Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe belangrijk kan wielmaken zijn - Forum Wereldfietser

Hoe belangrijk kan wielmaken zijn

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... eeds-stuk/

Slag in wiel is me opgevallen bij die bakfietsen (Overigens ook bij Sparta transportfietsen). Zie maar een wielenmaker te vinden als je fietsenmaker in eerste instanstie over de prijs begint ("duur")en dan zegt dat er ook een wiel besteld kan worden :oops:
Fausto schreef:http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... eeds-stuk/

Slag in wiel is me opgevallen bij die bakfietsen (Overigens ook bij Sparta transportfietsen). Zie maar een wielenmaker te vinden als je fietsenmaker in eerste instanstie over de prijs begint ("duur")en dan zegt dat er ook een wiel besteld kan worden :oops:
Het is wel een topic uit 2009 :!:
Eric op de Fiets schreef:
Fausto schreef:http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... eeds-stuk/

Het is wel een topic uit 2009 :!:
Maar die fietsen rijden nog. Wel met een slagje, maar oké. Blijft zaak om een goede wielenmaker te vinden.
Een kant en klaar wiel kopen is (veel) goedkoper dan een laten vlechten. Maar beslist niet altijd beter. Een wielvlechter zal indien gewenst nippels en spaken verlijmen, indien gewenst een ander spaakpatroon hanteren, en voorts jouw voorkeur van type spaken gebruiken. Als je dat belangrijk vindt, dan kies voor een handgemaakt wiel. In de regio Eindhoven: Bikeshop in Nijnsel.
sjefke schreef:Een wielvlechter zal indien gewenst nippels en spaken verlijmen, indien gewenst een ander spaakpatroon hanteren, en voorts jouw voorkeur van type spaken gebruiken.
Dat interesseert mij (en ik denk vele fietsers met uitzondering van bepaalde koersfietsmiddens en mountainbikers) bijzonder weinig. Het enige wat die wielenbouwer moet doen, is er voor zorgen dat mijn wielen het - in de omstandigheden waar ze voor gemaakt zijn - uithouden. Ik mag dan hopen dat die wielenbouwer weet wat in die omstandigheden de beste keuze is (op vlak van spaken en nippels, spaakpatroon, ...). Het 'u vraagt, wij draaien' getuigt niet noodzakelijk van een goede wielenbouwer. (Waarmee ik mij absoluut niet uitspreek over de genoemde wielenbouwer, die ken ik immers niet.)

Renaat
Revanho schreef:
sjefke schreef:Een wielvlechter zal indien gewenst nippels en spaken verlijmen, indien gewenst een ander spaakpatroon hanteren, en voorts jouw voorkeur van type spaken gebruiken.
Dat interesseert mij (en ik denk vele fietsers met uitzondering van bepaalde koersfietsmiddens en mountainbikers) bijzonder weinig. Het enige wat die wielenbouwer moet doen, is er voor zorgen dat mijn wielen het - in de omstandigheden waar ze voor gemaakt zijn - uithouden. Ik mag dan hopen dat die wielenbouwer weet wat in die omstandigheden de beste keuze is (op vlak van spaken en nippels, spaakpatroon, ...). Het 'u vraagt, wij draaien' getuigt niet noodzakelijk van een goede wielenbouwer. (Waarmee ik mij absoluut niet uitspreek over de genoemde wielenbouwer, die ken ik immers niet.)

Renaat
Ik ga voor de middenweg: een fietsenmaker/wielenbouwer die meedenkt. Ik wil weten waaróm hij mij op basis van mijn eisen iets aanraadt (waarom is dat materiaal daarvoor geschikt), maar ik wil niet dat ik zomaar iets krijg zonder te weten wat het is, ook al is het goed. Op zijn beurt mag de wielenbouwer/fietsenmaker van mij verwachten dat ik hém (ja, of haar) van de juiste informatie voorzie.
De meeste vakantie/wereld fietsers hebben door schade en schande nu wel ontdekt dat handgebouwde wielen van een goede wielbouwer veel beter zijn dan fabriekswielen. En daar hoort bij dat je de wielbouwer vertelt wat je met de fiets gaat doen. Want een atb wedstrijd wiel stelt toch wel andere eisen dan een wiel voor de Zijderoute.
Sinds ik een kleine vijftien jaar geleden op zulke handgebouwde wielen ben overgegaan hebben wij nooit meer een gebroken spaak gehad. Die van ons komen tegenwoordig van m-gineering, maar de vroegere van Thorn en Santos waren ook prima.
De onzin die je leest op de aangehaalde site over die bakfietsen geeft wel aan dat kennis over het echte wielbouwen dun gezaaid is.
Wim
Travelmaster schreef: Ik ga voor de middenweg: een fietsenmaker/wielenbouwer die meedenkt. Ik wil weten waaróm hij mij op basis van mijn eisen iets aanraadt (waarom is dat materiaal daarvoor geschikt), maar ik wil niet dat ik zomaar iets krijg zonder te weten wat het is, ook al is het goed. Op zijn beurt mag de wielenbouwer/fietsenmaker van mij verwachten dat ik hém (ja, of haar) van de juiste informatie voorzie.
Natuurlijk wil ik informatie en overleg. Ik stelde het bewust misschien wat zwart-wit. Maar zoveel goede spaakpatronen zijn er nu eenmaal niet, en als ik iets voorstel hoop ik wel dat hij/zij laat weten of dat wel zo'n goed idee is en het niet zomaar uitvoert omdat ik er als klant naar vraag.

