeggen wat voor fiets het is. ;) Maar vooruit, het is een Surly Long Haul Trucker.

Bedankt allebei voor de reacties! Toch goed dat ik het even gevraagd heb van die aansluiting van de dynamo, anders was ik misschien gaan proberen om harder te trekken aan dat grijze stukje.
En als ik het goed zie, is die achteras bedoeld om een bob-trailer aan te hangen.
Denk niet dat die snelspanner geschikt is om een bob te koppelen. Ik geef toe er lijkt wel een inkeping op de moer te zitten, maar een bob snelspanner ziet er iets anders uit. Daar zit de uitsparing voor de bob voorvork met behulp van een imbus op de sluitmoer geschroefd. Zie bijvoorbeeld de afbeelding op deze url. http://4.bp.blogspot.com/_VY9lef3Ripw/S ... G_0460.JPG
Waarom denken jullie eigenlijk dat het gaat om de achteras/snelspanner? Ik kan dat helemaal niet halen uit Dorenda's vraag, maargoed, eigenlijk weet ik uberhaubt niet zo goed waar ze naar verwijst.
Als ik moest gokken, dan gaat de vraag denk ik over hoe de achterpat aan de achtervorken is gelast. En als ik dan ook een antwoord moest gokken, dan zou ik zeggen dat Surly dat zo heeft gedaan omdat het goedkoop is. De buizen lijken een constante dikte te hebben, wat goedkoper is dan naar achter slanker wordende buizen. Maar ze moeten toch ergens stoppen, en dat ziet er dan een beetje raar uit. Ik zou er geen extra buizen in steken!
a) Omdat ik nog een stukje van de achter derailleur meen te zien.
b) Omdat ik geen enkele voorvork ken waar een dergelijk buizen spel samen komt. (Lijkt me ook geen logische combinatie daar een voorvork eigenlijk altijd uitloopt in 1 enkele buis/pad.

Verder word een dergelijk achter pad inderdaad gevormd omdat de buizen ergens in moeten samen komen. Of een buis met een constante diameter en materiaal dikte goedkoper is dan een slanker wordende buis durf ik niet te zeggen, wel is het zo dat een buis stijver is dan een staaf/plaat.
oh, ik ontken ook niet dat het om de achterkant van de fiets gaat, maar jullie antwoorden gingen specifiek over de asmoer, terwijl er op de foto ook bijvoorbeeld een bagagedragerbevestiging, spatbordbevestiging, tandwielen, stukje derailleur en dus die wat vreemde frameconstructie te zien zijn...
Het ging mij inderdaad om die vreemde frameconstructie. Maar ik heb er niks op tegen als jullie ook andere dingen die te zien zijn bespreken hoor. :) En of de snelspanner geschikt is om een bob aan te hangen, weet ik niet (daar heb ik totaal gen verstand van), maar ik heb hem daar in ieder geval niet voor bedoeld.