Hoi Dirk,
Mijn uiteindelijk bevinding is dat, er nog niet uit ben, om eerlijk te zijn. Het stuur gedrag van mijn fiets is nog steeds niet goed. Het Thorn Raven frame is niet, als je wellicht zou denken, van dikwandige buizen gemaakt. Het is me later nog eens door de ontwerper toevertrouwd dat het frame eigelijk niet onworpen was voor een geveerde vork, en Thorn geeft geen garantie op het frame als het wordt opgebouwd met geveerde voorvork met bagage drager. Als je toch een geveerde voorvork wilt, dan raden zij een Bob trailer aan. Geveerde vork met bagage drager wordt door Thorn afgeraden.
Ik vermoet dat een aluminium frame, zoals die door Santos gemaakt worden, beter werkt met een geveerde voorvork en drager, anders kan ik Marco's bijdrage van eerder in deze mailing niet verklaren.
Mijn ervaring met de combinatie Thorn Raven met Magura Vidar vork en Tubus Swing, was zeer instabiel, wat nog eens versterkt werdt door het hoge zwaarte punt van de Swing. Tubus heeft me naderhand nog verteld dat de Magura Vidar op hun "Rode lijst" staat, als een vork waar de Tubus Swing niet op past. Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen bij de winkel waar ik hem kocht hier in Engeland. (Ik begrijp niet hoe Swing op de Vidar bij Marco wel past)
De combinatie Raven, Vidar, Faiv, is ook instabiel. Maar vanwegen het feit dat het zwaarte punt met de Faiv lager is, heb ik er net genoeg vertrouwen in om er mee te gaan fietsen. Ik heb eerlijk gezegt geen tijd meer om nog iets drastisch te gaan veranderen. Daarbij heeft de Faiv het nadeel dat er nog al wat mechanische wrijving optreed, op de geleidings stangetjes van de drager en dit is ook een verslijtend onderdeel wat als reserve mee moet worden genomen. En de Faiv is kwetsbaarder en duur.
Dus na mijn mening, zijn de twee boven genoemde combinaties af te raden.
Mogelijkheden die ik nog niet geprobeerd heb. De bagage dragers van Old Man, ik krijg steeds meer het idee dat dit nog wel eens niet zo'n slechte oplossing zou kunnen zijn, maar deze is van aluminium gemaakt dus onderweg moeilijk te repareren. Dan is er nog de Carradice Limpet Front Pannier System, dit zou kunnen werken.
Als je toch met geveerde voorvork wilt fietsen dan blijft er nog over, de combinatie stuur tas achter tassen of een stuurtas met BoB trailer.
Hieronder een fotoo van de laatste stand van zaken. Ik heb de remmen verwisseled voor Avid 7's en het frame is ook, zoals eerder vernoemt, omgewisseld.