Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rondje Amsterdam 3 juli 2013 - Forum Wereldfietser

Rondje Amsterdam 3 juli 2013

Iedere eerste woensdagavond van de maand fietsen we een 'Rondje Amsterdam'.
Vertrek om 19.00 uur vanaf de Berlagebrug (t.o. FEBO).

We fietsen in een rustig tempo over fietspaden en autoluwe wegen in Amsterdam en omgeving. De route ligt niet vast en je eigen inbreng wordt zeer gewaardeerd. Onderweg of na afloop drinken we gezellig nog wat samen. Rond 22.00 uur zijn we weer terug.
Iedereen is van harte welkom. Aanmelden vooraf is niet nodig.
De weersomstandigheden vormden zelden een spelbreker.
Kijk ook eens op het forum voor onze belevenissen bij eerdere Rondjes Amsterdam.

Noteer alvast de volgende Rondjes Amsterdam in je agenda: 3 juli, 7 augustus, 4 september, 2 oktober, 6 november en 4 december.
Soms zit alles mee. Een gezellige groep, prachtig weer, stoplichten op groen.

Met een licht noordoostelijk briesje fietsen we langs de Ringdijk van de Watergraafsmeer, nemen de Nescio brug en vervolgens de oostelijke oever van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Er zijn veel fietsers en hardlopers op pad. Over het nieuwe fietspad van de oude Zuiderzeedijk laveren we tussen schapen en schapenkeutels door naar Muiden. Na de oude zeesluis gaat het langs de Vecht naar Weesp. Het water van de rivier is bijna rimpelloos. Rivier zeg ik? De Romeinen kanaliseerden de stroom al zo'n 2000 jaar geleden tussen Utrecht en Muiden.
Vanaf Driemond volgen we nog een stukje de westelijke oever van het Amsterdam Rijnkanaal. Bij Fort Nigtevecht slaan we af en de oude tolweg brengt ons bij het Gein. De knotwilgen aan weerszijden markeren het slingerweggetje. Het is dan nog maar een paar kilometer naar Abcoude. Bij een ondergaande zon trakteert Erik ons op koffie.
Yvette, geboren Abcoudenaar vertelt ons hoe ze leerde zwemmen in het openluchtbad in het Abcoudermeer. Zelf heug ik me nog dat ik er met mijn zus en broer een roeiboot huurde. Het openluchtbad maakte plaats voor een overdekt en verwarmd zwembad.
Vanaf Ouderkerk aan de Amstel volgen we de oostelijke Amsteloever. Een schriller contrast tussen het landelijke gebied en de grote stad met zijn wolkenbrabbers is bij de Omval nauwelijks denkbaar. Bij de Berlagebrug ontbinden we de groep en keert iedereen voldaan huiswaarts.