door
SjirkM » ma 14 nov, 2005 12:35
De tip van het maken van een kampvuur is goed. Helaas is het soms niet mogelijk omdat het niet mag. Daarnaast is het maken van een kampvuur moeilijker dan het lijkt. Sommigen lukt het zelfs met benzine niet om een fatsoenlijk vuurtje te maken. Misschien dat het na een opleiding tot padvinder beter lukt.
Ik rol mijn slaapzak wel altijd meteen uit. Dan kan het dons lekker opzetten en isoleert het sneller als ik erin glij.
Vocht is het probleem van winterkamperen. Temperaturen van +10 tot -1 zijn de lastigste. De lucht is dan meestal heel vochtig en alles wordt klam. Je tent droog inpakken is een illusie, hoeft ook helemaal niet. De binnentent wordt wat vochtig, maar zolang je er niet tegenaan ligt is er geen probleem. Probeer overdag als je ergens even binnenzit of de zon schijnt wel, om je slaapzak te drogen. Daarin bouwt zich langzamerhand vocht op.
Voordat je naar bed toe gaat, altijd jezelf goed warm maken. Als je met koude voeten in je slaapzak gaat, zul je merken dat het lang, zeer lang duurt vooraleer ze warm zijn. Je slaapzak isoleert slechts; hij verwarmt niet! Het is dus niet zo gek om nog eerst even een ommetje te maken en dan je slaapzak in te schieten.
"Heb je koude voeten, zet een muts op!" Het werkt niet 100%, maar de logica klopt. De meeste warmt verlies je via je hoofd en nek. Je hersenen worden krampachtig op 37 graden gehouden en je hebt daar weinig vet.
Zorg dat je een goed matje hebt. Een goed matje heeft een goede isolatie (veel warmte verlies je door je matje) en is comfortabel. Het lekkere van winterkamperen is dat je ongelooflijk veel kunt slapen. 12 uur slapen op een nacht is zeer goed mogelijk. Zonder doorligverschijnselen is dat lekkerder dan dat om 6 uur 's ochtends al wakker ligt van de pijn.
Als je in een heuvelachtig gebied bent en je hebt de keuze, zet je tent dan niet op in een dalletje. Het is daar uit eindelijk kouder en vochtiger. Koude en vochtige lucht is zwaarder en zakt in het dalletje. Let ook op waar de zon opkomt. Als er geen wolken zijn, moet je zorgen dat je 's ochtends zo snel mogelijk in de zon zit.
Mocht het heel koud zijn 's nachts, zoek dan een plekje voor je tent onder een denneboom of een spar. Dit scheelt enkele graden! De naalden maakt het slapen zacht.
Voor de rest: Het is leuk om te doen en een van de voordelen is dat je in heel Europa zo'n beetje overal kunt wildkamperen. Ik heb zelfs met wandeltrektochten midden in dorpen op speeeltuintjes en plantsoentjes gestaan. De mensen komen alleen langs om te vragen of je het niet koud hebt!