Additionally, paste this code immediately after the opening tag: snellere band - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

snellere band

Dank je wel Wim en anderen. Morgen maar eens langs mijn fietsenmaker...
Vandaag heb ik Little Big Bens onder gezet, 40-622. Ze passen net onder het spatbord, rijdt mooi! Helaas waren ze bruin in die maat te krijgen, dus gewoon zwarte.

Verder nog eens goed naar mijn frame gekeken. Mijn roadrunner heeft helemaal geen stalen frame, maar 'gewoon' aluminium. Wat ben ik toch een techneut....
Aart Veldhuizen schreef:Verder nog eens goed naar mijn frame gekeken. Mijn roadrunner heeft helemaal geen stalen frame, maar 'gewoon' aluminium. Wat ben ik toch een techneut....
Fietst ie opeens ook meer comfortabel, of juist meer stug? :D
Nou, daarnet een flink tohtje gemaakt en ik moet zeggen: hij rijdt beduidend comfotabeler. En wat zijn die Little Big Ben fijne bandjes zeg! De schwalbe marathon plus wrikte nogal eens in een snel genomen bocht vanwege de stugge wangen. Met deze nieuwe bandjes schiet ik veel comfortabeler door de bochten. Een rondje rondom de Fluessen gereden en daarna tusse Workun en Oudega dat lange kronkelfietsbad langs de Brekken en de bandjes even lekker getest.

En ja, sinds mijn fiets een aluminium frame heeft, is hij een stuk stijver! :roll:
Ik heb nu op mij snelle randonneur de "Challange, Parigi-Roubaix"

27 mm, maar in werkelijkheid 30 mm.
Geen profiel.

Het is een niet zo bekende band van Italiaanse makelij, lees; Parigi.
De band is echt geweldig soepel en loopt erg mooi.

De prof-ploeg Radio Check heeft er Parijs-Roubaix op gereden, zij deden er resp. 5,5 bar achter en 5 bar voor in.

Ik pomp er 6,5 achter en 6 bar voor in.

Geweldige band. :D

Henk

kunst en fietswerk
Aart Veldhuizen schreef:Nou, daarnet een flink tohtje gemaakt en ik moet zeggen: hij rijdt beduidend comfotabeler. En wat zijn die Little Big Ben fijne bandjes zeg!

En ja, sinds mijn fiets een aluminium frame heeft, is hij een stuk stijver! :roll:
Dan is het maar goed dat je net daarvoor die comfortabele banden gemonteerd hebt! :D

Fiets ze,

Carl
henkfietst52 schreef:Ik heb nu op mij snelle randonneur de "Challange, Parigi-Roubaix"

Henk

kunst en fietswerk
Ze hebben er ook in 30mm, de "Eroica" .
henkfietst52 schreef:Ik heb nu op mij snelle randonneur de "Challange, Parigi-Roubaix"

27 mm, maar in werkelijkheid 30 mm.
Geen profiel.

Het is een niet zo bekende band van Italiaanse makelij, lees; Parigi.
De band is echt geweldig soepel en loopt erg mooi.

De prof-ploeg Radio Check heeft er Parijs-Roubaix op gereden, zij deden er resp. 5,5 bar achter en 5 bar voor in.

Ik pomp er 6,5 achter en 6 bar voor in.

Geweldige band. :D
Henk

kunst en fietswerk
probeer het eens met wat minder. Dikke en soepele banden kun je op relatief lagere druk rijden, want door de grotere bandhoogte is een stootlek ook verder weg. Ik heb mijn 30mm Grandbois eerder op 3.5-4 bar. Beter voor de velgen, en beter tegen lekrijden

(en als Radio Check echt een prof ploeg is reden ze op de tubevariant ;)
Henk,
Ik had wel eerder veel moois over die Challenge gelezen, maar ook dat hij snel lek is (eerder dan de Grandbois banden in die maten). Wat is jouw ervaring? Het voorjaarsnummer van Bicycle Quarterly heeft trouwens weer allerlei interessants over banden.
Wim
@ Marten @ Wim,
Ik heb de bandendruk inmiddels iets verlaagt.

Deze banden heb ik nog maar net op mijn m'n nieuwe randonneur.

Heb een Blacksmith laten bouwen.
Het is een keuze van me.

Moet zeggen dat die bandjes geweldig fijn lopen, de fijnste banden die ik ooit gehad heb. Ben gisteren van Zutphen naar Steenwijk gefietst en straks weer terug naar huis.

