Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goed nieuws... maar is het ook slecht nieuws...? - Forum Wereldfietser

Goed nieuws... maar is het ook slecht nieuws...?

Zo dan! De wereld gaat er over iets minder dan 9 maanden heel anders uitzien... ik word namelijk vader. Jawel! M'n vriendin is inmiddels iets meer dan 2 maanden in verwachting. Prima! Leuk! Geweldig! Fantastisch!

Maar oh ja, we gaan nog op vakantie... fietsen, welteverstaan. Ze heeft daar erg veel zin in, ook al is ze de hele dag misselijk, dat zou tegen die tijd alweer minder kunnen zijn. Nu gaan we naar Engeland, waar de zorg op goed niveau is, dus daar maken we ons niet zoveel zorgen over.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringsdeskundigen hier, die in verwachting waren (of hun partner) toen ze een fietsreis gingen maken. Zijn er nog speciale aandachtspunten of producten die het leven dan plots een stuk makkelijker maken?
ik neem aan dat je ook al gekeken hebt bij http://www.fietsenmetkinderen.info/ ?
Roald schreef:ik neem aan dat je ook al gekeken hebt bij http://www.fietsenmetkinderen.info/ ?
Waarom neem je dat aan? Maar dat ga ik nu wel even doen, ik kende de site niet.

Edit: gedaan. Site gaat in op fietsen met kinderen, niet op fietsen met ongeboren kinderen.
Gefeliciteerd. Tot een week of twaalf kan er nog veel mis gaan, dus daar zou ik wel op wachten. Verder is zwangerschap geen ziekte, en kun je er meestal lang mee doorfietsen. Wel is de ene zwangerschap de andere niet, en zou ik het zeker even met de huisarts overleggen. Op het laatst gaat de buik wel in de weg zitten, en is een rechtop stadsfiets wel prettiger. Engeland heeft inderdaad goede medische zorg, al is het zonder veel luxe.
Tja, en dan daarna: wij hebben met heel veel plezier met onze kinderen gefietst op vakantie. Eerst in Nederland, maar daarna ook elders in Europa. Wel zijn dat heel andere tochten. Maar dat is voor later. Eerst even de eerste 12 weken doorkomen.
Wim
Misschien verder kijken dan je neus langs?

"Zwanger" zoeken in forum geeft deze:
http://fietsenmetkinderen.info/index.ph ... itstart=12
Wim schreef:Gefeliciteerd. Tot een week of twaalf kan er nog veel mis gaan, dus daar zou ik wel op wachten. Verder is zwangerschap geen ziekte, en kun je er meestal lang mee doorfietsen. Wel is de ene zwangerschap de andere niet, en zou ik het zeker even met de huisarts overleggen. Op het laatst gaat de buik wel in de weg zitten, en is een rechtop stadsfiets wel prettiger. Engeland heeft inderdaad goede medische zorg, al is het zonder veel luxe.
Tja, en dan daarna: wij hebben met heel veel plezier met onze kinderen gefietst op vakantie. Eerst in Nederland, maar daarna ook elders in Europa. Wel zijn dat heel andere tochten. Maar dat is voor later. Eerst even de eerste 12 weken doorkomen.
Wim
Dank! We gaan gelukkig pas over 6 weken weg, dus over drie weken weten we sowieso meer. Heb jij ook gefietst met een partner die in verwachting is? Ik denk maar zo: we kunnen de dagafstanden altijd korter maken... en een stuk de trein pakken.
Roald schreef:Misschien verder kijken dan je neus langs?

"Zwanger" zoeken in forum geeft deze:
http://fietsenmetkinderen.info/index.ph ... itstart=12
Right you are. Nu heb ik een hele lange neus dus dat doe ik vaak niet. maar we zullen het eens bekijken!

Mocht je je eigen ervaringen willen delen... graag. Als je ze hebt natuurlijk.
Toen mijn vrouw in verwachting was van onze oudste hebben wij in Nederland vrij korte afstanden gefietst. Dat was schat ik in de zevende maand, met een behoorlijk dikke buik. Voorover op een sportfiets was er toen niet meer bij.
Wim
In dit stadium zou je nog makkelijk moeten kunnen fietsen zonder reserves. Ik heb zelf tot zes maanden zwangerschap met mijn vrouw hardgelopen zonder problemen. Als de misselijkheid al te extreem is kan je overwegen bij je huisarts een medicijn hier tegen te vragen.
Toen mijn vrouw zwanger was van onze dochter Lisa (in maart geboren) hebben we nog gewoon een fietsvakantie in Engeland gedaan. Zij had weinig last van misselijkheid en een goede conditie. Ondanks de regelmatig steile hellingen was het een vakantie, net als alle anderen. Ze heeft er eigenlijk nauwelijks hinder of beperkingen van ondervonden.
Dus gewoon gaan en lekker van genieten. Pas na de geboorte wordt het anders.
Lisa is nu overigens 23, dus het is alweer een tijdje geleden.
HansvanderVeeke schreef:Toen mijn vrouw zwanger was van onze dochter Lisa (in maart geboren) hebben we nog gewoon een fietsvakantie in Engeland gedaan. Zij had weinig last van misselijkheid en een goede conditie. Ondanks de regelmatig steile hellingen was het een vakantie, net als alle anderen. Ze heeft er eigenlijk nauwelijks hinder of beperkingen van ondervonden.
Dus gewoon gaan en lekker van genieten. Pas na de geboorte wordt het anders.
Lisa is nu overigens 23, dus het is alweer een tijdje geleden.
Kijk, zó wil je het hebben volgens mij. De misselijkheid is vrij constant aanwezig, maar heeft nog niet tot overgeven geleid... maar we hopen wel dat het minder gaat worden, want ze wordt er enorm moe van. Goede conditie heeft ze: fanatiek zeeroeier...
Wij hebben drie kinderen, en 3x zijn 'we' zwanger op fietsreis geweest. Eerste keer 2 weken Madeira, en dat was zeer pittig fietsen. Bij de 2e zwangerschap 7 weken Nieuw Zeeland, en de 3e keer 10 dagen Rhodos. Alle keren bij ongeveer 3 maanden ver in de zwangerschap. Geen grote problemen ondervonden, dus ga ervoor! :D

