Voordat je een fiets gaat kopen kun je heel veel informatie en gebruikerservaringen vergaren en zo tot een bepaalde selectie komen. Dat heb je dan waarschijnlijk al gedaan. Zo heb ik het indertijd ook gedaan. Ik ging vervolgens naar een goede winkel waar ik proefritten kon maken op de verschillende fietsen. Voor mij werd de keus toen heel gemakkelijk want waar op papier fietsen gewaagd waren aan elkaar qua specificaties, prijs e.d. , was het verschil in de praktijk voor mij heel erg groot. Zoals Wim al zegt speelt persoonlijke voorkeur daar een grote rol in. Bij mij is het trouwens de Idworx OR geworden en daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van. Voor jou kan dat weer anders uitpakken natuurlijk.
Om iets over het verschil in rijeigenschappen te zeggen, zou je eigenlijk de geometrien van beide frames (or & trvlmstr) en je huidige favoriete atb naast elkaar moeten leggen. Heb je daar gegevens over?
Zelf vindt ik de lange wielbasis, de lange achtervork, de hoek van je balhoofdbuis, naloop en breedte van de vorken (bepalend voor bandbreedte) wel een prettig voordeel bij de OR......, maar geen flauw idee hoe dat vergelijkt met een Travelmaster.
Het alu OR-frame wordt gelast door Giant, die schijnen in Azie wel een goede reputatie te hebben op gebied van maattolerantie..... wat met firmtech remmen wel nodig is.
Een OR kan overigens ook wel shimmyen, dat kan bijvoorbeeld in de verdeling van het gewicht zitten of bijvoorbeeld de wijze waarop een band scheef in een velg zit. Bij hoge snelheid heb ik gelukkig nooit shimmyen meegemaakt, alleen bij lage snelheid en handjes los. Band even ingesmeerd met wasmiddel, paar keer goed aan de band getrokken, paar keer de band snoeihard opgepompd en leeg laten lopen en daarna geen last meer gehad.