Leon schreef:Kennelijk zijn de huidige machines niet uitgerust om te doen wat een wielbouwer met de handen doet. Leon
Tijden veranderen; een bericht van april 2013:
"""Today you simply need a computer to handle all the data. "We have put in a lot of effort and invested in R&D to develop a machine with powerful processors which can deal with all the data," said van Doornik.
"As a result we dare to claim that machine built wheels are better than hand built ones. In fact we can prove it with our computer." ""
http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Mar ... -1237912W/
Er zijn auto's die in 3e wereld landen (zoals Dacia) in elkaar gezet worden, vanwege super goedkope handarbeid (zoals bij lassen) ipv dure robots. Uitzondering: de voorruit wordt, te allen tijde ook bij die auto's, door een ROBOT van een lijmrups voorzien en daarna meet de robot/lasers/sensoren de metalen sponning zeer nauwkeurig op en zet de ruit in de sponning. Waarom die dure robot ? Mensen kunnen niet of niet constant zo nauwkeurig werken.
Ander voorbeeld is dat de autobouwhandmachines in verbinding staan met een computer; heeft de monteur niet zijn taak (volledig)gedaan (bijvoorbeeld steeds
5 boutjes met X Nm vastgezet) dan gaat de computer piepen en de monteur
zn machine wordt door de computer stilgezet. Tevens is er over X jaar nog te zien wie wanneer met welke machine die boutjes vast gezet heeft met welk Nm etc. Ook handig tbv eventule terugroepactie.