Je gaat wat mij betreft dus niet naar een wielenbouwer omdat deze 'indien gewenst nippels en spaken verlijmt, een ander spaakpatroon hanteert en de voorkeur van de klant voor type spaken gebruikt' maar omdat hij een goed wiel weet te bouwen en weet welke nippels, spaken, ... daarvoor tot de mogelijkheid behoort.

Maar ik heb het sterke vermoeden dat wij het in de praktijk helemaal met elkaar eens zijn.

Renaat
Revanho schreef:
Travelmaster schreef: Ik ga voor de middenweg: een fietsenmaker/wielenbouwer die meedenkt. Ik wil weten waaróm hij mij op basis van mijn eisen iets aanraadt (waarom is dat materiaal daarvoor geschikt), maar ik wil niet dat ik zomaar iets krijg zonder te weten wat het is, ook al is het goed. Op zijn beurt mag de wielenbouwer/fietsenmaker van mij verwachten dat ik hém (ja, of haar) van de juiste informatie voorzie.
Natuurlijk wil ik informatie en overleg. Ik stelde het bewust misschien wat zwart-wit. Maar zoveel goede spaakpatronen zijn er nu eenmaal niet, en als ik iets voorstel hoop ik wel dat hij/zij laat weten of dat wel zo'n goed idee is en het niet zomaar uitvoert omdat ik er als klant naar vraag.

Je gaat wat mij betreft dus niet naar een wielenbouwer omdat deze 'indien gewenst nippels en spaken verlijmt, een ander spaakpatroon hanteert en de voorkeur van de klant voor type spaken gebruikt' maar omdat hij een goed wiel weet te bouwen en weet welke nippels, spaken, ... daarvoor tot de mogelijkheid behoort.

Maar ik heb het sterke vermoeden dat wij het in de praktijk helemaal met elkaar eens zijn.

Renaat
Dat denk ik ook... je wil er uiteindelijk vertrouwen in hebben dat hij levert wat goed voor jou en jouw doel is. En dat hij aangeeft dat iets wat jij wellicht wil, minder geschikt is voor het doel dat je voor ogen hebt...!
Revanho schreef: Je gaat wat mij betreft dus niet naar een wielenbouwer omdat deze 'indien gewenst nippels en spaken verlijmt, een ander spaakpatroon hanteert en de voorkeur van de klant voor type spaken gebruikt' maar omdat hij een goed wiel weet te bouwen en weet welke nippels, spaken, ... daarvoor tot de mogelijkheid behoort.
Renaat
En ik heb het sterke vermoeden dat je met andere woorden hetzelfde beweert als ik.... :)
Travelmaster schreef: ... je wil er uiteindelijk vertrouwen in hebben dat hij levert wat goed voor jou en jouw doel is. .....
Tja, vertrouwen. Vraag eens aan jouw LBS/wielenbouwer/spakennaspanner of hij een spaakspanningsmeter heeft.... en gebruikt........... en of hij zich aan de resp. fabrieksvoorschriften houdt.

Hier staat bijvoorbeeld het voorschrift van een velgfabrikant; 1200 N max.
http://www.dtswiss.com/Components/Rims-Road/RR-585

En op Shimano tech docs site staan bijvoorbeeld de voorgeschreven spaakspanningwaarden van Shimano wielen.

Zouden er meer dan 5 mensen in NL zijn die een spaakspanning meter gebruiken en van hun werkzaamheden een rapport opstellen zoals dat even geleden te zien was op een ander forum ?;

" Van de wielset heb ik ook een specsheet gekregen.
- Spaakspanning linksvoor 1180 N.
- Spaakspanning rechtsvoor 720 N.
- Spaakspanning linksachter 820 N.
- Spaakspanning rechtsachter 1190 N.
- Tolerantie spaakspanning binnen 10%.
- Dish voor en achter, tolerantie 0 tot 1 mm.
- Zijdelingse afwijking voor en achter, tolerantie +/- 0.2 mm.
- Radiale afwijking voor en achter, tolerantie +/- 0.5 mm.
"
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 4&start=12

