Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspadpaaltjesruiming in Amsterdam - Forum Wereldfietser

Fietspadpaaltjesruiming in Amsterdam

Dit moet een aantal leden in de oren klinken: Ook Amsterdam gaat nu (eindelijk) paaltjes op het fietspad aanpakken! Andere steden waren al beduidend eerder, maar waarschijnlijk is de database van Amsterdan groter of heeft het veel meer om handen om dáár dit soort activiteiten te organiseren.

Amsterdam vraagt hulp bij fietspaaltjes ruimen

Inwoners van Amsterdam en een aantal omliggende gemeenten kunnen gevaarlijke paaltjes of obstakels doorgeven en stemmen op gevaarlijke locaties. De gemeenten gaan dan bekijken welke paaltjes weg kunnen.

Landelijk is bij 60% van de ernstige fietsongevallen sprake van een enkelvoudig ongeval: alleen de fietser zelf is erbij betrokken. Het gaat om botsingen met paaltjes of betonblokken op het fietspad. Ook losliggende tegels, gaten in het wegdek, gladheid door grind, sneeuw en ijs of regen kunnen valpartijen veroorzaken. Het Fietsberaad en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben proefprojecten opgezet om zo in de praktijk te ervaren hoe enkelvoudige fietsongevallen zijn te voorkomen. De Stadsregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam doen hieraan mee. Fietsers kunnen aangeven welke paaltjes men gevaarlijk vindt waarna de gemeente kan bepalen welke paaltjes ze als eerste gaat aanpakken. Men kan ook aangeven welke paaltjes zeker moeten blijven staan omdat ze bijvoorbeeld voorkomen dat auto’s op het fietspad parkeren. In de periode tot eind 2013 zullen de deelnemende gemeentes voor de meest genoemde paaltjes en obstakels bepalen welke acties er ondernomen moeten worden. Iedere gemeente geeft zelf aan hoe ze met de meldingen om zullen gaan. De deelnemende gemeenten zijn Amsterdam, Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Oostzaan, Waterland, Wormerland en Zaanstad.
Bron: Verkeersnet
Dit mocht ook wel na een recent dodelijk ongeval
Robertjan schreef:
[…] Men kan ook aangeven welke paaltjes zeker moeten blijven staan omdat ze bijvoorbeeld voorkomen dat auto’s op het fietspad parkeren.
En daar legt men (onbewust?) de vinger op de zere plek.

Waarom zijn we behept met die paaltjes? Het antwoord is tweeledig:
  1. Automobilisten zijn hufters.
  2. De overheid verzaakt haar taken.
Ad. 1
Zijn álle automobilisten hufters? Neen, natuurlijk niet. Maar klaarblijkelijk is het overgrote deel hufterig ingesteld, want als fiets- en wandelpaden niet door paaltjes en andere obstakels onbegaanbaar gemaakt worden, worden ze klaarblijkelijk direct door auto's misbruikt, terwijl men redelijkerwijs toch zou mogen verwachten dat de automobilist, die tenslotte in een rijvaardigheidsexamen heeft moeten afleggen, bekend is met de verkeersregels.

Ad. 2
Aangezien automobilisten hufters zijn, zou je verwachten dat de autoriteiten (politie) stevig optreedt tegen verkeersovertreders. Één van de oogmerken van een verkeersboete is immers de afschrikkende werking ervan: men laat ongewenst gedrag achterwege om een boete te vermijden. Helaas is de pakkans véél te klein, en zijn de boetes véél te laag. Menig automobilist ziet een verkeersboete (vooral die voor overschrijding van de maximumsnelheid) niet als een smet op het blazoen, maar eerder als een trofee. Overigens geldt deze stelling niet alleen automobilisten: door laks "optreden" (beter is wellicht te spreken van "passief toekijken") van politie meent ook de voetganger of fietser dat het verkeersreglement toch eerder leidraad dan wet is.

