Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pas op voor lekke banden in Vlaanderen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pas op voor lekke banden in Vlaanderen

frank en diane schreef: het gaat niet alleen slecht met de fietspaden, ook de gewone rijbanen voor auto's zijn van een slechte kwaliteit: hier in Belgie hebben we zo een mopje: wanneer weet je als automobilist dat je de grens passeert ? als het schokken ophoudt.

Frank en Diane
Jammer genoeg wel waar. En zeggen dat - toen ik als kleine ergens eind de jaren 70 met mijn ouders met de auto naar Frankrijk op reis ging - het toen net andersom was: toen waren (of leken toch) de Belgische wegen superieur aan de Franse. Die laatste kon je herkennen aan de putten, gebrek aan frietkoten en blauwgrijze olierook uit hun Peugeots, Renaults en Simca's (of waren het al Talbot's?). :lol:
Lekker stof happen. Of glas, of kiezel. Van kinds af aan, tja je woont er he. Ik vind het nog zo erg niet, de staat van het wegdek. Dikke ballonbandjes onder de racefiets en rollen maar. Hier en daar een sprongetje maken, glas en andere rotzooi uit de banden halen.
Vorige week nog een stukje staal dat zich kilometers in de band heeft geboord. Na een uur of twee werd ik dat getik beu en haalde het eruit om vrolijk verder te rijden. De banden kunnen het hebben.

Goed materiaal en het mooie weer doet de rest.
Xyuny schreef: Jammer genoeg wel waar. En zeggen dat - toen ik als kleine ergens eind de jaren 70 met mijn ouders met de auto naar Frankrijk op reis ging - het toen net andersom was: toen waren (of leken toch) de Belgische wegen superieur aan de Franse.
Onze grote wegen (natuurlijk niet de fietspaden) worden grotendeels kapot gereden door niet-Belgisch verkeer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat 'buitenlanders' hier - in tegenstelling tot in de meeste omliggende landen - nog niets mee betalen.

Renaat
Ondertussen zijn de wegen in (minstens Noord-)Frankrijk ook niet meer wat ze geweest zijn. Ook heel dikwijls asfalt in een schabouwelijk slechte staat, zoals dit weekend nog meegemaakt op de 600 van Doornik die bijna volledig in Frankrijk liep.

En in Nederland liggen de fietspaden er buiten de dorpskom meestal wel pico bello bij, maar eens in het centrum is het ook dokkeren over uit verband geslagen (of is het slecht gelegde?) klinkertjes, althans in Brabant en Limburg.

Pluspunt voor België : hier bij ons kijkt bijna niemand echt op als je niet op het fietspad rijdt maar op de weg, in Nederland is dat wel enigszins anders ! Overigens verdedig ik het recht van de fietser, ook de solo randonneur, om niet op het fietspad te rijden als dat fietspad er te gevaarlijk bij ligt.
Revanho schreef:Onze grote wegen (natuurlijk niet de fietspaden) worden grotendeels kapot gereden door niet-Belgisch verkeer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat 'buitenlanders' hier - in tegenstelling tot in de meeste omliggende landen - nog niets mee betalen.
Voor wie het debat dat af en toe opwakkert gemist heeft: het betreft vooral Hollanders op weg naar Frankrijk ;)
jansenius schreef: Pluspunt voor België : hier bij ons kijkt bijna niemand echt op als je niet op het fietspad rijdt maar op de weg,
Daar ben ik het niet met eens. Je krijgt in veel gevallen heel negatieve reacties van autobestuurders (naargelang de omstandigheden al dan niet terecht). Bovendien blijft het juridisch een vervelende zaak als er iets gebeurt.
jansenius schreef: Overigens verdedig ik het recht van de fietser, ook de solo randonneur, om niet op het fietspad te rijden als dat fietspad er te gevaarlijk bij ligt.
Daar ben ik het met eens. Men is wettelijk zelf enkel verplicht het fietspad te gebruiken als er een 'bruikbaar' fietspad aanwezig is. De term 'bruikbaar' is niet verder gedefinieerd, maar er bestaat weinig twijfel over dat veel fietspaden in België onbruikbaar zijn.
Lasse schreef:
Revanho schreef:Onze grote wegen (natuurlijk niet de fietspaden) worden grotendeels kapot gereden door niet-Belgisch verkeer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat 'buitenlanders' hier - in tegenstelling tot in de meeste omliggende landen - nog niets mee betalen.
Voor wie het debat dat af en toe opwakkert gemist heeft: het betreft vooral Hollanders op weg naar Frankrijk ;)
Dat weet ik niet. Wegen worden vooral kapot gereden door vrachtwagens (en bussen - maar dat is dan vooral in de steden). De schade veroorzaakt door gewone auto's stelt daartegenover echt niets voor. En van waar al die vrachtwagens komen (en naar waar ze moeten), dat weet ik niet. Al zullen daar ongetwijfeld wel cijfers over zijn.

