Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies tweedehands trekfiets - Forum Wereldfietser

Advies tweedehands trekfiets

Hallo,

Mijn allereerste bericht op dit forum! Spannend ☺
Ik ben op zoek naar een tweedehandsfiets…
Na enkele kortere fietsvakanties sinds mijn 16 jaar (een rondje Nederland, 2 weken Vlaanderen en Pas de Calais, Antwerpen-Amsterdam, Rondje door Letland en Estland van 2 weken en 2 x Antwerpen-Parijs) weet ik dat ik de smaak van het reizen per fiets te pakken heb. De vorige tochten deed ik telkens op een 10 jaar oude omafiets met 3 versnellingen en logge fietstassen. Dat wil zeggen: afstappen bij elke steilere helling en oververhitte remmen afkoelen met onze drinkbussen. Ik kan zeggen dat we nogal aangekeken werden door alle hypermodern uitgeruste Nederlanders onderweg ;-)
Mijn budget is altijd erg beperkt geweest, maar ondertussen heb ik gespaard en staat er een bedragje klaar (500-600 euro) voor een fiets van een iets betere categorie. Ik heb de checklist gebruikt om te schetsen wat ik zoek…
De fiets zal gebruikt worden voor een fietsvakantie van 3 weken langs de route van het ijzeren gordijn, we plannen zo’n 60 km per dag te fietsen, niet overdreven veel dus. We houden vooral van relax door het landschap rijden, meer dan van kilometers afmaaien. We houden het eerder bij fietsroutes en gaan niet over mountainbikepaden.
Op fietsvakantie nemen we kookspullen mee en een tentje, en aangezien we erg graag op afgelegen plekken (wild)kamperen kan de hoeveelheid baggage en drank wel eens oplopen. We hebben ook nog niet echt kunnen investeren in lichtgewicht kampeermateriaal en kunnen het ook nooit laten om nog een paar goede leesboeken in onze fietszakken te steken, dus reken zeker op een zwaar geladen fiets. Volgend jaar willen we misschien een iets stevigere tocht maken verder van huis.
Daarnaast zou ik deze fiets volgend jaar ook dagelijks willen gebruiken om naar mijn werk te gaan, ik fiets dan zo’n 20 km per dag, ook in het donker. Ik woon in Antwerpen en aangezien we geen auto hebben worden alle inkopen steeds op de fiets geladen.
Ik ben 1m75 groot en normaal gebouwd. Ik hou er niet van om te veel voorovergebogen te zitten.
Mijn budget is beperkt, weet ik, ik ben op dit moment nog student en vind 600 euro al een hele smak geld… Een goede tweedehandsfiets lijkt mij de beste optie? Ik heb de komende twee weken wel wat tijd om her en der te gaan rondkijken, maar ik kan natuurlijk geen 500 km afleggen om een fiets te gaan bekijken… Ik hoop op die tijd een goede fiets tegen te komen!

Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze fiets:
http://nl.kapaza.be/antwerpen/koga-miya ... 909496.htm

Alvast heel erg bedankt voor iedere hulp!

Groetjes vanuit Antwerpen,

Jasmin
Hmmm, is 47 cm niet ee beetje te klein voor iemand van jouw lengte? Je zou er goed aan doen even je binnenbeenlengte op te meten, zodat je kan uitrekenen welk maat frame geschikt is. Overigens denk ik dat je voor 600 euro best een geschikte/goede 2dehands trekkingfiets kan vinden.
Misschien kun je ook nog kijken naar een lekker ouderwetse mountainbike met 26" wielen. Liefst een fiets zonder geveerde voorvork en zonder schijfremmen. Misschien is zoiets te verkrijgen voor 50 euro.
Vervolgens laat je een nieuwe set 26" wielen spaken door M-gineering en gooi je er 50mm Schwalbe Big Apple buitenbanden omheen.
De rest van het budget besteed je aan een solide achterdrager (Old Man Mountain Sherpa of iets van Tubus), spatborden, verlichting en een goed zadel.
De aandrijflijn ga je lekker afraggen en pas vervangen tot het echt niet meer gaat. Tegen die tijd heb je vast wel nieuw geld bijelkaar gespaard om een Shimano Deore groep aan te schaffen. En wie weet met goed onderhoud, nieuwe kabels, remblokjes en hier en daar wat vet en montagepasta gaat je marktplaatsgeval langer mee dan je denkt, vooral als je er niet al te hoge eisen aan stelt en het fietsen belangrijker dan de fiets vindt.
Ik zou geen 2dehands kopen als ik niets zou kennen van techniek......
Je hebt snel extra kosten als je niet oplet.
Waarom koop je u niet een
http://www.fahrradmanufaktur.de/nl/prod ... llingen-2/
bij
http://www.fietsenfikser.be/home/?q=node/6
Een goede fiets voor geen geld én mocht er iets kapot gaan,
je hebt garante én het is in Antwerpen.
Het is te zot om van Antwerpen te zijn en elders een fiets te kopen.
Of je moet er zelf kunnen aan werken.
En je hebt nog 100€ over op de catalogusprijs............
(en met nog een beetje onderhandelen...........)
Belgen hebben de neiging nogal sterk door te vragen als het op tweedehandsspullen aankomt. Op marktplaats.nl doe je heel wat betere zaken (en het treinticket heen en terug compenseert meestal de winst die je doet ruimschoots)

Tweedehands is overigens vaak een goed koopje, maar het is niet uit te sluiten dat je een aantal dingen op korte of langere termijn zal moeten vervangen, elk onderdeel heeft nu eenmaal z'n levensduur.