.tsooJ
Niemand die mij kent zal mij verdenken van een pro-auto-visie. Integendeel, ik heb zelf geen auto en beschouw overmatig autoverkeer als zeer problematisch en vind het ook onvoorstelbaar dat we het als 'normaal' beschouwen dat er nog jaarlijks zoveel verkeersslachtoffers vallen.

Maar ik vind je visie wel heel negatief. Ik ben er zelf van overtuigd dat de meeste weggebruikers zich redelijk beschaafd proberen te gedragen en daar vaak ook nog in slagen. Veel 'wangedrag' komt ook voort uit onoplettendheid of onwetendheid.

En natuurlijk zijn er hufters in het verkeer en hufters vallen nu eenmaal zo sterk op dat ze een negatief beeld kunnen opleveren. Maar volgens mij is dat eerder een kleine minderheid en zijn er echt weinig automobilisten die de (toch behoorlijk hoge) verkeersboetes als een trofee beschouwen.

Het kan niet de bedoeling zijn dat het middel (paaltjes) erger is dan de kwaal (af en toe een auto op een plaats waar dat niet gewenst is) en de huidige aandacht in Nederland (spijtig genoeg niet in België) voor onnodige paaltjes is dan ook een goede zaak.
Maar mag je het de overheid kwalijk nemen dat de gigantische kostelijke controles soms worden vervangen door meer permanente infrastructurele ingrepen die het begaan van bepaalde overtredingen onmogelijk maken?
In een ideale wereld zijn er geen verkeersremmers, paaltjes, wegversmallingen, ... nodig, maar dat die wel nodig zijn ligt aan de aard van het beestje (de mens) en die maatregelen kunnen dus niet zomaar vervangen worden door meer controle. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het verhogen van de pakkans belangrijk is, belangrijker dan het verhogen van de bestraffing.

Renaat
Ik zag het al in het buurtkrantje staan; goed plan. Aan die losliggende tegels moeten ze ook eens iets doen, want ik ben gisteren na vier jaar hobbelen over de schotse en scheve tegels van Amsterdam-Noord door het zadel van mijn stadsfiets gezakt.
@Joost:
Het opruimen van paaltjes is geen sinecure, kijk maar:
Keuzeschema paaltjes.
Daarvoor zijn eerst pilots uitgevoerd in Goes en een andere plaats in Nederland (naam even kwijt, werd verteld op het NVC afgelopen najaar), waarbij dat schema is 'ontwikkeld'...
Eindelijnk eens een initiatief om paaltjes op te ruimen. Ik ben geen fan van obstakels op de weg. En dan maakt het niet uit of ik voetganger, fietser, wielrenner, motorrijder of automobilist ben. Soms ben ik zo druk met opletten niet tegen obstakels aan te rijden dat ik nauwelijks nog oog heb voor de rest van het verkeer. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest.

Van mij mogen ze nog veel meer paatjes, drempels, bloembakken en andere rommel van de openbare weg halen.
In een stad als Amsterdam is er een notoir ruimtegebrek en dus is de druk op elke m2 hoog. Als ruimtevragers, w.o. automobilisten, een gaatje zien dan is de kans groot dat deze wordt gebruikt. Dit kan in een aantal gevallen alleen maar kunnen worden voorkomen door fysieke gevallen, w.o. paaltjes. Voor elk geval moet de wegbeheerder afwegen of het middel (paaltjes, met de kans op ongevallen) erger is dan de kwaal (incidenteel (?) auto's op fietspaden). Nu is denk ik de mate van hufterigheid van automobilisten volstrekt vergelijkbaar met die van fietsers, wandelaars en OV-gebruikers etc. Het pleiten voor handhaving levert een politieagent op bij elk "ontbrekend paaltje" en dus een maatschappij die voor het vallen van de muur in oostblok aanwezig was. Lijkt mij geen aanlokkelijk vooruitzicht.
Tjitte