Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankrijk en fietsen op de trein... - Forum Wereldfietser

Frankrijk en fietsen op de trein...

Allen,

in juli ga ik op enkele dagen tot aan de Mont-St-Michel fietsen (Normandie/Bretagne).
Nu is het de bedoeling om de terugweg met de trein te doen. Ik heb even snel gezien en blijkbaar kan op de de Thalys en TGV je fiets meenemen, maar moet deze opgevouwen/verpakt worden in een doos. Hier heb ik blijkbaar niet zoveel zin in (is toch altijd een gedoe) :)

Kan je op het gewone spoornet van sncf je fietsen 'heel' meenemen? Is dit best/nodig te reserveren?

met dank!
Lieven

[moderator]Verplaats naar juiste forum [/moderator]
Dag Lieven,
Je kan je fiets in de gewone SNCF treinen meenemen. Veel Franse treinen hebben tegenwoordig apart stukje in de wagon voor fietsen (ipv een bagaewagong). En je hoeft niet te reserveren.
Zelf paar jaar gelezen een keer vanuit Normandie met de trein teruggegaan (via Lille ipv Parijs) Antwerpen en dat was (ook in juli) geen probleem.
Goede reis vast,
nins
Er is al veel over vermeld op dit forum. Kijk bij de postings op "Fiets en Trein"
Bij de Mont-Saint-Michel is het station Pontorson.
Kijk op de treinplanner van de SNCF http://www.voyages-sncf.com
Staat er bij de trein een pictogrammetje met een fiets, dan kan de fiets mee. Je hoeft de fiets niet uit elkaar te halen of te verpakken.
In de TER-treinen en de Intercités mogen fietsen gratis mee en je kunt niet reserveren voor de fiets.
In de TGV's met fietsplaatsen moet je reserveren. Dit kost 10 Euro per rit. Als je overstapt moet je opnieuw 10 Euro betalen.
In de zomermaanden gaat een rechtstreekse TGV (met fietsplaatsen) van Saint-Malo naar Rijsel.
Iemand die trouwens weet of je ook online je fiets kan reserveren via de website van SNCF? Ik weet welke trein ik wil nemen, en er staat zo'n fietslogo op, maar ik vind nergens een knopje (of iets soortgelijks) om bij te betalen voor mijn fiets.
Dat reserveren lukt wel bij treinreiswinkel.nl
Hen bellen werkt het snelst.
Dat fietsen ook op de trein konden in Frankrijk was me nog niet bekend, waarvoor dank.
Een detail, als je op kleine stations in Frankrijk je fiets wil inladen, soms is de enige weg over het spoor via een loopbrug over de rails. En die is dan vaak te steil om er je fiets met bagage en al tegenop te dragen, en geen lift, dus ik ben vorig jaar een keer een paar kilometer omgereden naar een brug verderop, omdat ik geen puf had in die perronbrug. Kun je lelijk je verbinding door missen :cry:

Een zijopmerking, ik zat dit weekend de City Nightline site van de DB eens door te lezen, en de kortste, simpelste verbinding vanaf Hilversum naar Parijs, is tegenwoordig via......<tromgeroffel>....... Hannover. Want daar kun je de nachttrein naar Parijs pakken. Met 1 overstap in Parijs, en al slapend. En volgens mij ook nog eens goedkoper dan via Belgie. Kan de NS een punt aan zuigen. Als je er over nadenkt, behoorlijk droevig.
captain_fabulous schreef:Een zijopmerking, ik zat dit weekend de City Nightline site van de DB eens door te lezen, en de kortste, simpelste verbinding vanaf Hilversum naar Parijs, is tegenwoordig via......<tromgeroffel>....... Hannover. Want daar kun je de nachttrein naar Parijs pakken. Met 1 overstap in Parijs, en al slapend. En volgens mij ook nog eens goedkoper dan via Belgie. Kan de NS een punt aan zuigen. Als je er over nadenkt, behoorlijk droevig.
Het gaat helaas slecht met de nachttreinen. De autoslaaptreinen gaan er waarschijnlijk uit en de CNL en andere nachtverbindingen van de DB draaien met verlies. Zie de TAZ
bert sitters schreef:Er is al veel over vermeld op dit forum. Kijk bij de postings op "Fiets en Trein"
Bij de Mont-Saint-Michel is het station Pontorson.
Kijk op de treinplanner van de SNCF http://www.voyages-sncf.com
Staat er bij de trein een pictogrammetje met een fiets, dan kan de fiets mee. Je hoeft de fiets niet uit elkaar te halen of te verpakken.
In de TER-treinen en de Intercités mogen fietsen gratis mee en je kunt niet reserveren voor de fiets.
In de TGV's met fietsplaatsen moet je reserveren. Dit kost 10 Euro per rit. Als je overstapt moet je opnieuw 10 Euro betalen.
In de zomermaanden gaat een rechtstreekse TGV (met fietsplaatsen) van Saint-Malo naar Rijsel.
Hieronder een voorbeeld van zo'n Franse trein met een fietslogo. Mijn fiets kon gratis mee, welke je daar binnen ziet staan. Deze trein ging naar Paris-Austerlitz, maar ik ben in Blois uitgestapt. Gefotografeerd op het station van Tours in de Loirestreek.

Afbeelding