Om wat dieper in te gaan op je profiel:
- 1.75 meter en normaal gebouwd suggereert een framemaat van 54 cm of iets daarrond.
- mijn vriendin heeft nu een mixte frame, maar heeft al gezegd dat ze bij eventuele vervanging toch voor een mannen frame gaat omdat die makkelijker te dragen zijn en makkelijker recht blijven als je even stilstaat (doordat de buis hoger tussen de benen zit). Zeker als je je omafiets houdt voor in de stad, zijn er weinig minpunten, bovendien is een mannenframe sterker en zijn ze tweedehands makkelijker te vinden.
- Een naafdynamo is nu erg goed. In het verleden zijn er echter dingen gemaakt die meer weerstand gaven dan licht. Bij een duitse online shop een wiel bestellen met een goede naafdynamo kost je op dit moment 76 euro, reken nog wat kosten voor een hippe ledlamp en zo en met 150 euro zit je safe en kan je ook andere fietsen kopen.
- Fietseigenaars in Nederland zijn vaak (terecht) verknocht aan hun fiets, dus het is altijd een goed idee om hen persoonlijk aan te spreken ipv zomaar te bieden en te schetsen waarom je een koopje nodig hebt. Als je twijfelt of het zin heeft om te gaan kijken, vraag dan gewoon wat foto's en zeg eerlijk bij welke onderdelen je je twijfels hebt, in mijn ervaring zijn de meeste verkopers oprecht en heb je heel wat aan hun info.

Dan nog het resultaat van een korte zoek sessie op marktplaats:
Een goude oude, lijkt perfect onderhouden, op termijn wat update werk aan, lijkt een erg mooie deal (goed checken!).

Succes!
PS: (mocht je wat hulp nodig hebben met het oplappen van je aanwinst: voor geldloze studenten wil ik wel een efforke doen (been there, done that ;-))
Jasmin schreef:Wat denken jullie bijvoorbeeld van deze fiets:
http://nl.kapaza.be/antwerpen/koga-miya ... 909496.htm
Op de foto meen ik te zien dat die fiets echt niet meer nieuw-achtig is en 2006 is al best lang geleden. €650 vind ik dan veel, zeker in vergelijking met de VST T50. Bij VSF moet je vaak een kleinere maat hebben dan de centimeters aangeven omdat dat merk geen rekeing houdt met de sloping bovenbuis bij het aangeevn van de maten.

Die T50 is niet top uitgevoerd, maar zelfs als je onderdelen die niet helemaal top zijn vervangt door heel goede houd je nog geld over. Voor je doel is hij echter helemaal geschikt.

De rest van je analyse klinkt goed.
Leon
@Leon, welke onderdelen zou je dan direkt vervangen bij de VSF T50 ?
Is zie ook vele positieve gemonteerde onderdelen ( voor die prijs )

-vierkante trapas
-Big Apple 50-622

Prijs /kwaliteit verhouding is bij deze fiets dik in orde.
Ik zie `m wel zitten als mijn volgende stadsfiets ( Met nexus en HS 11 )
jumbo schreef:@Leon, welke onderdelen zou je dan direkt vervangen bij de VSF T50 ?
Is zie ook vele positieve gemonteerde onderdelen ( voor die prijs )
-vierkante trapas
-Big Apple 50-622
Veel keuzes zijn persoonlijk en hebben niet zo heel veel met de kwaliteit van de fiets te maken. Kleine uitzondering is de verstelbare stuurpen, die ging hier op mijn T400 en op de T100 van mijn vriendin onaangename speling vertonen na 1500 resp. 4500 km.
Overig:
* voornaaf vervangen door een lichte niet-dynamonaaf (scheelt 600 gram). 50 euro, zelf spaken.
* verlichting eraf, heb ik op vakantiefiets toch niet nodig
* cranckstel vervangen door een met 22-32-42, want ik fiets vaak steile heuvels. 55 euro met andere as.
* spatborder eraf, heb zo'n hekel aan regen dat ze zelden nodig zijn.
* trappers vervanegn door clik/plateurversies. 40 euro?
* achterdrager vervangen door tubus cargo. 90 euro.
* mijn eigen zadel (van de vorige fiets dus) prijs p.m.
* die minipomp fijn thuislaten en een betere pomp meenemen. p.m.
* inderdaad mijn eigen keuze banden. Die Apple's zijn idd ook een goede keuze voor asfalt en soms wat gravel. Wel ook goede binnenbanden monteren, zeker niet te dun of strak.
* bidonhouders! 1 Petfleshouder en 2 gewone. 50 euro.
In totaal rond de 300 euro maar dan zit je dus best wel dicht bij een heel fijne fiets voor iets meer dan 800 euro.

Voorbeeld: mijn T400: http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/vsft400.html

Leon
Weet je iets van de kwaliteit van de gemonteerde velgen.....schürmann airliner.
Ik lees dat Exal is voortgekomen uit Alesa en Schürmann.

Dit zegt natuurlijk niets over de huidige kwaliteit van Schürmann

Wel grappig....je zou het misschien niet verwachten. De goedkopere T50 modellen zijn allemaal voorzien van een aluminium frame ( wel met stalen voorvork )
jumbo schreef:Wel grappig....je zou het misschien niet verwachten. De goedkopere T50 modellen zijn allemaal voorzien van een aluminium frame ( wel met stalen voorvork )
Oeps, niet gezien. In dat geval zou ik vermoedelijk liever toch voor een T100 kiezen. Vermoedelijk omdat ik geen ervaring met die Alu T50 heb en wel met een T100.
Leon