Additionally, paste this code immediately after the opening tag: van 28 naar 26 inch? - Forum Wereldfietser

van 28 naar 26 inch?

Hello!

Toen ik vandaag diep in gedachten op de fiets zat, kwam de vraag in me op of het mogelijk is van een fiets met 28" wielen een fiets met 26" wielen te maken.

In principe zag ik niet direct grote problemen, behalve met de remmen die in dat geval een stuk te hoog zouden komen te zitten. Je zou deze dan op een of andere manier moeten verlagen/verlangen. Cranks en trappers die eventueel te dicht bij de grond komen kunnen worden vervangen door verkorte cranks (aangezien ik toch klein ben moet dat geen probleem zijn :wink: )

Is mijn idee uitvoerbaar/zijn er mensen die dit al eens hebben geprobeerd/gezien of is het inderdaad zomaar een hersenspinsel zoals die weleens voorkomen tijdens een zondags fietstochtje?

Ik ben benieuwd!

Gudrun

ps: ik heb trouwens een Giant Expedition model 2004, herenframe, maat M.

Waarom zou je dat willen.
28 rijdt lekkerder en oogt mooier.
het kost in mijn ogen alleen maar geld.
als je dan toch 26 inch wil kan je dat geld beter aan een nieuwe fiets uitgeven.
Hoi Gudrun,
Ik heb daar wel eens over geprakkezeerd in het kader van "wat als ik ergens ben, een 28"-wiel is in de prak en ze hebben daar alleen kleine wielen".
De verkeerde plek van de remmen en het lager worden van de fiets zijn bij elkaar vervelend genoeg om de conclusie te trekken dat het kan in geval van nood, maar dan met een rem minder en met rijeigenschappen waar je niet lang mee wilt fietsen.
Leon

De omtrek van een dikke band op een 26 inch velg (ertro 559) en een dunne band op een 28 inch velg (ertro 622) verschilt lang niet zo veel als je wel uit de gepassioneerde discussies zou kunnen denken. Het grote verschil in de parktijk is dus dat die dikke band op de 26 inch velg veel meer lucht bevat, breder is, beter veert en beter grip op slecht wegdek geeft (bij hoge snelheden is zo'n dunne band aeredynamisch wel weer in het voordeel). Zoals je al zegt is het grote probleem de cantilever nokken, en daar zie ik ook geen realistische oplossing voor. Wel heb ik laatst ergens een stuk gelegen over het ombouwen van een ertro 622 fiets naar de ouderwetse maat 650B (ertro 584): http://sheldonbrown.com/650b.html Dat schijnt nog net te lukken (en er zijn wel wat dikkere banden voor), maar alleen voor racefietsen en niet voor fietsen met cantilever nokken.
Zoals je wel begrepen hebt prefereer ik voor een vakantie fiets 26 inch met echt dikke banden, maar als ik een goede 28 inch fiets had zou ik hem zeker niet wegdoen of er ingewikkeld aan gaan knutselen. Als er nu 37 mm banden op zitten (is vaak zo) dan zou ik de volgende keer als ik nieuwe banden nodig had eens kijken of een maatje breder ook paste (Marathon 2006 in 42 mm?). Met een beetje knutselen met de spatborden moet dat wel lukken, en dan ben je al een heel eind op weg. Tja en over cranks: als je inderdaaad (zoals bijvoorbeeld mijn vrouw) erg klein bent (dwz korte benen hebt) dan zijn kortere cranks een goed idee. TA maakt de allerbeste (en vaak ook duurste, hoewel de nieuwe Vega serie nog wel een beetje betaalbaar is - de tandwielen zijn zo goed dat ze ook veel langer mee gaan) in zowat alle lengtes (ook hele lange), maar soms kun je ook van andere merken wel iets te pakken krijgen. Op het web staan allerlei tabellen over de ideale cranklengte. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat waar de lengtes van grote aantallen mensen liggen tusen de 160 en 200 cm, er normaal alleen maar cranks in 170 en 175 mm zijn. Dat is maar net lang genoeg voor de gemiddelde Nederlandse man, en veel te lang voor de gemiddelde vrouw.
Wim

Hallo,

Bedankt voor de reacties! Als ik het zo lees is het vooral iets dat heel veel tijd vraagt en niet tot een goed resultaat zal leiden.

Willem, bedankt voor het technische verhaal. Op zich heb ik volgens mij al 42mm banden onder m'n fiets. Ik heb nu Schwalbe Hurricanes, fietst ook off-road lekker! Verder heb ik er al eerder aan gedacht wellicht wat kortere cranks te kopen. Nu ik lees dat die best kostbaar zijn, zet ik ook dat idee maar even uit m'n hoofd denk ik :D

Marcoschriek, om in te gaan op jouw vraag waarom je een fiets met 26"-wielen zou willen: het ligt er maar aan op wat voor terrein je zult fietsen. Op de weg fietsen dunne 28"-banden lekkerder, op minder goede wegen en off-road zijn dikke 26"-banden fijner. Voor zover ik weet zijn 26" wielen én banden in de wereld nog altijd beter verkrijgbaar dan 28" wielen en banden. Praktisch alle mountainbikes hebben 26" wielen en als je in een land buiten Nederland fietsen ziet, zijn het vaak mountainbikes.

