Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietslift in gipsen plafond - Forum Wereldfietser

Fietslift in gipsen plafond

Vanmiddag heb ik een fietslift opgehaald. Het ding bestaat uit twee katrollen die aan het plafond bevestigd moeten worden en twee katrollen met haken zoals bij de fietsenmaker om je fiets op te hangen. Ik heb op mijn studentenkamer te weinig plaats voor mijn VSF en hij is me te dierbaar om buiten te laten staan uit angst dat er blikken/flessen/kratten bier van het dakterras naar beneden komen zetten.

Ik heb een gipsen plafond en kan zo snel even geen houten balken vinden. Er is ruimte voor 10 schroeven per plafondelement, dus het gewicht wordt verdeeld over twintig schroeven. Mijn fiets weegt ongeveer 15 kilo (2011 derailleur versie).

de vraag van vandaag; gaat het plafond dit houden?


(ik hang hem sowieso de eerste dagen dicht bij de grond, mocht het loslaten dan valt ie in ieder geval niet helemaal naar beneden)
Ligt natuurlijk aan de dikte van de gipsplaat maar met 20 holle wand pluggen kan dat haast geen probleem zijn. Totdat er een huisgenoot aan gaat hangen natuurlijk...
aapje99 schreef: Ik heb een gipsen plafond en kan zo snel even geen houten balken vinden. Er is ruimte voor 10 schroeven per plafondelement, dus het gewicht wordt verdeeld over twintig schroeven. Mijn fiets weegt ongeveer 15 kilo (2011 derailleur versie).
Gipsplaat heeft een moduul van 60cm

Er is geen bouwvakker die zoveel schroeven door de plaatnaden jast dat een student
aan de plaat een fiets kan hangen
Je zult toch op zoek moeten gaan naar de draagstructuur onder de gipsplaten en eventueel als die stevig genoeg is :!: , daaraan bevestigen (doorheen de gipsplaat).
Afbeelding

Je kan misschien deze paraplupluggen proberen. Maar zelf zou ik niet gauw iets aan een gipsplaat hangen 8)
wat heb je voor muren? Twee boekensteunen tegen over elkaar met een balkje er tussen (en twee schroefogen met 3m touw) doet het al meer dan 40 jaar in de garage bij mijn ouders :wink:
Ik heb hem nu hangen, maar mijn plafond is net te laag om lekker (en met een veilig gevoel) op de bank eronder te zitten. Afgekeurd dus. Het systeem werkt overigens prachtig en wordt meegenomen naar mijn nieuwe huisje als ik mijn kot verlaat. Plak zo wel een foto in de first post.
Als ik het goed begrijp zegt Marten dat je wel je fiets stevig aan die platen zou kunnen maken, maar dat dat nog niet zegt dat de platen stevig aan het plafond zitten. Maw de fiets komt dan compleet met lift en platen naar beneden.
Leon
Leon schreef:Als ik het goed begrijp zegt Marten dat je wel je fiets stevig aan die platen zou kunnen maken, maar dat dat nog niet zegt dat de platen stevig aan het plafond zitten. Maw de fiets komt dan compleet met lift en platen naar beneden.
Leon
Dank je voor de vertaling, ik snapte er geen - tuut - van.

Renaat
Dag aapje99,

Heb jij ondertussen je probleem al opgelost?
Zo niet dan hier wat ik er over denk. In de eerste plaats toch maar zoeken naar die dragers in het plafond. Dat is helemaal niet moeilijk. Voorzichtig kloppen op de plaat met bv. de vingerknokkel van je wijsvinger en dan hoor je al vlug aan de klankverandering waar de dragers zitten. Eventueel merken met een potlood. Wat ik dan ook zeker zou doen is de fietsdrager op een houten plank, bij voorkeur multiplex, bevestigen met voldoende houtschroeven. Die plank voldoende breed nemen en eventueel iets langer dan de fietsdrager. Zodoende komen de bevestigingspunten in het plafond niet op één lijn te liggen en wordt de last beter verdeeld. Als dan een schroef niet in een balk of drager terecht komt maar in de gipsplaat dan een juiste plug gebruiken. Uit evaring weet ik dat dit systeem héél wat toelaat. Succes er mee en laat ons weten hoe het uiteindelijk afloopt.
Danny
Dat ligt er aan of een gipsplaat-plafond of een stucwerk-plafond hebt. Bij het laatstgenoemde plafond is gips op riet- of gaaswerk aangebracht. Het bovenliggende latwerk kan op diverse breedten zijn aangebracht. Als de fiets met lift en al naar beneden komt, kun je het verschil zien.

Piet.
Zo'n probleem hadden wij ook in de garage. Hier hadden we een garagedak van die geperste platen. Daar konden we dus niks aan hangen. Uiteindelijk een balk gespannen tussen de buitenmuren. Deze gebruiken we alleen om meer fietsen in een kleinere ruimte op te bergen.

Om te werken gebruik ik liever een steun. (met een klem aan de zadelpen.
Danny schreef:Dag aapje99,

Heb jij ondertussen je probleem al opgelost?
Zo niet dan hier wat ik er over denk. In de eerste plaats toch maar zoeken naar die dragers in het plafond. Dat is helemaal niet moeilijk. Voorzichtig kloppen op de plaat met bv. de vingerknokkel van je wijsvinger en dan hoor je al vlug aan de klankverandering waar de dragers zitten. Eventueel merken met een potlood. Wat ik dan ook zeker zou doen is de fietsdrager op een houten plank, bij voorkeur multiplex, bevestigen met voldoende houtschroeven. Die plank voldoende breed nemen en eventueel iets langer dan de fietsdrager. Zodoende komen de bevestigingspunten in het plafond niet op één lijn te liggen en wordt de last beter verdeeld. Als dan een schroef niet in een balk of drager terecht komt maar in de gipsplaat dan een juiste plug gebruiken. Uit evaring weet ik dat dit systeem héél wat toelaat. Succes er mee en laat ons weten hoe het uiteindelijk afloopt.
Danny
dank voor je bericht, ik ben net terug van vakantie dus kon even niet reageren.

de boel hangt nog steeds, maar ik vraag me af voor hoe lang. aan de kant waar je de fiets omhoog trekt begint de katrol al wat losser van het plafond te raken. Het plafond is overigens een geheel, dus ik denk inderdaad dat het een stucwerkplafond is. Ik breng de fiets binnenkort weer naar mijn ouders want ik vertrouw het niet, en daarnaast is mijn kamertje ook te laag. Ik heb inderdaad ook gezien dat een balk met dragers aan de muur wordt bevestigd en aan de balk de lift met houtschroeven. goeie voor het volgende huisje.

bedankt voor de tips,

Sebas