Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pas op voor lekke banden in Vlaanderen - Forum Wereldfietser

Pas op voor lekke banden in Vlaanderen

Pas op voor lekke banden in Vlaanderen.

Zie het volgende persbericht. Er staat niet bij op al die banden waren voorzien van een lek-bescherming.

Vlaamse fietsband vaker lek dan Nederlandse BRUSSEL -
16 juni 2013

Fietsers in Vlaanderen hebben veel meer kans op een lekke band dan fietsers in Nederland. Uit een enquête van de pechdienst voor fietsers van VAB (de Vlaamse ANWB) blijkt dat de kans op lekrijden op een Vlaams fietspad bijna een derde (31 procent) hoger is.

De Vlamingen wijten dit aan slechte fietspaden, waar vaak glas en kleine steentjes op liggen. Ook verzakkingen en putten doen de rijwielen geen goed. De Nederlandse fietspaden worden regelmatig onderhouden, waardoor de kwaliteit van het fietspad beter is, stellen de Belgen.

Uit de peiling blijkt dat 72 procent van de pechproblemen bij Vlaamse fietsers te wijten is aan een lekke band. In Nederland is dat slechts in 55 procent van de gevallen zo, stelt de VAB
Dat is toch niet echt nieuws? Leuk dat het nu met cijfers onderbouwr is maar wie ooit in Belgie heeft gefietst weet ook wel dat de wegen erg slecht zijn.

kasseien
makadam wegen
scheuren
putten
kapot gereden asfalt

Het is ongelovelijk dat in een land dat zo gek is van wielrennen er zulke ongelovelijk prutwegen liggen. Ik fiets ook veel liever in Luxemburg of de Eifel dan in de Waalse Ardennen.
bergbeklimmer schreef:Het is ongelovelijk dat in een land dat zo gek is van wielrennen er zulke ongelovelijk prutwegen liggen. Ik fiets ook veel liever in Luxemburg of de Eifel dan in de Waalse Ardennen.
Op wielrenvlak zijn die kasseiwegen juist een van onze troeven, dus laat die maar mooi (slecht) liggen ;) Fietspaden zouden inderdaad wel serieus verbeterd kunnen worden, ook in Vlaanderen trouwens...
Lasse schreef: Op wielrenvlak zijn die kasseiwegen juist een van onze troeven, dus laat die maar mooi (slecht) liggen ;)
Allemaal goed en wel, voor zover die kasseiwegen geen essentieel onderdeel uitmaken van een belangrijke functionele fietsroute of een belangrijke toeristische fietsroute voor een niet wielrennend publiek. In die gevallen vind ik veiligheid en functionaliteit echt veel belangrijker dan het behoud van kasseiwegen voor enkele koersen per jaar.

Renaat
Lasse schreef:Op wielrenvlak zijn die kasseiwegen juist een van onze troeven
Ik weet niet of het de moeite waard is om ter instandhouding van een folklore van enkele dagen per jaar alle andere fietsers 365/365 de zin in het fietsen te ontnemen.
Leon
bert sitters schreef:Pas op voor lekke banden in Vlaanderen.

Zie het volgende persbericht. Er staat niet bij op al die banden waren voorzien van een lek-bescherming.

Vlaamse fietsband vaker lek dan Nederlandse BRUSSEL -
16 juni 2013

Fietsers in Vlaanderen hebben veel meer kans op een lekke band dan fietsers in Nederland.

Je zou dus ook de conclusie kunnen trekken dat Vlamingen meer dan Ollanders er niet in slagen de juiste band voor de te rijden parcoursen te monteren.

Misschien niet aardig, maar ik denk dan aan het clichebeeld van een grote zondagse groep die zich met veel overgewicht op dunne 23mm bandjes*) naar de staminee spoed :wink:

*) ik zou deze mensen een andere levenstijl adviseren: 30mm bandjes
m-gineering schreef:Misschien niet aardig, maar ik denk dan aan het clichebeeld van een grote zondagse groep die zich met veel overgewicht op dunne 23mm bandjes*) naar de staminee spoed :wink:

*) ik zou deze mensen een andere levenstijl adviseren: 30mm bandjes
Maar als ze zo'n banden op hun fiets met regenallergie van +3000 euro leggen, dan worden ze uitgelachen door de medefietsers :wink:

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de moeilijk te achterhalen en niet onderzochte werkelijke oorzaak van de vele lekke banden. Wat de oorzaak is van meer lekke banden dan in Nederland zal wel de combinatie zijn van slechte banden, slecht wegdek, vuil wegdek, ... Maar hoe zit het met de verhoudingen tussen die verschillende factoren?