Oja: Gefeliciteerd natuurlijk!! :D
gios schreef:Wij hebben drie kinderen, en 3x zijn 'we' zwanger op fietsreis geweest. Eerste keer 2 weken Madeira, en dat was zeer pittig fietsen. Bij de 2e zwangerschap 7 weken Nieuw Zeeland, en de 3e keer 10 dagen Rhodos. Alle keren bij ongeveer 3 maanden ver in de zwangerschap. Geen grote problemen ondervonden, dus ga ervoor! :D

Oja: Gefeliciteerd natuurlijk!! :D
Thanks! Dat geeft de burger moed:)!
Zoals een van de anderen al schreef: zwangerschap is geen ziekte. Zolang het lijf niet protesteert, kun je in principe alles doen wat je voor die tijd ook deed. En als dat lekker fietsen is: gewoon doen! Je schrijft dat je over 6 weken weg wilt, dan is ze minder dan 4 maanden zwanger. De misselijkheid is bij de meeste zwangere vrouwen dan wel over. Ik was op die momenten in mijn zwangerschappen nog helemaal 'plat'; en dat is met fietsen wel fijn. Later in de zwangerschap ging mijn buik in de weg zitten en was slapen op een matje niet meer zo prettig. Ik ben een keer zwanger op fietsvakantie geweest, ik zat toen rond de 6 maanden. In Nederland, geen spannende dingen gedaan, maar dat had vooral met ons kleutertje te maken, en niet met de zwangerschap.

De echte uitdaging is natuurlijk om straks met je kind(eren) te gaan fietsen, dat wordt echt leuk!

Groet, Sandra
Ik was juist nog eens op zoek naar data in het archief van Fahrradzukunft en zag toevallig ook wat artikels over zwanger fietsen, je hebt er misschien wat aan:
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... senschaft/
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... enbericht/
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... en-praxis/
In ieder geval wat leesvoer ;)
Van harte!

Of je nog een leuke fietsvakantie kan hebben en wat je allemaal wel en niet kan doen? Hangt, volgens mij, helemaal af hoe de zwangere zich voelt en daar is niks over te zeggen. Verschilt per persoon en per en per zwangerschap. Bij mij was het 3x totaal anders.

Hoewel ik na drie zwangerschappen wel kan concluderen dat ik liever niet-zwanger op vakantie ga. Ben namelijk nog nooit zo moe geweest als in die periodes (ondanks een dijk van een basisconditie voor de zwangerschap).

Ik zou zeggen take it easy: hoe vaak ben je nu zwanger? Geniet van de periode waarin je niks hoeft te bewijzen, ontzie je zelf even. Je kan straks vol aan de bak.

En wen maar vast een beetje aan een leven waarin je weinig kan plannen :D
Ik was zes-en-een-halve maand zwanger toen wij langs Hadrian's Wall gingen fietsen en een spannende route door Schotland hadden uitgezet.
Bij mij was m'n buik voor anderen aan het begin van de vakantie niet echt zichtbaar, maar ik voelde hem wel zitten voorovergebogen op m'n trekkingfiets.
Hoewel ik een klimgeit ben en ik de periode voor de vakantie nog gewoon cyclosportieve tochten op de racefiets gemaakt heb (conditie was dus in orde) vielen de korte heftige klimmetje op deze tocht (langs Hadrian's Wall) me toen tegen. (Ik had geen lucht) De geplande route met lange (+110 km) dagafstanden door Schotland hebben we toen laten schieten, we zijn voor een alternatief traject gegaan en hebben verschillende eilanden aangedaan met kortere dagafstanden en meer campings.

Tips die ik zou willen meegeven
- Als je gaat kamperen, zet de tent dan dicht bij het toiletgebouw. Handig als ze er 's nachts meerder keren uit moet
- Pak af en toe eens een B&B zodat ze lekker uitgebreid onder de warme douche of in een lekker warm bad kan duiken
- Geniet van je laatste vakantie met z'n tweeën. Het zal een tijd duren voor je weer de dagafstanden af kunt leggen die je nu doet
Spinnetje, ik ben het helemaal met je eens. Geniet ervan, doe het rustig aan, en neem het zoals het komt. Iedere zwangerschap is weer anders, en dus soms ook moeilijk. Voel je niet schuldig als dat zo is, want dat heeft niets met karakter of drive te maken. Wees dan realistisch. Maar gaat wel wel goed, neem het er dan van. Al was het maar omdat je als ik het zo uitreken de zomer van 2014 niet veel woeste dingen zult kunnen doen.
Wim
Lasse schreef:Ik was juist nog eens op zoek naar data in het archief van Fahrradzukunft en zag toevallig ook wat artikels over zwanger fietsen, je hebt er misschien wat aan:
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... senschaft/
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... enbericht/
http://fahrradzukunft.de/10/schwangersc ... en-praxis/
In ieder geval wat leesvoer ;)
Oei, Duits! Even kijken of Google Translate me kan helpen:)!
Iedereen dank voor de tips! Het is ook meteen wel een realitycheck... voor de komende 18 jaar ben ik zéker de Sjaak :P :P :P !