Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aluminium pannetjes op electrische kookplaat? - Forum Wereldfietser

Aluminium pannetjes op electrische kookplaat?

In Duitsland, Denemarken en Scandinavië kom ik regelmatig op campings met keukens met o.a.electrische kookplaten. Op zich heel handig, maar volgens mij kan je daarop alleen pannen met een dikke bodem gebruiken. Ik durf mijn Trangia ul/ha pannen er niet op te zetten.Iemand enig idee of dit mogelijk is?
Is dat dan een stalen spiraal of metalen plaat, Of een glasplaat? In alle gevallen werken de pannen gewoon en zal deze niet smelten. Ze maken echter niet zo goed contact omdat door het koken op gas ze waarschijnlijk iets krom getrokken zijn.
Geen probleem dus, misschien iets minder efficient dan een pan met vlakke bodem.
Mailtje naar Trangia gestuurd en binnen een uur antwoord: You can use all Trangia pots on any heat source!
Ook op inductie? Zou betekenen dat er ijzer in de bodem zit. Ach ja :roll:
Geen idee. Ik heb het antwoord van Trangia letterlijk overgenomen.
Ik heb op campings onderweg alleen electrische kookplaten gezien. Daar ging het mij ook om.
inductie is geen hitte bron, maar een magnetische golven bron. Technisch gezien hebben ze dus gelijk, het is pas in het metaal dat de warmte ontstaat door de snelle wisselingen in het magnetisch veld.

(in dit geval denk ik echter dat ze gewoon vergeten zijn aan inductie te denken :-) )
Ik heb vorig jaar in Scandinavië ook op inductie gekookt met mijn aluminium pannetjes, ging prima.
Trangia werkt beslist niet op inductie! Dat kan ook niet want de buitenkant van Trangia is van aluminium. nductie werkt alleen met een buitenkant waar een bepaald percentage staal in zit. Je kunt dit testen door een magneet tegen te pan te houden. Trangia werkt wel op andere platen, zoals keramiek e.d.