Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoogtemeter - Forum Wereldfietser

Hoogtemeter

De vraag is simpel, maar waarschijnlijk zijn de antwoorden iets ingewikkelder: Wat is de beste hoogtemeter. Heb er nu twee (verschillenden) gehad en beiden haperden ze soms. Ik wil een nieuwe aanschaffen, maar welke dan toch? Wie heeft wat voor ervaring waarmee...

Hoi,

Ik fiets al jaren met de Cateye (uit mijn hoofd AT200) hoogtemeter en die bevalt me uitstekend. Tijdens onze recente fietstocht door Bolivia gaf ie weer een prima indicatie van de hoogte. Helemaal 100% perfect wordt het natuurlijk nooit door o.a. veranderingen in luchtdruk door het weer en zeker in Nederland met alleen maar minime hoogteverschillen moet je er niet al te veel van verwachten. Maar in middenhooggebergte (Alpen) vind hem erg fijn en in het echte hooggebergte (Himalaya en Andes) vind ik hem ronduit onmisbaar.

Groeten,
Dennis
Hoi,

Ik weet het niet precies meer maar het volgende verhaal stond me bij.
Misschien dat iemand het kan bevestigen danwel verbeteren ?

De nauwkeurigheid van een hoogtemeter heeft te maken met de kwaliteit van de barometer. Fietscomputers met hoogtemeter of horloges zullen altijd een goede indicatie geven van de hoogte maar nooit precies.
Zeker met wisselende omstandigheden wordt het onnauwkeuriger.
Een echte hoogtemeter is stukken duurder omdat daar de barometer beter van is. Maar dan praat je over bedragen van EUR 350 - EUR 500.

Het is dus maar net hoe belangrijk je hoogtemeter is.
Voor fietsers lijkt me een fietscomputer met hoogtemeter voldoende.

Ik hoop dat het iets helpt.
Groetjes,

Alle hoogtemeters zijn onnauwkeurig, simpelweg omdat ze met een barometer op luchtdruk werken en die is nu eenmaal niet constant. Zo kan het best zijn dat je je tentje opslaat op een hoogte van 100 meter en de volgende morgen wakker wordt op 110 meter zonder dat je een milimeter verplaatst bent.

Ik heb zelf een hoogtemeter in mijn GPS zitten (Garmin eTrex Summit). Deze is iets nauwkeuriger, omdat hij naast de barometer ook gebruik maakt van GPS technieken om de hoogte te bepalen. Wel moet je hem iedere dag kalibreren om luchtdruk verschillen op te heffen (gebeurt gelukkig automatisch). Voor Nederland moet je er ook nog een 43 meter van af trekken om op NAP te komen. Dit omdat de aarde nu eenmaal geen zuiver ronde bol is. (Dit verschilt natuurlijk per land!)

Zie een aangegeven hoogte daarom alleen als een indicatie en kalibreer je hoogtemeter iedere dag vanwege de luchtdruk verschillen.

Martin 8)

Goede ervaring heb ik met de fietscomputers van Ciclosport. Ze werken uitermate precies (op 1 meter nauwkeurig) en erg stabiel. ik heb er in iedr geval geen problemen mee gehad.

Ik had eerst een: Ciclosport CM414
en nu een Ciclosport HAC4 inclusief hartslagmeter, thermometer, steigingspercentages enz. Die werkt erg goed alleen wel duur.
Een tip om wat goedkoper aan zo'n computertje te komen is gaan zoeken op de Duitse Ebay (ebay.de). Daar worden de regelmatig heel voordelig verkocht.
Suc6

Sander