Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe belangrijk kan wielmaken zijn - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe belangrijk kan wielmaken zijn

Met fabriekswielen bedoelen we in de regel de wielen van de grote onderdelen toeleveranciers zoals Shimano , Campagnolo, Easton, Mavic etc.
Jij zegt het :P !
Kortom, het relevante verschil is handgespaakt of op de machine. Die laatste worden beter, maar zijn nog lang niet zo goed als goede handgebouwde wielen. M-gineering bouwt zoals wel bekend met de hand prima wielen, net als Vittorio, Santos, en nog een klein aantal wielbouwers. Dat is duurder dan wielen die met de machine gebouwd zijn, maar het prijsverschil is zeker niet altijd erg groot.
Wim
Wim schreef:Kortom, het relevante verschil is handgespaakt of op de machine. Die laatste worden beter, maar zijn nog lang niet zo goed als goede handgebouwde wielen. M-gineering bouwt zoals wel bekend met de hand prima wielen, net als Vittorio, Santos, en nog een klein aantal wielbouwers. Dat is duurder dan wielen die met de machine gebouwd zijn, maar het prijsverschil is zeker niet altijd erg groot.
Wim
Is het niet zo dat het voor de kwaliteit van het wiel niets uitmaakt of de eerste fase/fasen door een machine of door een persoon gebeuren, zolang de afwerking maar door een goede wielenbouwer en met de juiste technieken gebeurt?
Ik vermoed wel dat waar men wielen (grotendeels) machinaal bouwt, er sprake is van zo'n massaproductie dat er geen tijd en aandacht is voor een goede afwerking. Maar betekent dat dat de machine het probleem is? Stel dat je zo'n door een machine gebouwd wiel aan een goede wielenbouwer geeft om af te werken, is het resultaat dan niet evengoed als bij een volledig met de hand gebouwd wiel?

Renaat
Revanho schreef:Is het niet zo dat het voor de kwaliteit van het wiel niets uitmaakt of de eerste fase/fasen door een machine of door een persoon gebeuren, zolang de afwerking maar door een goede wielenbouwer en met de juiste technieken gebeurt?
Dat denk ik ook. Bij het amateuristische bouwen van de wielen die ik gebouwd heb zou ik maar wat graag een machine hebben gehad voor het prutswerk van de spaken die op volgorde erin moeten en het gedoe met de nippeltjes waarvoor je 3 handen nodig hebt.
Pas daarna begint het mooie werk.
Kennelijk zijn de huidige machines niet uitgerust om te doen wat een wielbouwer met de handen doet.
Leon
Leon schreef:Kennelijk zijn de huidige machines niet uitgerust om te doen wat een wielbouwer met de handen doet. Leon
Tijden veranderen; een bericht van april 2013:
"""Today you simply need a computer to handle all the data. "We have put in a lot of effort and invested in R&D to develop a machine with powerful processors which can deal with all the data," said van Doornik.
"As a result we dare to claim that machine built wheels are better than hand built ones. In fact we can prove it with our computer." ""

http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Mar ... -1237912W/

Er zijn auto's die in 3e wereld landen (zoals Dacia) in elkaar gezet worden, vanwege super goedkope handarbeid (zoals bij lassen) ipv dure robots. Uitzondering: de voorruit wordt, te allen tijde ook bij die auto's, door een ROBOT van een lijmrups voorzien en daarna meet de robot/lasers/sensoren de metalen sponning zeer nauwkeurig op en zet de ruit in de sponning. Waarom die dure robot ? Mensen kunnen niet of niet constant zo nauwkeurig werken.

Ander voorbeeld is dat de autobouwhandmachines in verbinding staan met een computer; heeft de monteur niet zijn taak (volledig)gedaan (bijvoorbeeld steeds
5 boutjes met X Nm vastgezet) dan gaat de computer piepen en de monteur
zn machine wordt door de computer stilgezet. Tevens is er over X jaar nog te zien wie wanneer met welke machine die boutjes vast gezet heeft met welk Nm etc. Ook handig tbv eventule terugroepactie.
Zou me verbazen dat een mens een beter wiel bouwt dan een machine of robot. Ik ga er vanuit dat dieen mens de hele dag voor zijn boterham wielen mag bouwen. De sleur en de routine zijn fouten makers.
Als je af en toe een wiel in elkaar steekt en het is voor een goede klant, complete super de luxe wereldfiets, zullen deze wielen beslist beter zijn gespannen.

Als het tegenzit ben ik een halfuur bezig om een wiellager van mijn fiets af te stellen. Je gelooft toch niet dat er een werkgever is die dit accepteert.

Om bij de auto industrie te blijven zonder robots rijden wij geen 300.000km met een auto en gaat deze geen 20 jaar mee zonder nauwelijks te roesten.
Je zult verbaasd zijn.
Wim