Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor camperen in een natte omgeving. - Forum Wereldfietser

Tips voor camperen in een natte omgeving.

Hallo allemaal.
hebben jullie mischien wat tips voor mij?
ik wil tijdens mijn trktocht (a.s. winter zoveel mogelijk in mijn tent bivakeren.
maar ik wil wel iedere dag (tenminste regelmatig) toch door reizen ongeacht het weer.
Dus het opbreken van mijn tent zal ook tijdens regen sneeuw etc toch vaak toch gewoon doorgaan.
Hoe houden jullie je spullen dan droog?
en vooral..
hoe houden jullie de binnenzeide van de tent zoveel mogelijk droog?
hoe doen jullie dit met opzetten en afbreken tijdens het slechte weer??

Dit is iets waar ik niet uit kom.
ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes Bas
Hoi Bas,
Globaal genomen zijn er twee soorten tenten.
Kennelijk ken jij het type waarvan je de binnentent eerst opzet en waar je de buitentent dan overheen doet.
Het andere type is die waarbij je met de stokken de buitentent opzet. De binnentent hang je er dan van binnenuit in. Het voordeel van dit laatste type is dat je bij regen alles kunt opruimen - inclusief de binnentent -voordat je de buitentent afbreekt.
Groeten,
Leon

Hoi Bas,

De winter is niet de natste periode van het jaar....verre van dat. In veel gebieden in Europa is de winter juist een relatief droge periode. Natuurlijk.....er valt sneeuw maar het is niet zoals een miezerige regendag in het najaar van Nederland.

Het belangrijkste tijdens het maken van wintertochten is om ervoor te zorgen dat je niet onderkoelt raakt. Fietsen is eigenlijk niet echt een goede beweging voor de winter. Door de relatieve grote inspanning en hoge snelheid ga je zweten en in combinate met koude wind kan dat erg oncomfortabel zijn.

Zodra je stopt met fietsen en je kamp wilt opslaan is je eerste prioriteit niet al teveel af te koelen. Je lichaam weer op temperatuur brengen kost dan veel teveel kracht. Dus afstappen van je fiets en zo snel mogelijk hout bij elkaar sprokkelen voor een kampvuur. Pas daarna je tent opzetten.
(zoek naar dood hout wat niet op de grond ligt. Zelfs hout wat aan de buitenzijde nat is kan aan de binnenzijde voldoende droog zijn)
De binnenzijde van je tent droog je relatief snel door enkele kaarsen te branden. Ok, ok...natuurlijk is dat niet altijd zonder gevaar maar wanneer je oplet dat de kaarsen niet in contact komen met het tentdoek is het zonder meer te doen. Blijf wel goed ventileren. Door de warmte van de kaarsen verdamt het vocht waardoor de lucht in de tent vochtiger wordt. Vochtige lucht is moeilijker te verwarmen dan droge lucht.
Met een goed kampvuur kan je redelijk behachelijk hebben. Span achter je rug een stuk zeildoek tussen bijvoorbeeld 2 bomen. Dat zorgt ervoor dat de wind niet op je rug blaast én dat de warmte van het vuur terug wordt gekaatst op je rug.
Tijdens wintertochten neem ik altijd een handzaag mee. Kan je kopen bij elk tuincentrum.
Oh ja, als het lukt gaat dan niet koken in je tent. Condens van het koken maakt je hele tent vochtig waardoor je weer van voren af aan kan beginnen.

Wanneer je 's ochtends opstaat is er maar één prioriteit: nadat je je tent uit komt zo snel mogelijk in beweging komen. Tent afbreken waarbij de binnen en buitentent van elkaar gescheiden blijven. Probeer niet de tent droog mee te nemen....dat lukt je nooit. Zonde van je energie.

Tip: bij de dump kun je een soort brillekoker kopen waarin je smeulende kooltjes kunt doen. Dat smeult voor ongeveer 5 a 6 uur. Doe dat een uur voor het slapen in je slaapzak. Rol je slaapzak niet uit maar laat het opgerolt in je tent/tas liggen om de warmte vast te houden. Werkt prima.