Meten is weten, wie schrijft die blijft.
m-gineering gebruikt een meter. Een rapport hoef ik niet, en ik laat Marten bepalen welke onderdelen hij gebruikt, en hoe. Dat is zijn vak, en niet het mijne. Betere wielen kun je denk ik in Nederland niet krijgen - wel duurdere.
Wim
Wim schreef:m-gineering gebruikt een meter. Een rapport hoef ik niet, en ik laat Marten bepalen welke onderdelen hij gebruikt, en hoe. Dat is zijn vak, en niet het mijne. Betere wielen kun je denk ik in Nederland niet krijgen - wel duurdere.
Wim
Ik heb er ook bij de fabriekswielen van mijn Santos alle vertrouwen in. Vertrouwen is niet altijd gebaseerd op feiten.
Roadster schreef:Zouden er meer dan 5 mensen in NL zijn die een spaakspanning meter gebruiken en van hun werkzaamheden een rapport opstellen zoals dat even geleden te zien was op een ander forum ?;

" Van de wielset heb ik ook een specsheet gekregen.
- Spaakspanning linksvoor 1180 N.
- Spaakspanning rechtsvoor 720 N.
- Tolerantie spaakspanning binnen 10%.

Meten is weten, wie schrijft die blijft.
Wie schrijft die blijft, maar ik geloof niet in die onzin van jou. Geschreven waarden zijn volgens jou met een spaakspanningsmeter gecontroleerd. Als meten, weten is, is het of een slechte spaakspanningsmeter of een slechte wielbouwer.

Piet.
Santos had altijd twee soorten wielen, waaronder prima handgespaakte vakantiewielen. Daar hebben wij goede ervaringen mee, maar die waren niet machinaal gespaakt.
De genoemde verschillen tussen links en rechts voor zullen wel zijn bij een wiel met schijfremnaaf.
Wim
Wim schreef:Santos had altijd twee soorten wielen, waaronder prima handgespaakte vakantiewielen. Daar hebben wij goede ervaringen mee, maar die waren niet machinaal gespaakt.
De genoemde verschillen tussen links en rechts voor zullen wel zijn bij een wiel met schijfremnaaf.
Wim
Volgens mij zijn die van ons handgespaakt in een fabriek :) .
Travelmaster schreef: Volgens mij zijn die van ons handgespaakt in een fabriek :) .
Als ik het goed heb worden bij Shimano alleen DuraAce wielen nog volledig handgespaakt (net als dure racewielen van andere merken). De rest op automatische spaakmachines waarbij de duurdere weer met de hand nagetroken worden.

Echter dat laatste steeds minder omdat die spaakmachines steeds beter worden.
1 van de belangrijkste bouwers van wielbouw/spaakmachines is de firma Holland Mechanics.

http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Pro ... IK005396W/
Roadster schreef:
Travelmaster schreef: Volgens mij zijn die van ons handgespaakt in een fabriek :) .
Als ik het goed heb worden bij Shimano alleen DuraAce wielen nog volledig handgespaakt (net als dure racewielen van andere merken). De rest op automatische spaakmachines waarbij de duurdere weer met de hand nagetroken worden.

Echter dat laatste steeds minder omdat die spaakmachines steeds beter worden.
1 van de belangrijkste bouwers van wielbouw/spaakmachines is de firma Holland Mechanics.

http://www.bike-eu.com/Sales-Trends/Pro ... IK005396W/

Dit schrijft Santos in ieder geval op zijn eigen website: ...onze eigen heavy duty vakantiewielen (wielen die door ons met de hand gebouwd worden met extra sterke spaken, borg-spaaknippels en speciale vakantievelgen)". Dat wordt bevestigd door dit artikel: http://www.sintchristophorus.nl/op-bezo ... #more-3282.
PietV schreef:Wie schrijft die blijft, maar ik geloof niet in die onzin van jou. Geschreven waarden zijn volgens jou met een spaakspanningsmeter gecontroleerd. Als meten, weten is, is het of een slechte spaakspanningsmeter of een slechte wielbouwer. Piet.
Misschien is het idd onzin maar schrijf svp op waarom.
Travelmaster schreef:Dit schrijft Santos in ieder geval op zijn eigen website: ...onze eigen heavy duty vakantiewielen (wielen die door ons met de hand gebouwd worden met extra sterke spaken, borg-spaaknippels en speciale vakantievelgen)". Dat wordt bevestigd door dit artikel: http://www.sintchristophorus.nl/op-bezo ... #more-3282.
Met fabriekswielen bedoelen we in de regel de wielen van de grote onderdelen toeleveranciers zoals Shimano , Campagnolo, Easton, Mavic etc.

Fietsenbouwers zoals Santos kunnen idd ook in hun fabriek wielen bouwen, net als fietsenbouwer M-gineering in zijn mini fabriekje, maar dan wordt er in de regel niet gesproken over fabriekswielen of in het laatset geval van mini-fabriekswielen. Tenzij Marten spreekt over 'mijn mini-fabriekswielen' maar dat lijkt mij wel erg sterk.