Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spaken probleem - Forum Wereldfietser

Spaken probleem

In januari nieuw wiel gekocht en laten plaatsen doordat er een scheur in de velg zat. Origineel Batavus wiel, nieuw, dat bij die fiets hoort. Exact hetzelfde type als ik had. Sindsdien twee keer een gebroken spaak. Wel netjes door de fietsenmaker verholpen. Ik heb niet eens ver gefietst, geen gekke dingen. Eén keer was op vakantie, 25 kg bagage achterop. Zelf weeg ik 90 kg. Volgens mij niet extreem. Bovendien heb ik dat al jaren zo, en ging het al jaren lang probleemloos.

Vandaag de fiets getest voor vakantie over een week, 133 kilometer gefietst over gewone westerse wegen. Weinig bagage. Twee keer hoorde ik een harde tik die ik niet kon verklaren. In de trein zag ik het probleem: Twee gebroken spaken!

Wat moet ik doen? Natuurlijk kan ik het laten verhelpen, maar als dit over een week op vakantie gebeurt dan ben ik een week later alweer thuis.

Ik heb wat gezocht op dit forum. Zou mijn fietsenmaker het verkeerd kunnen doen? Hij zegt de breuken niet te kunnen verklaren. Ik ga denk ik maandag een compleet andere fietsenmaker zoeken, maar wat als dat ook mis gaat? Uitvoerig testen daar is geen tijd meer voor.

Kan het aan het wiel liggen?
Hoe lullig het ook is, maar ga met dit wiel niet op vakantie. Dit maakt je vakantie tot een ergernis!!!

Je zult een ander wiel er in moeten laten spaken. Zoiezo nieuwe spaken maar misschien ook een andere velg. Sommige Batavus modellen hebben z'n design wiel.
Dus een aantal spaken achter elkaar en dan een stuk geen spaken. Koop een velg/wiel waar alles gelijk is. Je fiets word hierdoor niet meer origineel maar wel sterker. Mits goed gespaakt of na gespannen bij het plaatsen van het nieuwe wiel.
Uiteraard met een double butted velg en eventueel db spaken.

Succes!
Ik denk dat het een designwiel is, groepjes van 4.
Maar dat was het oude wiel ook.

Met dit wiel durf ik inderdaad niet op vakantie te gaan. Ik moet ergens dus een wiel vandaan zien te halen.
Zo'n groepsgewijs gespaakt wiel hóeft niet per se zwakker te zijn dan een normaal wiel, maar het is over het algemeen wel een indicatie dat het wiel niet zorgvuldig door een bekwaam wielbouwer met de hand in elkaar is gezet.

Zoals boven gezegd, beter is een stevig, liefst handgespaakt wiel te kopen, in plaats van op dit wiel te blijven vertrouwen.

E overigens is het sowieso een goed idee om je te bekwamen in het repareren van spaakbreuk. Één kapotte spaak kan namelijk gemakkelijk tot meer leiden.

.tsooJ
Ik hoop dat u dichtbij een goede wielbouwer bent , er zijn er hier op t forum een aatnal te vinden, opsturen kan natuurlijk ook.
Ikheb goede ervaring met:
fallonbikes in lisserbroek en m-geneering in kiel-kindeweer.

klassiek kruis 3 gespaakd heeft de voorkeur.
lennart schreef:klassiek kruis 3 gespaakt heeft de voorkeur.
Ik rij met een 2x gekruist spaakpatroon in het achterwiel, i.c.m. velgremmen. Dat kan dus beter. Is die voorkeur 3x gekruist gebaseerd op het voorkomen van spaakbreuk of voor het behoud van de naaf?

Piet.
Zulke fabriekswielen zijn vaak niet erg sterk. Als er al enkele spaken gesneuveld zijn hebben de resterende spaken meestal een flinke klap gehad, en is het vervolgens een kwestie van tijd (al kun je ook geluk hebben). Voorwielen krijgen niet veel te verduren, maar achterwielen hebben het altijd zwaar. Een goed handgespaaakt achterwiel is dus te verkiezen. Denk aan een Shimano LX naaf, een Sputnik/Exal sp19 velg, en 36 spaken. Plus het belangrijkste onderdeel: een goede wielbouwer. Sinds ik al weer heel wat jaren nog slechts zulke handgebouwde wielen gebruik heb ik geen spaakbreuk meer gehad. Die van mij komen bij m-gineering vandaan.
Wim
De algemene adviezen op dit forum zijn: Minimaal 36 spaken, spaakpatroon 3x gekruist en dubbelgebuste velgen. Bij voorkeur 26 inch.

Ik heb geen van deze adviezen kunnen waarnemen in mijn achterwiel. Ik rij met een 28 inch, 32 gaats, Rigida Andra velg. Spaken 2 x gekruist. Het wiel is handgebouwd en doet nu 3 jaar zonder problemen dienst onder alle omstandigheden.

Wat zijn de genoemde adviezen waard en wat is het voordeel van drie keer gekruist i.c.m. velgremmen, ten opzichte van 2 keer ?

Piet.
Jij hebt toch een Rohloff naaf? Ik ben geen wielbouwer, maar dan is het advies toch juist kruis 2?
Wim
Ik heb een achterwiel met Rohloff. Advies Rohloff: 2 keer kruisen bij 26 of 28 inch wielen en bij kleinere wielen 1 keer.

Het is me bekend dat het meer laten kruisen van spaken afhankelijk is van de velg-diameter en het aantal spaken. Hoe groter de velg en/of het aantal spaken, hoe meer je kunt kruisen.

