Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Octalink bracket / cranks vervangen - Forum Wereldfietser

Octalink bracket / cranks vervangen

Iets te lang doorgereden met een versleten ketting waardoor ik nu zowel de cassette als ook de crankset voor met bladen dien te vervangen. Deze laatste is wat problematisch, daar het een oude Shimano FC-M572 Octalink betreft (in 44-32-22, 170 mm) gemonteerd op mijn Koga Miyata Traveller uit 2004. Dit oude model lijkt niet langer leverbaar, buiten eBay.

Op internet vind ik bij diverse winkels de crankset Shimano Deore Hollow Octalink FC-M521 (in 44-32-22, 175 mm). Is dit model compatabel met elk Octalink bracket?

Wat zijn andere opties (om eenvoudig :?) nieuwe cranks en voorbladen te monteren?
Waarom zou je de cranks en de trapas moeten vervangen als je kettingblad versleten is? Zitten de bladen vastgeklonken aan de cranks? Dat deed Shimano toch alleen met het heel goedkope spul?
Wim
Waar je even op moet letten naast het type trapas (octalink) en het aantal bladen (en tanden) is of het crankstel positief/negatief gevormd is.

Met een negatief gevormd crankstel komen de tandbladen dichter bij het midden van de fiets, en met een positief gevormd crankstel heeft de bladen juist wat verder uit het midden van de fiets. Veel voorkomende maten zijn +2, 0, -2, -5 en -9.

Wellicht is het een mogelijkheid om de versleten tandbladen van de cranks te vervangen voor nieuwe, maar bij een goedkoper crankstel is dat vaak niet mogelijk.
Bedankt voor de antwoorden. De bladen zijn inderdaad niet vastgeklonken, maar zijn met ibusboutjs bevestigd. Echter, als ik op de modelcodes van de voorbladen zoek, dan ik kan ik slechts het 32-tands blad lokaliseren in een tweetal shops in Duitsland en Zwisterland. Het 44-tands blad kan ik niet vinden. Niet heel verwonderlijk natuurlijk, daar het een doorsnee product van 10 jaar geleden betreft (zonder veel historische waarde).
Naast Shimano zijn er tal van fabrikanten die voor merknamen betere en in sommige gevallen zelfs goedkopere kettingbladen fabriceren, denk hierbij aan TA en Raceface. Zoek maar eens bij bike24.de of bikecomponents.de, let hierbij op de steek 104/64 (de laatste voor het binnenblad). Als je weet wat je nodig hebt wil zoeken naar een lagere prijs hier in NL ook wel lukken.
FC-M572 is Deore LX, en hartstikke standaard BCD 104/64. Ruim verkrijgbaar, dus.

Let op dat je, mocht je je trapas willen vervangen, OctaLink II moet hebben.

.tsooJ
Octalink cranks hebben gewone kettingbladen met een BCD van 104/64mm. Daarnaast is Octalink beslist niet uit een ver verleden. De kettingbladen zijn er in vele varianten, zowel van TA Spécialités, Stronglight en andere after sales fabrikanten. Ik vind die van TA, qua duurzaamheid veel beter dan die van Shimano. Shimano bladen schakelen wel geruislozer en sneller. Ze worden dus nog steeds gemaakt, nog sterker, er komen nieuwe producten met dezelfde technologie (ja, inderdaad wel de V2 versie). Voor modeljaar 2014 is er de nieuwe Claris 8v weggroep op basis van de Octalink V2 techniek. Destijds toegepast bij de lagere weggroepen vanaf Tiagra en de lagere mtb groepen vanaf XT. XTR was Octalink V1.
Wil je meer weten, kijk bij Sheldon Brown.
Pman schreef:.... of bikecomponents.de, let hierbij op de steek 104/64 (de laatste voor het binnenblad). Als je weet wat je nodig hebt en wil zoeken naar een lagere prijs, zal je hier in NL ook wel lukken.
www.salden.nl is de goedkoopste aanbieder, goedkoper en meer keuze dan bikecomponents.de.
nsa1984 schreef:Waar je even op moet letten naast het type trapas (octalink) en het aantal bladen (en tanden) is of het crankstel positief/negatief gevormd is.