Of ze makkelijk lekrijden... geen idee Wim!?
Het zijn vouw-banden, gaan erg lastig om de velg als ze nieuw zijn, maar dat wordt met de tijd beter is me verteld.

Als Radio Check er Paris-Roubaix op fietst dan zegt dat toch wel iets neem ik aan?! Dat zijn wegen waar de "kinderkopjes" er als het ware vanuit de Helikopter in gegooid zijn.

Volgend weekend ga ik er een 600 km Brevet mee rijden.

Henk

kunst en fietswerk
Hou ons op de hoogte, ook over je nieuwe fiets.
Wim
Wim schreef:Die Pasela is een heel fijne snelle band.
Wim
Bij 5 bar (?)
De goede bandenspanning is erg afhankelijk van de omstandigheden. Hoe smaller de band hoe harder je hem moet oppompen, en hetzelfde geldt voor de invloed van de belading. Dus in de voorband gaat ook altijd 1-2 bar minder dan in de achterband.
Op mijn oude Koga stadsfiets past maximaal 32 mm en die pomp ik dus redelijk hard op. Echt comfortabel is anders, maar het is maar een kort ritje over meestal goed asfalt. Op mijn snelle tochtjes fiets heb ik de 35 mm en die is duidelijk comfortabeler, en hoef ik minder hard op te pompen. Nog minder gaat er in mijn vakantiefiets. Onbeladen iets van 2,5 bar voor en 4 bar achter, en met volle achtertassen 3 bar voor en 5 bar achter.
Wim
Ik heb dezelfde band (Marathon Racer) op mijn Koga Signature als op mijn Van Nicholas Amazon. Op de eerste in 35mm, de tweede in 30mm (30mm nu niet meer verkrijgbaar!).

De 30mm is toch voelbaar sneller, zelfs al zet ik hem op de minimum aanbevolen spanning van 4 bar. 35mm is wel comfortabeler, maar trekt duidelijk minder snel op en dat is dodelijk oncomfortabel op de lange afstand.
Als je kilometers langs een kanaal afmaalt zonder dat je een kruispunt tegen komt, maakt het minder uit, maar praktisch gezien, zou ik voor tochten waar snelheid gewenst is, maximum 30mm aanraden.
de racer in 30 mm vind ik ook echt een lekker bandje.
hier nog te krijgen in de draadversie:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=Mar ... m&_sacat=0
Dank je voor de tip ;-) maar ik zou graag de vouwband willen... iemand een tip ?
Misschien moet ik dit eens in een apart topic posten...
Marathon Racer uitvoering 2012 of 2011 valt voor mij af na 3000 km een klapband, de andere was ook al bijna door de brekerlaag heen. Gelukkig gebeurde dit net na een fietsenmaker in de binnenlanden van Slovenië die de knal hoorde en vroeg of ik hulp nodig had. Voor 20 euro 2 nieuwe banden, weliswaar niet de snelste maar beter dan niets.

Als je dus eens in de buurt bent van Ljubljana fiets dan even langs al is het maar voor een praatje of een volle bidon.

Čudo, servis koles in športne opreme Tadej Čuden s.p.
Jezero 91
1352 Preserje
Slovenië
+386 40 289 298

Om op het onderwerp terug te komen Durano's of Kojak's al dan niet vouw.
Falende banden blijft een lastig onderwerp omdat de steekproef steeds te klein is. Die Racers zouden het immers beter moeten doen dan een Kojak of Durano. Verder moet je bij dit soort snelle banden accepteren dat ze minder lang meegaan, en moet je ze ook niet gebruiken in zware omstandigheden. Bij dat laatste moet je zeker ook letten op de belading in relatie tot de bandbreedte. Smalle bandjes op een beladen fiets hebben een heel zwaar leven, zeker als de berijder ook nog eens aan de zware kant is. Zie http://www.bikequarterly.com/images/BQTireDrop.pdf voor een model van de invloed van belading op de nodige bandenspanning.
Wim
Wouter schreef:Wat minder makkelijk te krijgen, maar wel heel goed getest door de Fietsersbond:
Vittoria rando/voyager Hyper, 40-622.

Bevalt mij tot nu toe goed.
De Vittoria Randoneur/voyager Hyper 40-622 heb ik nu zo'n 800km mee gefietst en bevalt mij zeer goed, met name fietsend over asfalt (goed of slecht) en klinkers. Het is een lekker snelle, soepele en lichte band. Op gravelpaden met steentjes gedraagt hij zich ook goed (tot nu toe nog niet lek gereden), maar met modder heeft hij wel wat problemen, aangezien er nauwelijks profiel op zit.