Renaat
Het zijn in ieder geval steeds de Nederlanders die klagen over het Belgisch idee om een vignet in te voeren, volgens o.a. De Tijd. Maar ik post het maar om te lachen eh, als Belg op een Nederlands forum voel ik mij daar in dit geval toe verplicht ;)
Mijn woon/werktraject kreeg een jaar of 10 geleden een nieuw perfect glad fietspad over een afstand van ongeveer 2 km. Ondertussen zijn de scheuren en kraken niet meer bij te houden (in amper 5 km). Nochthans moeten er geen vrachtwagens over het afgesloten fietspad.
Moet ik een wasbord passeren. Een herstelling van enkele jaren geleden, waarvan je zou denken dat ze uitgevoerd is door dronken wegenbouwers.
Moet ik een keer of 5 een trottoir van een 2-tal cm op en af door een nieuwe woonwijk. Waarom dat niet volledig egaal met de weg kan is me een raadsel.
We staan geen 20, maar 50 jaar achter ten opzichte van Nederland.
Is het dan te verwonderen dat mensen het fietspad negeren? En zeker met 23 mm bandjes is het al niet meer te doen op sommige plaatsen. Wat verwacht de overheid van ons? Dat we allen met de MTB gaan werken?
En dan hebben we het nog niet over de betonlobby gehad in België. Die lijkt wel oppermachtig. Altijd maar die rot betonblokken, die meteen verzakken. :roll:
Revanho schreef:
Xyuny schreef: Jammer genoeg wel waar. En zeggen dat - toen ik als kleine ergens eind de jaren 70 met mijn ouders met de auto naar Frankrijk op reis ging - het toen net andersom was: toen waren (of leken toch) de Belgische wegen superieur aan de Franse.
Onze grote wegen (natuurlijk niet de fietspaden) worden grotendeels kapot gereden door niet-Belgisch verkeer. Het is dan ook onbegrijpelijk dat 'buitenlanders' hier - in tegenstelling tot in de meeste omliggende landen - nog niets mee betalen.
Renaat
Omdat de voorstellen tot nu toe vooral de redelijke autogebruiker onredelijk dreigden te raken en de veelgebruiker nauwelijks.
Leon
Wat betreft het vracht-en vakantie verkeer heb je gelijk ik kan me best voorstellen dat je zoekt naar een oplossing. Eens buurten in Brussel voor wat subsidie.
De diensten die de wegen ontwerpen, ik bedoel welk materiaal ze moeten gebruiken, worden behoorlijk onder druk gezet door de betonindustrie. Gebruik vooral hun materiaal het repareert zo lekker. :lol:
bert sitters schreef: Waar d'n Ollander langs d'n baan n'n koffietje drinkt, vat d'n Vlaming n'n Trappist. :lol: :lol: :lol:
Ik wist niet, Bert, dat jij een Belg was. :lol: :lol: :lol:
lauke schreef:
bert sitters schreef: Waar d'n Ollander langs d'n baan n'n koffietje drinkt, vat d'n Vlaming n'n Trappist. :lol: :lol: :lol:
Ik wist niet, Bert, dat jij een Belg was. :lol: :lol: :lol:
Na een paar -Belgische- biertjes is Bert een ander mens ;)