Succes,
Marco
hey hallo allemaal.
kijk!
dat zijn de dingen waar ik wat aan heb!!!
alvast bedankt he.
meer tips zijn altijd welkom!

groetjes Bas

En liever -5° en droog dan +10° met regen.

Als een stuk tent of kledij (handschoenen) bv. bevroren zijn, is het beter het ijs er eerst af en uit te kloppen en hierna pas ontdooien. Dezelfde hoeveelheid water die je er in ijsvorm hebt afgeslaan, krijg je er in natte vorm veel trager uit.

Pas laat uitrollen van de slaapzak heeft ook als voordeel dat er minder oppervlakte is waar er condens op kan komen vooraleer je erin kruipt. Lakenzak geeft extra warmte en het dan geeft niet als je je eens wat veel minder kan of wil wassen dan in de zomer.

Kampvuur is echt aan te raden. Eens dat op gang kan je je nog installeren, zodat je het weinige en korte daglicht echt volop kan benutten om te fietsen.

Zeker lippenbalsem meenemen (gesprongen lippen) en, ondanks de kou, toch jezelf dwingen voldoende te drinken onderweg. Muts (of afgedekte helm) & handschoenen.

De tip van het maken van een kampvuur is goed. Helaas is het soms niet mogelijk omdat het niet mag. Daarnaast is het maken van een kampvuur moeilijker dan het lijkt. Sommigen lukt het zelfs met benzine niet om een fatsoenlijk vuurtje te maken. Misschien dat het na een opleiding tot padvinder beter lukt.

Ik rol mijn slaapzak wel altijd meteen uit. Dan kan het dons lekker opzetten en isoleert het sneller als ik erin glij.

Vocht is het probleem van winterkamperen. Temperaturen van +10 tot -1 zijn de lastigste. De lucht is dan meestal heel vochtig en alles wordt klam. Je tent droog inpakken is een illusie, hoeft ook helemaal niet. De binnentent wordt wat vochtig, maar zolang je er niet tegenaan ligt is er geen probleem. Probeer overdag als je ergens even binnenzit of de zon schijnt wel, om je slaapzak te drogen. Daarin bouwt zich langzamerhand vocht op.

Voordat je naar bed toe gaat, altijd jezelf goed warm maken. Als je met koude voeten in je slaapzak gaat, zul je merken dat het lang, zeer lang duurt vooraleer ze warm zijn. Je slaapzak isoleert slechts; hij verwarmt niet! Het is dus niet zo gek om nog eerst even een ommetje te maken en dan je slaapzak in te schieten.

"Heb je koude voeten, zet een muts op!" Het werkt niet 100%, maar de logica klopt. De meeste warmt verlies je via je hoofd en nek. Je hersenen worden krampachtig op 37 graden gehouden en je hebt daar weinig vet.

Zorg dat je een goed matje hebt. Een goed matje heeft een goede isolatie (veel warmte verlies je door je matje) en is comfortabel. Het lekkere van winterkamperen is dat je ongelooflijk veel kunt slapen. 12 uur slapen op een nacht is zeer goed mogelijk. Zonder doorligverschijnselen is dat lekkerder dan dat om 6 uur 's ochtends al wakker ligt van de pijn.

Als je in een heuvelachtig gebied bent en je hebt de keuze, zet je tent dan niet op in een dalletje. Het is daar uit eindelijk kouder en vochtiger. Koude en vochtige lucht is zwaarder en zakt in het dalletje. Let ook op waar de zon opkomt. Als er geen wolken zijn, moet je zorgen dat je 's ochtends zo snel mogelijk in de zon zit.

Mocht het heel koud zijn 's nachts, zoek dan een plekje voor je tent onder een denneboom of een spar. Dit scheelt enkele graden! De naalden maakt het slapen zacht.

Voor de rest: Het is leuk om te doen en een van de voordelen is dat je in heel Europa zo'n beetje overal kunt wildkamperen. Ik heb zelfs met wandeltrektochten midden in dorpen op speeeltuintjes en plantsoentjes gestaan. De mensen komen alleen langs om te vragen of je het niet koud hebt!