Renaat
Revanho schreef:
m-gineering schreef:Misschien niet aardig, maar ik denk dan aan het clichebeeld van een grote zondagse groep die zich met veel overgewicht op dunne 23mm bandjes*) naar de staminee spoed :wink:

*) ik zou deze mensen een andere levenstijl adviseren: 30mm bandjes
Maar als ze zo'n banden op hun fiets met regenallergie van +3000 euro leggen, dan worden ze uitgelachen door de medefietsers :wink:
Tot de eerste kasseienstrook, dan wordt het stil achter je ;)
Vergeet niet dat dit verhaal van VAB komt. Net nu VAB naast autoreparatiedienst op verplaatsing ook fietsreparatie op verplaatsing biedt.
Ze hebben er alle baat bij de noodzaak aan een mobiele fietshersteldienst op te drijven om klanten te ronselen. Subiet zal nog blijken uit enquêtes dat Vlaamse fiesten vaker defect gaan dan andere.
Xyuny schreef:Vergeet niet dat dit verhaal van VAB komt. Net nu VAB naast autoreparatiedienst op verplaatsing ook fietsreparatie op verplaatsing biedt.
Ze hebben er alle baat bij de noodzaak aan een mobiele fietshersteldienst op te drijven om klanten te ronselen. Subiet zal nog blijken uit enquêtes dat Vlaamse fiesten vaker defect gaan dan andere.

Helpt de VAB ook Nederlanders? En wat als men bij Ronse net over de taalgrens zit?
Als de Belgen de wegen onderhouden volgens onze norm hebben ze ook crisis. :lol:
bert sitters schreef: Helpt de VAB ook Nederlanders? En wat als men bij Ronse net over de taalgrens zit?
De Nederlander die zijn geld uithaalt, zal ook wel geholpen worden vermoed ik. :wink:
Zie de VAB-website
multiwgb schreef:Als de Belgen de wegen onderhouden volgens onze norm hebben ze ook crisis. :lol:
Er is nu al geen doorkomen aan met alle huidige wegenwerken... :cry:
Door eerst tien/twintig jaar niets te doen en dan alles op twee jaar (als 't echt niet anders meer kan), denk men... euh... ja wat eigenlijk? :roll:
(een beetje karikaturaal maar toch met een kern van waarheid...)
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Fietsers in Vlaanderen hebben veel meer kans op een lekke band dan fietsers in Nederland.[/i]
Je zou dus ook de conclusie kunnen trekken dat Vlamingen meer dan Ollanders er niet in slagen de juiste band voor de te rijden parcoursen te monteren.
en/of:
- dat ze de banden onjuist op druk brengen (waardoor het ventiel beschadigt)
- dat ze de banden op een onjuiste druk brengen
- dat ze te lang willen doen met buitenbanden
- dat ze te lang willen doen met binnenbanden
- dat ze een lekke band niet goed kunnen plakken
- dat de solutie in België niet zo goed is
- dat de plakkers in België niet zo goed zijn
- dat ze niet aan de kant gaan als er glas op de weg ligt, niet opletten dus
- dat er meer bomen staan die schaduw op de weg geven waardoor je het glas niet ziet
- dat ze wel de juiste banden willen monteren maar die niet kunnen krijgen in hun winkels
- dat de velglinten in België inferieur zijn
- dat men de velglinten er niet juist oplegt
- dat ze meer door de regen fietsen (de kans op lek in regen is immers groter)
- dat ze meer rechts houden waar meer rommel ligt
- dat ze door auto's meer naar rechts geduwd worden
- dat ze hun route niet goed plannen en steeds op slechte wegen terechtkomen
...
Kortom, er zijn meer oorzaken voor een waarneming.
Leon schreef:
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Fietsers in Vlaanderen hebben veel meer kans op een lekke band dan fietsers in Nederland.[/i]
Je zou dus ook de conclusie kunnen trekken dat Vlamingen meer dan Ollanders er niet in slagen de juiste band voor de te rijden parcoursen te monteren.
en/of:
- dat ze de banden onjuist op druk brengen (waardoor het ventiel beschadigt)
- dat ze de banden op een onjuiste druk brengen
- dat ze te lang willen doen met buitenbanden
- dat ze te lang willen doen met binnenbanden
- dat ze een lekke band niet goed kunnen plakken
- dat de solutie in België niet zo goed is
- dat de plakkers in België niet zo goed zijn
- dat ze niet aan de kant gaan als er glas op de weg ligt, niet opletten dus
- dat er meer bomen staan die schaduw op de weg geven waardoor je het glas niet ziet
- dat ze wel de juiste banden willen monteren maar die niet kunnen krijgen in hun winkels
- dat de velglinten in België inferieur zijn
- dat men de velglinten er niet juist oplegt
- dat ze meer door de regen fietsen (de kans op lek in regen is immers groter)
- dat ze meer rechts houden waar meer rommel ligt
- dat ze door auto's meer naar rechts geduwd worden
- dat ze hun route niet goed plannen en steeds op slechte wegen terechtkomen
...
Kortom, er zijn meer oorzaken voor een waarneming.
Waar d'n Ollander langs d'n baan n'n koffietje drinkt, vat d'n Vlaming n'n Trappist. :lol: :lol: :lol:

Er ligt een interessante markt open voor Conti en Schwalbe. :wink: :wink: :wink:
Zou mij ook niet verbazen als er in België een veel kleiner aandeel praktische fietsers zijn (als transportmiddel) dan wielertoeristen. Die laatste hebben op hun koersfietsjes niet de meest lekbestendige banden natuurlijk...
Lasse schreef:Zou mij ook niet verbazen als er in België een veel kleiner aandeel praktische fietsers zijn (als transportmiddel) dan wielertoeristen. Die laatste hebben op hun koersfietsjes niet de meest lekbestendige banden natuurlijk...
Als je wilt zeggen dat de verhouding koersfietsers/functionele fietsers in België anders zal liggen dan in Nederland en er in België dus relatief veel koersfietsers zijn, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Maar je lijkt ook te zeggen dat er in België meer wielertoeristen zijn, dan praktische fietsers. En dat moet ik dan toch betwisten. In Wallonië (buiten de steden) klopt dat misschien nog. Ook in bepaalde buitengebied in Vlaanderen sluit ik dat niet uit. Maar over het algemeen, de steden meegerekend, zijn er ondertussen gelukkig veel meer functionele fietsers dan dat er wielertoeristen zijn. En er zijn ook meer 'zondagse toeristen' dan er wielertoeristen zijn.

Renaat
m-gineering schreef:
bert sitters schreef:Pas op voor lekke banden in Vlaanderen.
Zie het volgende persbericht. Er staat niet bij op al die banden waren voorzien van een lek-bescherming.
Vlaamse fietsband vaker lek dan Nederlandse BRUSSEL -
16 juni 2013
Fietsers in Vlaanderen hebben veel meer kans op een lekke band dan fietsers in Nederland.
Je zou dus ook de conclusie kunnen trekken dat Vlamingen meer dan Ollanders er niet in slagen de juiste band voor de te rijden parcoursen te monteren.

Misschien niet aardig, maar ik denk dan aan het clichebeeld van een grote zondagse groep die zich met veel overgewicht op dunne 23mm bandjes*) naar de staminee spoed :wink:

*) ik zou deze mensen een andere levenstijl adviseren: 30mm bandjes
Dat is misschien een correct statement, maar past niet als conclusie n.a.v. dit artikel.
Die "grote zondagse groep op 23mm bandjes" rijdt zo goed als zeker niet op het fietspad maar gewoon op de weg 8) . En die bellen zeker ook niet naar VAB voor assistentie bij platte banden.
Misschien correct : het is niet omdat ze van 23mm naar 30mm gaan, dat ze minder zullen lekrijden; wél omdat ze dan tenminste een band kunnen vinden die een redelijke lekbescherming heeft (maar er bestaan ook 30mm banden die niks bescherming bieden ...).

Zelf rij ik met 30mm Marathon Racers op m'n randonneur. Maar ook dan meestal niet op het fietspad :twisted: .
Hallo,

dat de fietspaden er in Belgie (ik wil het niet alleen over Vlaanderen hebben) vaak rampzalig bij liggen is een understatement,
aan bijna elk kruispunt waar het fietspad even ophoudt om aan de andere kant van de straat verder te lopen, krijg je gratis 2x een schok te verduren, eerst om het fietspad af te rijden, vervolgens aan de overkant om er terug op te komen.

verder is het hier al vernoemd: putten, ongelijke dals (straatstenen) spleten, glas en al wat je maar kan bedenken.

de kasseien folklore ? (je hebt het hier wel over een wielerwedstrijden van de pro-tour) , daar heb je als gewone fietser net niet zo veel mee te maken,

dat de meeste lekrijders de zondagse wielertoeristen zouden zijn, durf ik tegen te spreken, want die pipo's gebruiken bijna nooit het fietspad, die voelen zich daar te goed voor, die gebruiken gewoon de rijbaan en iedereen moet zich maar aan hen aanpassen, zelfs een solo wielertoerist gebruikt amper een fietspad :roll:

je hebt natuurlijk een punt als je zegt dat de regering eerst 20 jaar alles laat verloederen wat met weginfrastructuur te maken heeft, dat zulke problemen niet op 2 jaar op te lossen zijn, het moet echter gezegd dat de bevoegde minister Hilde Crevits er alles aan doet om het voor fietsers veiliger te maken, wat goed is mag gezegd worden.

het gaat niet alleen slecht met de fietspaden, ook de gewone rijbanen voor auto's zijn van een slechte kwaliteit: hier in Belgie hebben we zo een mopje: wanneer weet je als automobilist dat je de grens passeert ? als het schokken ophoudt.

Frank en Diane