Dat kruisen noodzakelijk is voor het opvangen van aandrijf en remkrachten vanuit de naaf is algemeen bekend. Hoe vaker je kruist, hoe schuiner de nippel in de velg staat, hoe meer de spaak op knik wordt belast. Zeker bij wat grotere naven.

Maar het algemeen advies op dit forum voor een 3 keer gekruist spaakpatroon lijkt mij dan niet juist. Zeker niet i.c.m. velgremmen.
En de zwakste schakel in een wiel is voor mij nog steeds de velg.

Piet.
Zo'n wiel handmatig laten maken, is volgens mij wel heel duur. En dat voor een fiets die in 2007 voor 850 euro (nieuw) is gekocht. Zelfs dit wiel kostte rond de 100 euro, wat ik ook waanzinnig duur vind in verhouding tot de nieuwprijs van zo'n fiets.

Over m-gineering heb ik gelezen, die lijken mij ook niet goedkoop.

Nogmaals: Het vorige wiel deed het jarenlang prima, en is ook gewoon van die fiets zelf.

Mij bewaken in spaakreparatie: Zo'n wiel richten is een hele klus. Of zijn er noodopties voor onderweg?

Wat is verstandig om nu te doen?

EDIT: Site m-gineering doorgelezen. Ik ga ze morgen het probleem voorleggen. Ik moet aanstaande zaterdag gewoon een betrouwbaar achterwiel hebben.
100 euri voor een lullig fabriekswiel is pas veel. Ik zou mijn geld terug vragen bij je lokale fietsenmaker, want dat wiele is niet betrouwbaar voor jouw doel. Een top handgebouwd wiel is duurder, maar niet heel veel duurder. M-gineering kan vaak heel snel leveren, en heeft zo al heel wat wereldfietsers in nood geholpen.
Wim
@Wim: Je noemt een lastig punt: Geld terug. Dat wiel heb ik al sinds januari. Maar als ik vooraf had geweten dat je voor 100 euro een veel beter wiel had kunnen krijgen, had ik het niet gedaan. Dit is echter te laat voor terugbrengen. Ze hebben die twee spaken keurig kosteloos verholpen. Ik kan voor deze spaken ook terug, maar dat vertrouw ik niet. Je zegt voor mijn doel niet geschikt: Dat klopt. Maar ook voor iemand die in Nederland rondjes rijdt is het ook niet geschikt, want als een spaak er elke 400 kilometer uitvliegt, dat is voor iedereen een probleem. De fietsenmaker heeft echter al gezegd geen verklaring te hebben voor die spaken. Ik vrees dus dat het voor mij een hoge kostenpost wordt. Misschien is er iets met het frame van de fiets (gelezen in een ander spaken-topic), dus ik wil een vakman naar de hele fiets laten kijken. En dan bij voorkeur de rekening leggen bij mijn eigen fietsenmaker, maar ik denk niet dat die daar in mee gaan.

Dus reiskosten + wiel + evt. band gaat al gauw naar de 200 euro toe vrees ik.

Misschien dat ik kan volstaan met het opnieuw laten spaken van de spullen die ik al heb. Alleen dan alle spaken vervangen. Kosten vallen dan wat lager uit.
Bij de kostenoverweging zou ik niet kijken naar wat die fiets nu waard is (waarschijnlijk bijna niets, op Marktplaats staan zat van dit soort fietsen) maar mezelf de vraag stellen of ik voor 100 of 200 euro het risico wil lopen straks op vakantie ergens te stranden. Dat kost je dan zeker meer om op te lossen, om nog maar te zwijgen van de verloren vakantiedagen.

Ik zou geen risico nemen, ook niet vertrouwen op de mening van anderen "of deze velg nog best kan", maar gewoon alles nieuw erin zetten. En gezien de kosten en de eerdere ervaring met de huidige fietsenmaker bij hem geen standaard wiel uit de voorraad nemen, maar een wiel van een bouwer die zich in wielenbouw specialiseert.
Vanmiddag bij m-gineering geweest en een compleet nieuw wiel gehaald. Ik wil geen enkel risico lopen. Het ziet er daar allemaal keurig uit.

De as bleek ook niet soepel in de naaf te draaien. Een enorm verschil met het nieuwe wiel. En dat met een wiel dat nog geen 6 maanden oud is.

Het nieuwe wiel heeft de spaken gelijkmatig over het wiel verdeeld.
Goed dat het tijdig opgelost is. Veel naven hebben spaakgaten die veel te groot zijn: Wel 3.0mm terwijl de meeste spaken 2.0 of hooguit 2.3mm dik zijn achter de spaakkop. (Handig bij machinaal spaken!) Die spaken krijgen al na een paar km 1000-en keren shocktherapie. Dat leidt onvermijdelijk tot breuk op de bekende plaats. Remedie: spaakkopplaatjes, dat vult min of meer het te grote gat op, en voorkomt in elk geval de shocktherapie.
trage server: dubbel geplaatst. Verwijderd.
Wiel zit er in.

Wat mij opvalt is een schurend geluid als de trappers niet draaien. Als ik aan de trappers draai, en draait uiteraard het wiel ook, en klinkt het prima. Zodra ik stop met het draaien en de trappers, draait het wiel gewoon door maar dan met een schurend geluid. Wat kan dat nou zijn?

Volgens mij had het oude wiel hetzelfde geluid, ik herken het wel van de fietstochten op stille weggetjes als ik even stop met trappen.