Met een negatief gevormd crankstel komen de tandbladen dichter bij het midden van de fiets, en met een positief gevormd crankstel heeft de bladen juist wat verder uit het midden van de fiets. Veel voorkomende maten zijn +2, 0, -2, -5 en -9.
Wat mij (en anderen, denk ik) zeer interesseert, waar die + en - maten ergens te vinden zijn. Ik kan wel zien dat mtb cranks steeds verder naar buiten staan (+ dus), maar waar staat zoiets? Het maar zonder ophouden groter maken van de kettinglijn vind ik zeer irritant.
sjefke schreef:
Pman schreef:.... of bikecomponents.de, let hierbij op de steek 104/64 (de laatste voor het binnenblad). Als je weet wat je nodig hebt en wil zoeken naar een lagere prijs, zal je hier in NL ook wel lukken.
http://www.salden.nl is de goedkoopste aanbieder, goedkoper en meer keuze dan bikecomponents.de.
Hm, een vluchtige blik wijst toch echt anders uit…

.tsooJ
Als je, zoals ik, al meer dan 20 kettingbladen hebt gekocht, dan telt die ene die in Aachen goedkoper is (TA compact 46t bcd 94mm), niet. Het gaat om het geheel.
Oh, puur op het gebied van kettingbladen, bedoel je. Dat zou ik niet weten, die kon ik op de site van Salden überhaupt niet vinden. :)

.tsooJ
sjefke schreef:
nsa1984 schreef:Waar je even op moet letten naast het type trapas (octalink) en het aantal bladen (en tanden) is of het crankstel positief/negatief gevormd is.

Met een negatief gevormd crankstel komen de tandbladen dichter bij het midden van de fiets, en met een positief gevormd crankstel heeft de bladen juist wat verder uit het midden van de fiets. Veel voorkomende maten zijn +2, 0, -2, -5 en -9.
Wat mij (en anderen, denk ik) zeer interesseert, waar die + en - maten ergens te vinden zijn. Ik kan wel zien dat mtb cranks steeds verder naar buiten staan (+ dus), maar waar staat zoiets? Het maar zonder ophouden groter maken van de kettinglijn vind ik zeer irritant.
Die maten weet ik niet te staan, en bepaal ik eigenlijk altijd door de rechtercrank te verwijderen. Daarna iets rechts over het kleinste tandblad en dan "meten" naar het punt waar de trapas verdwijnt in de crank. Als je naar binnen meet is het overigens altijd een negatieve waarde.
De rede van die waarde heeft te maken met de breedte van de achtervork en gebruikte trapas. Bij een lange trapas zal je sneller een negatief crankstel gebruiken en omgekeerd bij een korte eerder een positief of neutrale.
Ik kan je meetmethode niet volgen, maar als je wat anders bedoelt dan de kettinglijn die groter moet zijn om te voorkomen dat de bladen tegen de liggende vork komen, dan hoor ik dat graag nog een keer.
Wat-ie bedoelt te zeggen, is dat de kettinglijn wordt bepaalt door het samenspel tussen de vorm van de crank en de lengte van de as. Shimano FC-1055 en FC-1056, bijvoorbeeld, zijn twee cranks uit dezelfde onderdelengroep, maar de 1056 vereist een drie millimeter kortere as om tot dezelfde kettinglijn te komen, omdat het een slanker crankstel is.

Overigens zal dat met OctaLink cranks minder van toepassing zijn, dat systeem is op een veel beperkter aantal aslengtes gestandaardiseerd.

.tsooJ
Ok, ik heb besloten slechts het midden- en buitenblad te vervangen. Het crankstel met bladen blijkt inderdaad gemakkelijk te demonteren en weer in elkaar te zetten.
Afbeelding

.tsooJ