Verder lijkt het me een kwestie van smaak. Ik vind zelf een fiets met 26"-wielen mooier, compacter. Mijn 28"-wielen zijn nu in verhouding tot mijn medium-frame wel érg groot (en in verhouding tot mezelf eigenlijk ook :lol: ).

Maar goed, voor alsnog houd ik m'n exepedition nog wel een tijdje, verder niets mis mee! Mocht er ooit een onoverkomelijk probleem zijn, dan kan ik altijd, zoals Leon al opmerkte, uit nood een 26"-wiel gebruiken.

Gudrun

Koop een fiets met schijfremmen.
Zoals Willem zei dat 26" met een dikke band ongeveer even groot is al 28" met een een dunne band, het voordeel is dat beiden in je vork passen.
Schijfremmen geeft je de ruimte om met twee typen wielen te rijden.

Groeten, John.

Willem Jongman schreef:De omtrek van een dikke band op een 26 inch velg (ertro 559) en een dunne band op een 28 inch velg (ertro 622) verschilt lang niet zo veel
Is dit niet een beetje appels met peren vergelijken? Zeker voor speciale vakantiefietsen geldt dat ook op 28" velgen dikke banden (t/m maatje 50) kunnen.
Gerd

johntelleman schreef:Koop een fiets met schijfremmen.
Zoals Willem zei dat 26" met een dikke band ongeveer even groot is al 28" met een een dunne band, het voordeel is dat beiden in je vork passen.
Schijfremmen geeft je de ruimte om met twee typen wielen te rijden.
Groeten, John.
John, dat klopt.
Maar dan heeft Gudrun inmiddels 3 set wielen. 2 sets met schijfrem en eentej zonder. Ik vermouth dat dit niet zijn bedoeling is ;~)
Groeten,
Leon

Inderdaad niet handig en ook niet makkelijk!

Wel een overweging om mee te nemen als je een nieuwe fiets gaat kopen.
In een paar minuten van volbloed ATB naar supersnel asfalt monster.

Groeten, John.

Ik vermouth dat dit niet zijn bedoeling is ;~)
ehh...Je had het misschien niet gedacht, maar ik ben toch echt een zij :oops:
Ik zit inderdaad niet echt te wachten op drie paar wielen :? .

De reden dat ik deze vraag op het forum stelde was dat mijn vriend en ik van plan zijn onze eerstvolgende fietsreis buiten Europa te maken. Omdat ik verder een prima fiets heb, vroeg ik me af of het mogelijk is de wielen te vervangen.

Schijfremmen is inderdaad een optie waar ik ook al aan gedacht heb, maar ik vrees dat dit een dure grap zal gaan worden...Dan wacht ik misschien liever nog even (met het bijbehorende risico dat ik ergens in the middle of nowhere met een kapot wiel/band kom te zitten) tot mijn fiets toe is aan vervanging...

Het idee van twee paar banden (of wielen dat wisselt wat sneller) is inderdaad zo gek nog niet. Voor op de weg smalle, snelle banden, voor off-road dikke, stabiele banden...

Gudrun

In de praktijk wissel je makkelijker (en veel goedkoper) banden dan wielen. Het voorwiel gaat inderdaad simpel, maar bij het achterwiel moet je toch heus ook de cassette verwisselen, want cassette en ketting horen goed op elkaar ingesleten te zijn. Wat je dus kunt doen is een stevig achterwiel met afwisselend een Marathon XR en bijvoorbeeld een Marathon Slick, en twee voorwielen met een lichte smalle velg met een Maraton Slick en een zwaar wiel met een Marathon XR.
Ik zou zo moeilijk niet doen. Gewoon twee sets banden, en als het je echt menens is op termijn twee fietsen. Een 26 inch vakantiefiets voor zwaar gebruik, en een lichte 28 inch fiets voor op de weg, voor tochtjes in het weekend, of voor een paar dagen in hotels met hoogstens 10 kilo bagage.
Je hebt een leuke fiets, maar geen fiets om een vermogen aan uit te geven. Als je bang bent dat je huidige fiets het niet gaat houden kun je een handgemaakt achterwiel laten bouwen, eventueel met 48 spaken (voorwielen gaan veel minder snel kapot).
Wim

Willem Jongman schreef:Maraton Slick en een zwaar wiel met een Marathon XR.
Ik zou wel willen verwijzen naar eerdere verhalen hierober, maar omdat de zoekfunctie op dit forum niet meer goed werkt zijn oude discussies min of meer verloren. Jammer :cry:
Leon

Willem Jongman schreef:In de praktijk wissel je makkelijker (en veel goedkoper) banden dan wielen. Het voorwiel gaat inderdaad simpel, maar bij het achterwiel moet je toch heus ook de cassette verwisselen, want cassette en ketting horen goed op elkaar ingesleten te zijn.
een SRAM ketting met powerlink lost dat probleem ook snel op.

Ik heb zojuist twee exal-velgen besteld om een extra set wielen te laten bouwen. Ik heb best sterke handen, maar soms heb ik behoorlijke problemen om een band er op te krijgen. Zeker conti's kunnen zeer strak zitten.

Aan de andere kant bij een lekke band moet de buba er ook af en dan met koude vingers. :wink: Het is zeker een dure oplossing, maar wel makkelijk. Bijkomende aanschaf is een fietscomputer die meerdere afstanden en banddiameters kan bijhouden, dit voor de registratie van je kettingkilometers.

Sjirk