Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelrails van brooks relatief kort? - Forum Wereldfietser

zadelrails van brooks relatief kort?

Dag allemaal, vroeg me af of iemand oplossing weet voor volgende zadelprobleem.
Mijn huidige brooks zadel (finesse) moet eigenlijk 1cm naar achteren staan. Nu zit ik tussen de nagels .. :( Maar de zadelrails laat dit niet toe (lijkt ook kort in vergelijking tot andere zadels).
Krijg ik dit probleem met alle brooksmodellen? Hebben Rivet, Cardiff of Gilles Berthoud een langere rails (zoals mijn vorige "moderne kunststofzadels")? Ter info volgrns mij is setback van zadelpen (nitto) voldoende. En nee mijn frame is ook niet te kort.
Vast dank voor reacties
Groeten
nins schreef:Mijn huidige brooks zadel (finesse) moet eigenlijk 1cm naar achteren staan. Nu zit ik tussen de nagels .. :( Maar de zadelrails laat dit niet toe (lijkt ook kort in vergelijking tot andere zadels).

Krijg ik dit probleem met alle brooksmodellen?

Weinig ruimte aan zadelrails is een eigenschap van alle leren Brooks zadels. Maar er is nu een nieuw model van rubber & katoen, gemaakt in Italië -- de C17 -- waar de naam Brooks opgeplakt is, met langere zadelrails.

Standaard oplossing voor dit probleem is: een patent zadelpen met een grotere setback vinden. Of het zadel op een fiets monteren met relaxter framehoeken -- lees: ouder model.

Geïmproviseerde oplossing: zadel iets hoger zetten, indien mogelijk.
nins schreef:Hebben Rivet, Cardiff of Gilles Berthoud een langere rails (zoals mijn vorige "moderne kunststofzadels")?
Dat schijnt zo, maar weet ik niet uit eigen ervaring.
Van Ritchey is er een zadelpen waarbij je zelf de setback kunt instellen. De kop zit op een soort van rails die je iets van zes centimeter kunt verschuiven.
Ik ken het probleem.
Interessantste vraag is hoe groot de setback van je huidige pen is. Heb je een typenr of foto ervan?
Pen met grotere setback is de best oplossing ivm mechanische belasting van het zadel, wat uiteraard vooral telt voor zwaargewichten.
Leon
Jawel, zelfde euvel hier geconstateerd. Het is even wennen als ik van een andere fiets kom, maar het levert me geen fysieke problemen.
Ha, dank voor reacties.

Mijn zadelpen is een nitto s83, en heeft een setback van 27,5 mm.
De VO geeft maw 5 mm meer setback. De Ritchey die Eric aanraadt mogelijk meer, maar die heb ik nog niet gevonden.

De optie lijkt dus andere zadelpen ipv ander zadel of zijn er leren zadels met een langere rail?

Ter info:
ben niet echt een zwaargewicht (50 kg);
heb voor het eerst van mijn leven pijn in zitbotjes - maar ja zit ook precies op het stuk zadel boven het metaal, dus dat geeft nauwelijks tot niet mee....

Groeten
nins
Die prachtige Nitto is een van de zadelpennen met al relatief veel setback. Ook bij mij moest dan echter het zadel toch nog zo ver mogelijk naar achteren. Ik ben wel benieuwd hoe de vergelijking met GB uitvalt.
Wim
Mmm Gilles Berthoudzadel is geen oplossing volgens Peter White:

"The rail positioning is the same as Brooks, so on most frames most riders will want a seatpost with setback."

Vrees dat het toch een "gewoon zadel" gaat worden.
Je kunt natuurlijk ook proberen te wennen aan een andere zithouding, meer voorover en/of naar voren op je fiets. In een ander draadje is al een discussie gevoerd over de voor- en nadelen van de diverse houdingen op de fiets en ik snap nog steeds niet waarom veel fietsers zo graag ver achterop hun fiets zitten. Het verhaal van Peter White hierover, waar Wim naar verwees, vond ik weinig steekhoudend. Ergonomisch (en aerodynamisch) gezien is een houding meer vóór op je fiets en meer voorover in elk geval een stuk efficiënter.
Uiteindelijk blijft het echter een persoonlijke keuze: ik zit het op een triathlon-zadelpen bijna boven mijn trapas en dan zoek ik nog het voorste stuk van mijn GB-zadel op...
wimmo17 schreef:ik snap nog steeds niet waarom veel fietsers zo graag ver achterop hun fiets zitten.
Omdat hun rug en schouders hier duidelijk om vragen?
Leon
Hai Wimmo,
Dank voor je tip, maar geloof niet dat het gaat werken voor mij. Zit namelijk al vrij ver voorover (mijn zadel staat stukje hoger dan mijn (race)stuur) en die houding bevalt prima. En wat je zegt het blijft persoonlijk, kennelijk past dit type zadel me dus niet goed. Groeten
wimmo17 schreef:Ergonomisch gezien is een houding meer vóór op je fiets en meer voorover in elk geval een stuk efficiënter.
Uiteindelijk blijft het echter een persoonlijke keuze: ik zit het op een triathlon-zadelpen bijna boven mijn trapas en dan zoek ik nog het voorste stuk van mijn GB-zadel op...
Ergonomisch gezien kun je je zwaartepunt beter boven de trapas brengen. Dus wat meer achter de trapas zitten. Trapkracht is een strekking vanuit de heup op een draaiend mechanisme.
De zitplaats op het zadel is achterop. Ik heb andere plaatsen getest en dat is niet fijn. Meer naar voren kreeg ik een tintelend gevoel in het kruis en naar de punt van het zadel last van aarskloven.

Piet.
Ik ervaar zelf dat als ik tijdens klims meer voorop mijn zadel ga zitten makkelijker omhoog kom dan achterop. Meestal wissel ik bij het klimmen daarom mijn positie op het zadel zo nu en dan. Op de steilere stukken zit ik meer voorop, wordt het wat vlakker ga ik achterop zitten.